0.2 C
Ljubljana
ponedeljek, 23 decembra, 2024

Število prometnih nesreč in resnih poškodb voznikov e-skirojev narašča

Piše: C. R.

Agencija za varnost prometa opozarja, da število prometnih nesreč z udeležbo e-skirojev skokovito narašča, do 18. julija letos je bila zabeležena že 101. Letos je 66 voznikov e-skirojev oziroma 65,3 % samih povzročilo prometno nesrečo. V lanskem celotnem letu je ta delež znašal 65,8 %, dva voznika e-skiroja sta lani kot samoudeležena v prometnih nesrečah tudi umrla. V posledicah letošnjih prometnih nesreč z udeležbo e-skirojev je bilo 12 oseb hudo telesno poškodovanih, 69 pa lažje telesno poškodovanih.

Da so resne poškodbe voznikov e-skirojev v naraščanju, opozarja tudi Uroš Tominc, dr. med., vodja Urgentnega kirurškega bloka, Univerzitetni klnični center Ljubljana. Dodaja, da gre predvsem za resne poškodbe mišično-skeletnega sistema (FOTOGRAFIJE V PRILOGI), podobne poškodbam, ki jih beležijo pri kolesarjih in motoristih ter jih ni mogoče primerjati s poškodbami na navadnih skirojih. Največ poškodb je med mlajšo populacijo, uporaba zaščitne opreme je slaba, še opozarja. Policisti so letos ugotovili že 468 kršitev pri vožnji z e-skiroji, v celotnem letu 2022 pa 727. Najpogostejše kršitve pri voznikih e-skirojev so povezane z nepravilno stranjo oz. smerjo vožnje, neuporabo čelade, vožnjo pod vplivom alkohola, neprilagojeno hitrostjo in uporabo mobilnega telefona med vožnjo. Ker se poleg vse večjega števila lastniških e-skirojev širijo tudi možnosti izposoje teh lahkih motornih vozil, Agencija za varnost prometa na vse uporabnike vnovič naslavlja poziv k odgovorni vožnji.

Mag. Simona Felser, v. d. direktorja Agencije za varnost prometa, znova izpostavlja: »E-skiroji so vse bolj razširjeni, toda že več let zapored podatki kažejo, da se mnogo uporabnikov ne zaveda pomena njihove varne uporabe. Prometnih nesreč z njihovo udeležbo je namreč vse več, najpogosteje pa so povzročitelji prav vozniki e-skirojev sami. Največ povzročiteljev je bilo lani v starosti od 18 do 44 let, zaskrbljujoče pa je, da je bilo sedem povzročiteljev tudi v starosti do 14 let in 15 povzročiteljev v starosti do 17 let. Nujna je pravilna in odgovorna vožnja, z zavedanjem, da gre za lahko motorno vozilo, ki ni namenjeno igri, vožnji po pločniku ali prevažanju drugih oseb in predmetov.«

Uroš Tominc, dr. med., specialist travmatolog, UKC Ljubljana, je na nedavni mednarodni konferenci Agencije za varnost prometa in Zavoda Vozim o prihodnosti e-skirojev, izpostavil: »Od začetka pojava električnih skirojev v Sloveniji opažamo povečano število poškodb udeležencev v prometnih nesrečah ali dogodkih. Predvsem so nas presenetile hude poškodbe, bolj primerljive tistim, ki nastanejo pri nezgodah mopedistov in motoristov. Med njimi so bile tudi življenje ogrožajoče poškodbe in tudi smrtne poškodbe. Glavni problem je v nezavedanju voznikov glede hitrosti, ki jo e-skiro razvije, mnogi še vedno dojemajo e-skiro kot običajen skiro. Hitrost skiroja na nožni pogon je okrog 10 km/h, e-skiroja pa vsaj 20 km/h, zato je že pri ustavljanju in sestopanju z ustavljajočega se e-skiroja in skiroja pomembna razlika. Vsaka podvojitev hitrosti pomeni  štirikrat  večjo energijo, ki jo mora absorbirati telo ob morebitnem padcu ali trku. «

E-skiro ni igrača

E-skiroji spadajo med lahka motorna vozila. Zaradi svojih konstrukcijskih lastnosti in manjše stabilnosti ter dokaj visokih hitrosti (do 25 km/h) predstavljajo večje tveganje za uporabnike. Vozniki e-skirojev morajo upoštevati, da je ob zaviranju, sploh pri višjih hitrostih, nestabilen. Njihova kolesa so majhna in občutljiva na razne neravnine (razpoke na vozni površini, dvignjene dele na vozni površini) in ovire na vozni površini (kamenje in podobno), zato so lahko prej podvrženi padcem. Zato je nujno, da se vozniki e-skirojev teh tveganj zavedajo, da poznajo pravila ter jih upoštevajo, ter da poskrbijo za lastno varnost tudi z uporabo zaščitne čelade in vidnostjo v prometu. Voznikom e-skirojev priporočamo previdno vožnjo s postopnim zaviranjem in odsvetujemo uporabo na mokrem vozišču.

Zaščitna čelada je priporočljiva za vse

Brez čelade in pri hitrosti prek 20 kilometrov na uro, se lahko ob padcu voznik nepričakovano težko poškoduje. Ne glede na to, da je uporaba zaščitne čelade obvezna do 18. leta, Agencija za varnost prometa priporoča uporabo vsem voznikom e-skirojev, saj so posledice padcev (poškodbe obraza in glave, ki so med pogostejšimi) brez nje praviloma težje.

Kdo lahko vozi e-skiro?

Osebe, starejše od 14 let oziroma od 12. do 14. leta, če imajo kolesarsko izkaznico.

Kje lahko vozimo e-skiro?

Vozniki e-skirojev morajo voziti po površinah, namenjenih kolesarjem. Kjer teh površin ni, morajo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje do 50 kilometrov na uro. Pravila, ki veljajo za kolesarje, se smiselno uporabljajo tudi za voznike e-skirojev oz. lahkih motornih vozil.

Znate upravljati z e-skirojem?

Za varno vožnjo sledite navodilom za uporabo, ki jih je izdal proizvajalec e-skiroja. Z navodili se podrobno seznanite še pred pričetkom prve vožnje.

Obvezna oprema e-skiroja

Z vidika varnosti vseh udeležencev je pomembno zakonsko določilo, da mora imeti voznik e-skiroja ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.

Na e-skiro brez slušalk in mobilnega telefona

Vozniki e-skirojev naj med vožnjo ne uporabljajo slušalk ali mobilnega telefona, saj to odvrača pozornost od dogajanja v prometu. Tako zlahka spregledajo pešca, otroka, starejšega udeleženca, ali druge izpostavljene skupine udeležencev (invalidi, gibalno ovirani).

Prevoz drugih oseb ni dovoljen!

Na e-skiroju je prepovedano prevažati druge osebe. Prevoz je izjemoma dovoljen, če je proizvajalec to predvidel (peti odstavek 97.a člena Zakona o pravilih cestnega prometa). Osebe lahko prevaža le polnoletna oseba (osmi odstavek 93. člena Zakona o pravilih cestnega prometa).

Alkohol ne sodi v promet!

Tudi za voznike e-skirojev Agencija za varnost prometa priporoča ničelno toleranco do alkohola v prometu. Le tako bodo lahko varni v prometu.

Udeležba na območjih skupnega prometnega prostora in v območjih za pešce

Agencija in Policija opozarjata, da je največja možna mera previdnosti potrebna na območjih skupnega prometnega prostora, ki ga souporabljajo vsi udeleženci cestnega prometa v skladu z načeli cestnega prometa. Vozniki morajo v območju skupnega prometnega prostora voziti tako, da ne ogrožajo pešcev.

V območjih za pešce lahko vozijo le z maksimalno hitrostjo pešca, najbolje pa je, da z e-skiroja sestopijo. E-skiroji so skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri, zato lahko pride do neustreznih ali prepoznih reakcij pešcev oziroma drugih udeležencev v prometu. Nase naj zato vozniki e-skirojev opozorijo z zvočnim signalom. Na voznike e-skirojev pa morajo biti še posebej pozorni vozniki motornih vozil. Pri prehitevanju e-skirojev morajo dosledno upoštevati minimalno bočno razdaljo, ki znaša najmanj 1,5 metra in prehitevanje izvesti le tedaj, ko je to povsem varno. Zaradi majhne površine silhuete so uporabniki e-skirojev tudi slabše vidni.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine