13 C
Ljubljana
sobota, 26 oktobra, 2024

(PISMO BRALKE) Slovenska kulturna cenzura pod komunizmom (2. del)

Piše: Frančiška Buttolo, Ljubljana

Sindrom dogovorne cenzure Lidije Šentjurc v prvem desetletju po koncu druge svetovne vojne (1945)

Glavni predmet razmišljanja v  tem – drugem – delu spisa  o slovenski kulturni cenzuri  pod  komunizmom, je način cenzuriranja – navidezno manj pomembne – vodilne komunistke Lidije Šentjurc v prvem desetletju po drugi svetovni  vojni. Njen način cenzure je bil v resnici slovenska posebnost. Z navidezno blažjimi in tudi navidezno  bolj strokovnimi posegi  v tedanje založniške programe, je ustvarila vtis nekakšne dogovorne udbovsko partijske cenzure,  prilagojene slovenskim kulturnim razmeram. In prav ta metoda,  metoda Lidije Šentjurc, ki je temeljila na dokaj svobodnih objavah, hkrati  pa je spodbujala  uničujočo, nesramno in do konca nečloveško diskvalifikacijo avtorjevega dela in avtorja samega,  največkrat  brez vsakršne možnosti resnega ugovora, se je v Sloveniji zelo udomačila in  zavlekla globoko  v današnji čas. Tudi zdaj, ko praktično že vsakdo lahko  svobodno objavlja na spletnih portalih,  so glavni problem kritike pod objavljenimi teksti, politično vodeni strupeni “orkestrirani” napadalni komentarji  na vse  tiste avtorje, ki so neljubi skrajno levi, in tudi  bolj sredinski  (postkomunistični),  oblastniški eliti (formalni in neformalni, prav mafijski).

Med  najbolj znane cenzorske posege tovarišice Lidije Šentjurc v prvem desetletju po koncu druge svetovne vojne je  (1945)  je bil natis pesmi Zlati krogi (s partijsko privolitvijo so izšli 1952)  Antona Vodnika (1901-1965), zelo pomembnega slovenskega pesnika,  in vse tisto, kar se je – zelo grdega in ne kulturnega –  dogajalo po izidu Zlatih krogov, zaradi pošastno uničujočih kritik, namenjenih pesmim in njihovemu avtorju. Kajti Anton Vodnik je bil po prvi svetovni vojni  – ali po koncu  moderne – glavni slovenski katoliški pesnik, ki je dosegel vrh s tako imenovano krščansko ekspresionistično  – vrtoglavo do  kozmičnih razsežnosti –   poduhovljeno  erotično liriko, kakršne  slovenska poezija dotlej ni pozna, v zbirki Vigilije (1923), nato, po drugi svetovni vojni,   pa še enkrat, z zbirko Glas tišine (1959), s pozno simbolistično liriko, po zgledu največjih evropskih poznih simbolistov, zlasti R. M. Rilkeja.

Posebnost v strogo totalitarno komunistični Sloveniji pa tedaj ni bila le dovoljena objava Vodnikovih  tematsko krščanskih Zlatih krogov, izključno po zaslugi Lidije Šentjurc, temveč zlasti vse tisto,  kar se je dogajalo po izidu teh pesmi,  zaradi že nečloveških kritik te poezije in še zlasti njenega avtorja, tudi v času komunizma – javno – zvestega  katoliški veri. Seveda so bile tudi te kritike  del cenzorskega delovanja Lidije Šentjurc, saj brez njenega dovoljenja za tovrstne usklajene komunistične napade  ne bi prišlo do objave te zbirke. Partija tega nikakor ne bi dovolila. Tako pa  je, predvsem z dvojnostjo svoje diabolične DVOJNE komunistične  metode cenzuriranja, Šentjurčeva uresničila “svobodo” objavljanja in hkrati tudi  nujno reakcijo “naroda” zaradi – za komunistično ljudstvo  nesprejemljivega – katolištva v Vodnikovi poeziji.To diabolično dvojnost je sprejel tudi najnevarnejši novejši slovenski komunist Milan Kučan, ki je najbolj  odgovoren za to, da Slovenija ne bo več dolgo niti samostojna niti demokratična.

