Piše: Sara Rančigaj (Nova24tv)
Ankete, ki jih objavljajo osrednji mediji z vsakim tednom razkrivajo vedno višjo podporo Robertu Golobu, ki pa javnosti še sploh ni predstavil ničesar oprijemljivega. Raziskovalni novinar Bojan Požar, voditelj oddaje Kdo vam laže Boris Tomašič in predsednik SNS Zmago Jelinčič Plemeniti menijo, da gre pri teh anketah ne toliko za merjenje javnega mnenja, temveč za usmerjanje in dirigiranje javnega mnenja, kar se je že izkazalo pri Marjanu Šarcu. Požar napoveduje, da Golobu na koncu ne bo uspelo priti do mandatarskega stolčka, dejanski rezultat pa bomo izvedeli šele na volitvah. Levica namreč stavi na javnomnenjske ankete, ker je to del strategije za mobilizacijo volivcev. Zato jih pred volitvami pričakujte veliko. Programsko prazna levica namreč nima ničesar oprijemljivega, kar bi sicer prepričalo volivce.
Na portalu 24ur ne skrivajo, da so bolj naklonjeni levi koaliciji in s pomočjo ankete, ki jo je zanje izvedla Ninamedia po njihovih subjektivnih rezultatih že štejejo, kako bi lahko Robert Golob in KUL imeli dovolj glasov za “udobno večino”. Prav zanimivo je, da bi skozi njihovo zadnjo anketo Golob brez programa in ekipe prejel 23,9 odstotka glasov, s čimer bi prehitel za 2,7 odstotne točke stranko SDS, ki že ima določene kandidate in program.
Prav nemogoče je verjeti, da Golob iz lestvic tudi izpodriva najbolj priljubljene obraze v politiki – tudi Ljudmilo Novak in Boruta Pahorja in to samo s tem, da se je pojavil na političnem parketu. Bojan Požar je prepričan, da bo vprašanje kdo bo zmagal na volitvah odprto do zadnjega. “Če nekdo ne želi nasesti nekim tezam in izjavam, kaj se bo zgodilo, potem ne sme verjeti medijem. V tem kontekstu ne sme verjeti anketam javnega mnenja, bolj mora zaupati lastni intuiciji.”
Požar pravi, da se stvari bliskovito spreminjajo iz dneva v dan. “Midva se danes nekaj pogovarjava, jutri je lahko že vse drugače,” je poudaril in dodal, da je ena od nezanesljivih stvari, ali bo Golob ostal prvi obraz levice ali ne, a po njegovem mnenju ne bo mandatar. “Mislim, da se je nekoliko izčrpala zgodba s temi novimi obrazi. Janković je bil menedžer in je bila to ena shema, potem je bil Miro Cerar, ki je bil kot nek etik, in je bila spet druga shema, potem je bil Šarec, kar ne bova znala definirati, ker oni še sami ne znajo definirati, kaj je pravzaprav to bilo.”
Rezultati anket v določenih primerih niso logični
Boris Tomašič in Požar sta med drugim izpostavila, da bi po teh anketah sodeč imeli nekje med 75 in 80-odstotno volilno udeležbo. “To vemo, da se ne bo zgodilo. Če bo 60-odstotna udeležba, bomo lahko rekli, da je zelo visoka,” je dejal Tomašič. Po zadnji anketi sodeč bi se nekaj volivcev SDS premaknilo h Golobu, kar pa je praktično nemogoče, saj ima stranka SDS svojo volilno bazo. Zadnja anketa tudi nakazuje povečano podporo Marjanu Šarcu, kljub temu, da obstaja velika verjetnost, da bo ravno on izgubil največ volivcev na račun Goloba. Je pa podpora Socialnih demokratov padla za 2,3 odstotne točke, kar pa je realno pričakovati.
Mediana je identično, v mesecih pred zadnjimi volitvami tudi “umetno povzdigovala” Marjana Šarca. 25. februarja 2018 je raziskava Mediane namerila stranki LMŠ 25,2 odstotka, stranki SDS 18,3 odstotka. 25. marca 2018 je raziskava Mediane namerila stranki LMŠ 23,8 odstotka, stranki SDS 17,6 odstotka. 15. junija 2018 pa je bil na volitvah izid glasovanja sledeč: stranke LMŠ je prejela 12,6 odstotka, stranke SDS 24,9 odstotka.
Po mnenju Tomašiča te ankete javnosti želijo povedati, da je Golob zmagovalec volitev. Požar meni, da so izvedli nek manever, ampak niso želeli povedati, da Golob pobira glasove strankam KUL-a in so mogli najti odgovor na to, kje Golob te glasove pobira. “Očitno niso imeli druge možnosti, kot da so glasove vzeli Janezu Janši. To se mi zdi najbolj nenavadno. To je nekaj podobnega, kot če bi rekli, da je leta 2011 Janši pobiral glasove Zoran Janković, je pristavil Požar in dodal, da to predstavlja materialni dokaz, da se ankete “fejkajo”.”
Sindikat delavcev migrantov Slovenije (SDMS) je vložil predlog zakona o prepovedi objavljanja javnomnenjskih raziskav o podpori politikom in političnim strankam, saj menijo, da so ankete nemerodajne in torej ne posredujejo volivcem pravilnih, smiselnih in koristnih informacij za lažje odločanje na volitvah. “Pri majhnih vzorcih je interval zaupanja, torej območje vrednosti, kjer pričakujemo dejansko vrednost (odstotek) v populaciji prevelik, da bi bil merodajen,” so poudarili.
Danes ob tem, da je vaza medijskega monopola razbita, ankete po Tomašičevih besedah predstavljajo poskus ustvarjanja javnega mnenja. “Vzpostavil se je nek mini monopol Mediane,” je prepričan Požar. “Mediana dela za javno RTVS, POP TV in Delo. Če pogledamo njene rezultate, ta za RTVS nameri tako, čez 14 dni za drugega naročnika popolnoma drugače, čeprav gre za isto agencijo.”
Ankete kot orodje za usmerjanje javnega mnenja
Podobno meni tudi predsednik stranke SNS Zmago Jelinčič Plemeniti, ki pa je predsedniku državnega zbora podal pobudo, da bi se prepovedale javnomnenjske raziskave mesec dni pred volitvami. Po Jelinčičevem mnenju naše raziskave javnega mnenja niso raziskave javnega mnenja, ampak so usmerjanje in dirigiranje javnega mnenja skladno z zahtevami gospodarjev oziroma najboljših plačnikov, ki določajo, kdo in katera stranka mora biti na katerem mestu. “Zato je potrebno en mesec pred volitvami prepovedati njihov vpliv na javno mnenje ter prepustiti odločitvi posameznika,” je pojasnil Jelinčič.