6.1 C
Ljubljana
torek, 5 novembra, 2024

Bojan Kekec: »Ozaveščanju na področju varovanja okolja dajemo velik poudarek«

Piše: Andraž Grad

Komunala Novo mesto pokriva kar osem dolenjskih občin, vključujoč dolenjsko prestolnico, in skrbi za varovanje okolja, oskrbuje občane s pitno vodo, ureja javne površine in odvaža odpadke. Prizadeva si predvsem za zagotavljanje kvalitetnih storitev na področju komunale ljudem in tako pomaga k čistemu in zdravemu življenjskemu okolju. O dejavnostih podjetja in njegovi prihodnosti smo se pogovarjali z direktorjem Komunale Novo mesto Bojanom Kekcem.

Osnovno poslanstvo družbe je ljudem zagotoviti kvalitetno komunalno storitev in s tem omogočiti življenje v čistem in zdravem okolju.

Demokracija: Nam lahko za začetek poveste, koliko področij pokriva Komunala Novo mesto in katere so glavne storitve, s katerimi skrbite za kakovostno življenje prebivalcev?

Kekec: Komunala Novo mesto izvaja obvezne gospodarske javne službe varstva okolja v osmih dolenjskih občinah in s temi storitvami oskrbuje približno 65.000 prebivalcev. Med obvezne gospodarske javne službe varstva okolja spada oskrba s pitno vodo, odvajanje in čiščenje odpadne vode in ravnanje z odpadki. Za mestno občino Novo mesto pa še urejamo javne in zelene površine, upravljamo tržnico ter vodimo pogrebno in pokopališko dejavnost. Poleg tega imamo tudi svoj sektor za razvoj in vodenje investicij, kjer načrtujemo nove infrastrukturne projekte z izdelavo vse potrebne dokumentacije. Da se lahko podjetje normalno razvija, pa izvajamo tudi nekatere tržne dejavnosti, kjer vsako leto dodajamo tudi nove produkte.

Demokracija: Izvajate tudi oskrbo s pitno vodo za osem občin. Povejte nam kaj več o tem in tudi to, na kaj je pri tem treba biti najbolj pozoren?

Kekec: Oskrba s pitno vodo je seveda ena od najpomembnejših dejavnosti, saj je neposredno povezana s kakovostjo življenja in tudi zdravja ljudi. Dolenjska je pri tem zelo specifična zaradi svoje konfiguracije, zato je treba vodo večkrat prečrpati do više ležečih naselij. To seveda pomeni več porabljene električne energije in zahtevnejše omrežje z velikimi tlaki in reducirnimi ventili, kar pomeni tudi bolj zahtevno obratovanje. V preteklosti smo imeli kar nekaj težav s kakovostjo pitne vode, saj se je ta ob daljšem deževju skalila, zato smo prek kohezijskih projektov zgradili sodobne vodarne z membransko filtracijo in povečali vodohranske zmogljivosti ter zagotovili dolgoročno varno in stabilno oskrbo Dolenjske s pitno vodo.

Komunala Novo mesto varuje okolje in izvaja javne službe v kar osmih dolenjskih občinah. (foto: Wikipedia)

Demokracija: Kateri so ta čas glavni projekti Komunale Novo mesto? Kako je na področju razvoja in investicij?

Kekec: Glavni projekti so povezani z obnovo komunalne infrastrukture, ki jo načrtujemo skupaj z občinami. Najbolj pravilno in strokovno je, da se poleg obnove cest in ulic obnovi tudi celotna infrastruktura. Na področju odvajanja in čiščenja odpadne vode nam je ostalo še približno 30 odstotkov omrežja, ki ga moramo zgraditi in tu seveda računamo na dodaten denar iz Načrta za okrevanje in odpornost. Odročnejše zaselke pa bomo reševali tudi z manjšimi in s hišnimi čistilnimi napravami.

V samem podjetju prenavljamo tudi informacijski sistem, saj se zavedamo, da v dobi digitalne preobrazbe tudi javna podjetja tu ne smemo zaostajati. Brezpapirno poslovanje pa pomeni tudi večjo učinkovitost in prihranke.

Demokracija: Ste aktivni tudi na področju ekologije in ozaveščanja o okolju. Katere projekte in dejavnosti organizirate na tem področju?

Kekec: Ozaveščanju na področju varovanja okolja dajemo velik poudarek. Predvsem je tu pomembno delo z mladimi. Na našem območju sodelujemo z osnovnimi šolami, pri čemer učence spodbujamo pri ekoloških projektih. Ob dnevu Zemlje pa na novomeškem Glavnem trgu pripravimo tudi dogodek, na katerem šole predstavijo svoje delo na projektih, najboljše pa tudi nagradimo. Veliko zanimanje je tudi za strokovne ekskurzije, ki jih organiziramo na naših objektih. Aktivno politiko ozaveščanja pa vodimo tudi prek družbenih omrežij in spletnih straneh podjetja.

Demokracija: Vse več podjetij se odloča za spodbujanje k večji digitalizaciji pri plačevanju položnic in računov, kar seveda zmanjšuje količino odpadkov. Kako gledate na to?