In zakaj se je to z Vodnikovimi Zlatimi krogi(1952)  lahko zgodilo, kljub načelno bolj trdi jugoslovanski  partijski cenzuri,  kot je bila dogovorjena cenzura Lidije Šentjurc? Zdi se, da predvsem zaradi njenih  “posebnih” zvez z Vodnikovo družino,   konkretno zaradi  njenega dolgoletnega prijateljstva s pesnikovo soprogo Doro Vodnik. Zaradi česar je Šentjurčeva dobro vedela, da  je bil Anton Vodnik pomembna osebnost slovenske sodobne literature in kulture. Bil je  že močno uveljavljen kot  pesnik, umetnostni  zgodovinar,  vrhunski esejist in – nekoliko milejši – sopotnik  voditelja  krščanskih socialistov,  Edvarda Kocbeka, svojega najtesnejšega prijatelja. Ker so  na začetku petdesetih pesniku Antonu  Vodniku  morale  založbe zavrniti  izdajo zbirke Zlati krogi –  zaradi partijske prepovedi objavljanja kakršnekoli  katoliške literature, je njegova žena Dora Vodnik  prosila svojo prijateljico in dolgoletno kolegico na ljubljanskem učiteljišču, naj se “pri svoji partiji” zavzame za natis imenovane Vodnikove zbirke.

Lidija Šentjurc se je, da bi omogočila ta natis,  morala spopasti s prav hamletovskim  vprašanjem, ali naj izide Vodnikova zbirka Zlati krogi, ali ne. Ker bi zavrnitev skoraj gotovo pomenila Vodnikovo smrt. Skoraj nujno objavo pa je narekovalo tudi še marsikaj drugega.  Najprej to, da je bil Anton Vodnik, najboljši slovenski pozno simbolistični pesnik, zlasti kar zadeva njegovo  jezikovno  izražanje literarno skoraj že  neizgovorljivega (transcendence), skrajno, abstraktno simbolističnega, tako rekoč  čiste – mallarmejevske –  poezije.  Odločitev proti izidu (v totalitarno  komunistični državi) pa je Šentjurčevi narekovalo  – v skoraj vseh  njegovih pesmih  močno prisotno Vodnikovo   najgloblje, pogosto že  mistično panteistično, vendar kljub temu globoko katoliško, pojmovanje človekovega  bivanja in njegovega končnega smisla v večnem življenju – tudi  v Zlatih krogih.

Šentjurčeva, eminentna komunistična cenzorka,  se je torej  morala odločiti. Ali naj objavi ali pa  zavrne to Vodnikovo najsubtilnejšo katoliško  liriko –  v tedaj močno  komunistični Sloveniji. Gotovo se je spraševala, ali naj prizadene,  ali pa nikakor ne,  svojega starega znanca, moža  Dore Vodnik,  svoje dobre  prijateljice. Končno pa se  je  odločila  za  – kompromisno –  rešitev. Prijateljici Dori je  odgovorila, da bo  – po dogovoru s partijo –  zbirka objavljena, za kritike pa ji ne more jamčiti (“garantirat”). In res, kritike so bile takšne, da je bil Vodnik zaradi njih na smrt razočaran, in je – skoraj za vedno – obupal. Partija in udba sta ga skoraj dobesedno razvrednotila – kot pesnika in kot osebnost.**

Pa   slovenska  partija kljub sklepu, da bodo Zlati krogi objavljeni,  še  nekaj časa ni dovolila njihovega izida, čeprav je njen kulturniški del cenil Vodnika tudi politično. Za previdnost pri objavi so se slovenski komunisti odločili  predvsem zaradi tega, ker so se  preveč  bali Titove  partije  –  v  Beogradu. Anton Vodnik je bil namreč tudi v Jugoslaviji  preveč znan slovenski katoliški pesnik, da o objavi že druge njegove zbirke po zmagi komunizma  leta1945 (prva je bila Srebrni rog, 1948, deloma tudi o NOB), ne bi slišali tudi v Beogradu. Najbolj kultivirani  del  slovenske partije, na čelu z s kritikom in estetom Josipom Vidmarjem (čeprav menda ni bil komunist),  je namreč   – še predobro –  vedel, da je  dr. Anton Vodnik –   edini slovenski resnično vrhunski, evropski   (katoliški, vendar mallarmejevsko  aristokratski) pozno simbolistični pesnik –  skozi  ves čas druge svetovne  vojne (1941-1945)  vsestransko podpiral OF,  in veliko pomagal njenemu  najvišjemu vodstvu, pa  tudi  vsa njegova družina.

Zelo vneto, še bolj kot njen mož,  je podpirala OF  Vodnikova  žena Dora Vodnik, odlična profesorica nemščine in  pomembna  slovenska germanistka. Kot socialno krščanska feministka je Dora  Vodnik najprej povzročila pretres  v vrhu slovenske Cerkve  s “škandaloznim” feminističnim  člankom Zakon kot etični problem.  Da je bilo vse še huje,  je ta članek objavil njen zaročenec,  pozneje pa mož,  Anton Vodnik v Križu na gori (1926/1927), ki ga je urejal  ves čas izhajanja. To  elitno katoliško mladinsko glasilo, ki je v zgodnjih dvajsetih  že nakazovalo svojo usmeritev k slovenskim krščanskim socialistom, ni prizanašalo  nikomur, ki je poznal politične in kulturne zmote v tedanji slovenski družbi, pa jih vendar ni hotel videti, kaj šele opozarjati nanje. Zaradi tega feminističnega  “škandala”, žalitve krščanskega zakona v članku Dore Vodnik,  je Križ na gori moral  prenehati z  izhajanjem, zaradi finančne stiske.  Pozneje ga je nadomestilo bolj odločno  Dejanje, njegov urednik pa je bil krščanski socialisti  Edvard Kocbek, pozneje najtesnejši prijatelj družine  Vodnik.

Poleg vsega  tega je družina Vodnik med drugo svetovno  vojno v svojem lepem, velikem  meščanskem  stanovanju gostila najvišje slovenske partijske voditelje, ko so ti  potrebovali prostor za katerega svojih skritih sestankov vodstva OF.  Vendar pa  vse to – očitno –  ni bilo dovolj, da bi si slovenska partija dovolila tako razkošno predrznost, kot  bi bila objava  Zlatih krogov brez posebne udbovsko partijske cenzure. Ker so bili Zlati krogi  preveč žlahtno delo oziroma stvaritev pomembnega  katoliškega pesnika  – ne le v Sloveniji, temveč tudi v Jugoslaviji, v kateri je bilo strogo prepovedano objavljati katoliške pesmi zunaj ozkega cerkvenega kroga  Preveč se je bala  slovenska partija  Titove beograjske komunistične oblasti, čeprav so bile vse republike v komunistični Jugoslaviji uradno povsem samostojne, kar zadeva kulturo pa menda še posebno. Takšna je bila Titova udbovsko komunistična hinavščina. Pa vendar še zdaj ni dobro  govoriti o kaki bivši beograjski partijski okupaciji  Slovenije, ker o njej  menda ni bilo ne duha ne sluha.

Opomba

* Pričujoči članek ja drugi v  štiridelnem  spisu  z naslovom Slovenska kulturna cenzura pod komunizmom. Naslov prvega dela se glasi:  Kulturna cenzura v prvem desetletju po koncu 2. svetovne vojne (1945), morilska,  kot vse druge takratne cenzure.)

**  S to Vodnikovo žalostno zgodbo sta avtorico tega članka (F. B.) seznanila pesnikova žena Dora Vodnik in njegov brat, pesnik in prevajalec France Vodnik. Bila pa je tudi splošno znana, ker je Anton Vodnik po drugi svetovni vojni, tako kot pred njo,  živel in ustvarjal v stalni povezavi s številnimi najbolj znanimi umetniki in politiki v Ljubljani.

*** R. M. Rilke. Mentor 2026/27.  – “Ta članek je prvi poskus sintetičnega prikaza Rilkejevega pesniškega dela v našem tisku.” (N.Grafensuer, Primerjalna književnost 1979, št. 2, 6.)

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine