Piše: C. R.
Državni svet je na današnji izredni seji s 15 glasovi za in 12 proti sprejel odložilni veto na novelo zakona o tujcih, ki ga je državni zbor sprejel na 34. izredni seji v torek, 28. marca. Predlog za odložilni veto je podala skupina državnih svetnikov s prvopodpisanim Andrejem Poglajnom.
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o tujcih (ZTuj-2G) med drugim prinaša nov koncept odločanja o zamenjavi delovnega mesta, delodajalca ter zaposlitvi pri dveh ali več delodajalcih. Nov koncept ukinja obveznost izdaje odločbe upravne enote ob pozitivni odločitvi Zavoda Republike Slovenije za zaposlovanje, tako da bo zadostovalo že samo soglasje tega zavoda. Državni svetniki menijo, da je takšna ukinitev obveznosti izdaje odločbe upravne enote o pisni odobritvi neutemeljena in nekonsistentna in odpira možnost zlorab, so sporočili iz Državnega sveta RS.
Državnemu svetu zdi neutemeljena tudi ukinitev periodičnega preverjanja pogoja zadostnega vira preživljanja in meni, da je treba periodično preverjati izpolnjevanje pogojev za življenje in delo tujcev in njihovih družinskih članov v Republiki Sloveniji, saj se s tem prepreči, da bi postali breme socialnega slovenskega sistema.
Državni svet se tudi ne strinja s spremenjenimi pogoji znanja slovenskega jezika za tujce in meni, da odložitev znanja slovenskega jezika za tujce na stopnji A1 ne omogoča integracije tujcev. Slovenski jezik je ena od osnovnih sestavin slovenske kulture in nacionalne identitete. Potreba po znanju jezika je praktično na vsakem koraku. Znanje slovenskega jezika je pomembno zlasti, ko gre za vključevanje v vrtce in šole, pri zdravstvenih pregledih, urejanju zadev na upravnih enotah, zaposlovanju. Zato morajo biti kriteriji znanja slovenskega jezika takšni, da bodo omogočali čim boljšo integracijo tujcev v lokalno okolje.
Tudi zakonodajno-pravna služba DZ je v okviru postopka sprejemanja zakona v pripombah k 13. in 15. členu predloga zakona opozorila na ponovni razmislek o predlaganih rešitvah v omenjenih členih v razmerju do ustavne določbe o enakem varstvu pravic strank v postopkih pred državnimi organi iz 22. člena Ustave RS ter načela enakosti iz 14. člena Ustave RS. Prav tako so na 19. nujni seji Odbora DZ za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo 24. in 27. marca izpostavili številne pomisleke k amandmajem koalicijskih poslanskih skupin, ker v večjem delu niso sledili pisnim pripombam zakonodajno-pravne službe DZ.
Glede na navedene pomisleke, ki so se odprli pri obravnavi zakona v samem zakonodajnem postopku na seji matičnega delovnega telesa in seji DZ, do katerih se predlagatelj zakona ni stvarno in utemeljeno opredelil, Državni svet predlaga, da zakonodajalec ponovno pretehta svojo odločitev in ob ponovnem odločanju zavrne Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o tujcih.