Kekec: Čeprav sta človek in narava še vedno zelo analogna, pa digitalizacija s svojim procesiranjem in prenosom informacij narekuje novo paradigmo razvoja celotne družbe. Govorimo o umetni inteligenci, pametnih mestih, tehnologiji 5G, pred nami pa se že kažejo obrisi nove 5. industrijske revolucije.

Demokracija: Kako je s tem v vašem podjetju?

Kekec: V podjetju so bili prvi koraki digitalizacije že narejeni, vendar parcialno po posameznih področjih. Pri tem mislim predvsem na avtomatizacijo komunalnih sistemov, GIS, pa tudi del poslovnega in dokumentnega sistema. Sedaj smo pred izzivi, ko moramo vse te segmente med seboj povezati v smiselno celoto, kar je zahteven proces. Da bomo ta korak lahko naredili, pa je poleg analize, ki smo jo že naredili, treba pripraviti tudi digitalno strategijo ter temeljito preučiti in optimizirati vse poslovne procese. Najbolj ključna pa sta tu razvoj in izobraževanje zaposlenih, zato tudi temu posvečamo veliko pozornost.

Plačevanje položnic preko e-računov je le majhen del digitalizacije, je pa pomemben v smislu zmanjševanja tiskanja in pošiljanja položnic.

Demokracija: Kako pomembna je danes reciklaža odpadkov in koliko odpadkov reciklirate? V kolikšni meri prebivalci ločujejo odpadke?

Kekec: Pri ravnanju z odpadki velja tako imenovana petstopenjska hierarhija, na kateri je recikliranje šele na tretjem mestu. Pred njo sta še preprečevanje nastajanja odpadka in njegova vnovična. Količine ločenih frakcij se sicer iz leta v leto povečujejo, vendar je celotna količina vseh odpadkov še vedno na isti ravni, kar pomeni, da odpadkov ne zmanjšujemo. Z doslednim izobraževanjem mlajših generacij, tudi predšolskih, šolskih, se je v 25 letih, odkar se odpadki zbirajo ločeno, stanje znatno izboljšalo. Ponujamo tudi nove produkte, s katerimi zapiramo nove snovne tokove. Sedaj zbiramo tudi odpadna gospodinjska olja, dogovorili smo se za tekstil, saj se v Novem mestu odpira trgovina, ki bo prevzemala tudi odpadni tekstil.

Ravnanje z odpadki ima pet stopenj, recikliranje pa je na tretji stopnji. (foto: Freepik)

Demokracija: Kako na najboljši način reševati probleme na področju recikliranja?

Kekec: Seveda pa tu vsi skupaj pogrešamo boljše sistemske rešitve. Poznam primer bolj slabe prakse pri odpadnem steklu, ki se uporablja kot vhodna surovina v eni od naših tovarn. Celotna količina stekla, ki se zbere v Sloveniji prek prevzemnih shem, potuje v sosednjo Avstrijo, kar morajo seveda naši uporabniki plačati; avstrijski prevzemnik to steklo zmelje in ga znova proda nazaj naši tovarni, ki izdeluje izolacijske materiale. Komunalna podjetja pa smo žal iz tega trgovanja surovin izločena.

Demokracija: V sklopu podjetja izvajate tudi geodetske storitve. Kaj nam lahko poveste o tem?

Kekec: V geografskem informacijskem sistemu (v nadaljevanju GIS) vodimo vse prostorske in atributne podatke omrežja, ki ga imamo v poslovnem najemu. Podatki se zajemajo na terenu z geodetsko izmero. Po obdelavi te vnesemo z ustrezno programsko opremo v naš GIS. Vsi podatki so na voljo vsem zaposlenim, ki te podatke pri vsakodnevnem delu uporabljajo. Programska oprema GIS se lahko uporablja na fiksnih računalnikih kot tudi na pametnih napravah, kar pomeni, da ima vsak zaposleni na voljo neomejen dostop v vsakem trenutku. Poleg podatkov, ki jih moramo vpisovati v Zbirni kataster gospodarske javne infrastrukture, vodimo veliko več podatkov, ki morajo biti vsebinsko popolnejši in nujno potrebni za operativno delo na terenu.

Demokracija: Kakšni so vaši načrti za prihodnost podjetja?

Kekec: Svetovni okoljski izzivi so močno preoblikovali današnji svet in s tem tudi področje komunalnega gospodarstva. Paradigma trajnostnega razvoja je ključna in komunalna podjetja tu igrajo zelo pomembno vlogo. Za razvoj našega področja je nujno, da se tudi komunalna podjetja soočimo s temi izzivi, se celovito posodobimo, opustimo stare modele delovanja in vpeljemo nove, trajnostno naravnane in sodobne rešitve. Pri tem je ključno, da presežemo samo vlogo izvajalcev storitev in postanemo aktivni soustvarjalci sodobne, odgovorne družbe, kjer se nič ne zavrže, kjer se naravni viri uporabljajo trajnostno, komunalne storitve pa se razvijajo in izvajajo v okviru strategije razvoja pametnih mest ter digitalne in zelene družbe prihodnosti. Tehnologije se hitro razvijajo in temu bomo sledili. Predvsem je naše poslovno poslanstvo to, da skrbimo za okolje, da zagotavljamo storitve občanom ter da smo zgledno in družbeno odgovorno podjetje.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine