13.1 C
Ljubljana
sobota, 26 oktobra, 2024

(PREJELI SMO) Načela volilnega sistema – konec strankokracije in oligarhije in začetek meritokracije!

Piše: Vili Kovačič

Referendum o preferenčnem glasu je idealno izhodišče za spremembo volilnega sistema. Zato predlagam naslednje spremembe v smeri meritokracije in stran od strankokracije in oligarhije. Z 71 % glasovi na referendumu za preferenčni glas postavljam v ospredje  zahtevo volivcev, da s preferenčnim glasom izvolijo konkretno osebo, ne stranko. Kar pa seveda stranke ne izključuje.  Zadeva je sicer zelo enostavna vendar zahteva nekaj političnega razuma in vztrajnosti, pa tudi jasnega zavedanja o cilju ki ga želimo doseči. Zato potrebujemo vsaj 13 korakov do cilja.

Pa pojdimo lepo po vrsti:

  1. Volilnih okrajev v SLO je 88 in vsak volilni okraj mora izvoliti 1 poslanca, s tem odpadejo bele lise izpadlih volilnih okrajev (cca 200.000)
  2. Kandidira lahko tudi posamezni državljan s kandidatno listo enega kandidata – samo kandidatura !
  3. odpravi naj se  48 člen zakona o DZ , ki omejuje kandidaturo največ toliko kandidatov kot je izvoljenih – kajti to je tako kot leta 1945, razlika je le v tem, da je zdaj več strank oziroma  list, takrat je bila 1 sama. Omejitev se odpravi navzgor in navzdol.

Ker je zanimanje za politiko skrajno nizko se ni bati  preobilja  kandidatur in  je najmanj 3 mandate pričakovati pomanjkanje, ne pa naval kandidatov na poslanske mandate.

  1. odpravi naj se volilni prag 4 % in se uvede izvolitveni prag – cenzus, to je cca 19.888 ob 100 % volilni udeležbi  in 10.000 glasov pri 50 % udeležbi. Realno je številka nekje vmes. Ima pa zadeva to prednost, da nevtralizira vpliv volilne udeležbe na volilni izid. Te številke so rezultat so rezultat delitve 1.750.000 volivcev na 88 volilnih okrajev.
  2. Kandidira se po domicilnem principu, po okraju stalnega bivališča.
  3. Po novem načinu lahko pride v DZ vsak državljan, ki doseže izvolitveni cenzus, vkolikor pa tega ni dosegel nihče pa dobi mandat tisti, ki se mu je najbolj približal.
  4. Spolne kvote odpadejo, kajti državljani smo enakopravni ne glede na spol. Spolne kvote so odigrale pozitivno vlogo v prejšnjem stoletju , v 21 stoletju so postale cokla razvoja.
  5. Preferenčni glas je absoluten in ustreza 80 členu ustave RS in je bil z 71 % pravkar potrjen na referendumu. Seveda pa so pomembni še drugi pogoji.
  6. Vsak poslanski kandidat je obvezen sebe javno predstaviti z življenjepisom – circulum vitae. Resnici na ljubo pa je treba povedati, da obveznost tega standarda noče uvesti niti EU parlament. Predsednica Roberta Metsola se je namreč o tem vprašanju skrivnostno zavila v molk !

10.Vrstni red kandidatov  na kandidatnih  listah je stvar izbire – po abecedi priimka in imena  ali po starosti kandidata s padajočim vrstnim redom – najvišje so najstarejši kandidati.

11. Spremembe zemljevida  volilnih okrajev s poudarkom na izenačitev števila volivcev zaenkrat niso nujne in lahko počakajo. Kajti bistveno je, da dobi volivec možnost izbire in da s  čim manj spremembami dosežemo največjo spremembo – to je personalizacijo volitev.

12. Nujno pa je potrebno za vse poslance in poslanke pred nastopom delovnika uvesti tako imenovani alko test, tako kot je ta obvezen za navadne državljane za vožnjo z avtomobilom.

  1. Enako nujno in obvezno je uvesti kontrolo nad uživanjem prepovedanih drog, tako za poslance v Sloveniji kot tudi v EU parlamentu, saj smo žal v parlamentu priča obnašanju predstavnikov ljudstva, ki nima zveze z zakoni in njihovo funkcijo in izvajajo predvsem cirkuške ekshibicijske točke za promocijo lastne koristi in neumnosti. Žal to počnejo tudi člani vlade

Vrhunski profesionalni športniki morajo na tekmovanjih obvezno izvajati tako imenovane doping kontrole in celo kontrolo telesne teže, politiki pa delajo povsem brez pravil in v tem pogledu nimajo nobenih omejitev, čeprav imajo njihove odločitve izjemno velik vpliv na življenja drugih.

Zaključek !

Novi volilni sistem uvaja konkurenco znotraj list – strank, o kateri stranke sicer nočejo niti razpravljati, čeprav je problem prav to, da se zdaj glasuje o strankah, ne o ljudeh, v najboljšem primeru o vsiljenih kandidatih strankarskih central.

Predlog ne ukinja strankarskih list, pridobile pa bi z njim stranke z največjim kadrovskim potencialom. Tudi ni bojazni, da bi  tako imenovani samostojni »samo kandidati« ogrozili strankarski sistem, saj brez aparata in financ, bi to uspelo le redkim.  Za zdravje družbe pa bi nujno potrebovali vsaj nekaj ljudi, ki odpirali tabu teme.

V tem predlogu ni obdelana tema poštenost volitev, ker je to poseben problem. Predpogoj za poštenost pa je ukinitev DVK in nadzor omogočiti volilnim komisijam iz volilnega okraja. Za           svoje zastopstvo v njej se bodo najbolj  potrudili najbolj zainteresirani, to je sami kandidati ne pa nekakšni super sodniki.

Predlagani volilni sistem je proporcionalno večinski, tako kot to narekuje ustava, a ime ni važno, važna je vsebina, ki pod krinko in videzom  demokracije z zaprtimi kandidatnimi listami vsiljuje in reproducira  ekskluzivnost in monopol političnih strank.

Stranke so pogoj, niso pa bistvo in krona, ali zadnji stadij demokracije ! Brez izboljšanja ponudbe v fazi kandidiranja ni demokracije in smo daleč od cilja, to je  meritokracije. Idealnih kandidatov ni, mora pa biti sistem naravnan tako, da zmagajo, ne idealni, ampak  boljši kandidati. Če bi bile možnosti za vse enake in bi politika (zakonodaja) ta vrata odprla in bi na ta način, na osnovi volilnega rezultata, dobili 4-10 poslancev, ki ne bodo odvisni od strankarskih central, ampak bi neposredno predstavljali ljudi, bi bil to majhen korak za človeštvo, a velik korak za zacementirano in zafrustrirano Slovenijo, ki funkcionira na osnovi diktature parlamentarne večine. V tem trenutku celo skrajno brutalne večine, ki si za lastno korist sproti izmišlja celo poslovniška pravila. In se hvali »poslovnik, to sem jaz«!

 

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine