13.8 C
Ljubljana
petek, 25 oktobra, 2024

(PISMO BRALKE) Slovenska kulturna cenzura pod komunizmom (1. del)

Piše: Frančiška Buttolo, Ljubljana

Kulturna cenzura v prvem desetletju po koncu 2. svetovne vojne (1945), morilska,  kot vse druge takratne cenzure 

Slovenska cenzura v prvem  desetletju po drugi svetovni vojni (1945-1955),  deloma pa tudi  vse do sedanjega časa, je bila skoraj izključno udbovske – skrajno totalitarne –  komunistične  narave. Zanjo je bilo še najbolj značilno, da je delovala  na poseben, nekako ljudomili,  slovensko zahrbtni način. Na koncu pa je bil udbovski  učinek skoraj vsake kulturne cenzurne  akcije enak, ali  pa še hujši (zaradi dolgotrajnega mučenja), kot je bil učinek katere od najbolj odmevnih   udbovskih  likvidacij  – “pravih” –  političnih nasprotnikov partije, s takojšnjim  strelom v glavo.

Tako imenovanega  sovražnega govora v Sloveniji takrat, prvo desetletje po drugi svetovni vojni, skoraj ni bilo.  Saj bi vsakogar, ki bi javno  nasprotoval oblasti, ali pa – morda pijan – na dolgo in široko  preklinjal Tita, takoj zaprli, ali pa še kaj hujšega, že prej. preden bi končal kako svojo protikomunistično, malo daljšo,   kletvico,  ali pa zmerjanje in psovanje. Prvo desetletje po drugi svetovni vojni sta bila nadzorovana  telefon in  telegraf, nadzorovano je bilo praktično vse,  ves tisk in  vse radijske postaje. Vse, prav vse, kjer se je pojavljal kakršenkoli javni ali uradni  govor, ker je bilo vse prepredeno s prisluškovalni napravami in z ušesi udbovcev,  tudi v zasebnih prostorih jih ni bilo malo.

Takšna je bila pač takrat, v prvem desetletju Titove Jugoslavije, svoboda govora v Sloveniji, podobna vsem drugim načinom  udbovsko komunističnega zatiranja državljanov v  osvobojeni in socialistični Jugoslaviji, prav kmalu tudi  ponosni vodilni deželi držav tretjega sveta ali neuvrščenih.  Menda zato, da bi jugoslovanski narodi  preživeli in ohranili socializem, najboljšo družbeno ureditev vseh časov –  tudi  na vsem svetu. Da bi  ohranili  in  čim bolj razvili ta Titov totalitarni  socializem, ki naj bi nekoč prešel v čisti totalitarni  komunizem, je v Jugoslaviji vladal teror. Tako je bilo tudi  v Sloveniji, ki je  za svojo komunistično  prihodnost  – v boju proti okupatorju,  njegovemu fašizmu in nacizmu, še bolj pa proti slovenskim izdajalcem (skoraj polovici katoliških  Slovencev)  žrtvovala veliko, veliko slovenske krvi, kot se je pač spodobilo  Stalinovim in Titovim  borcem za totalitarno komunistično svobodo – proti enako totalitarnemu  okupatorju, predvsem  Hitlerjevemu in Mussolinijevemu.  Takšno  prepričanje so Titovi komunisti  državljanom skoraj vsak dan preko vseh medijev, zlasti v časopisih in  radiu, nasilno vcepljali v glavo. Vsakršno drugačno mnenje ali  prepričanje pa je bilo obsojeno kot čista domobranska izdaja  jugoslovanskega – Titovega  – totalitarnega socializma.

Udbovsko komunistična cenzura je bila takrat v slovenskih v medijih tako močna, da razen vonja po cenzuri v resnici ni bilo v njih prav ničesar  bistveno pomembnejšega. Kar puhtela je cenzura, kot para nad vročim železniškimi tiri po nenadni poletni plohi,  iz vseh prvih strani različnih časnikov. Kajti cenzura ni bila nič drugega kot strašno, prav ogabno smrdljivo partijsko  LAGANjE, prav kričeče dejstvo, da so neke skrivnostne osebe (udbovci), ki so se podpisovale z različnimi izmišljenimi imeni, skrbno pregledovale  vse  prispevke v medijih, v pisemskih pošiljkah in vse, kar so se pogovarjali (včasih tudi preklinjali in psovali!)  v javnih in zasebnih prostorih, še zlasti  kakorkoli “sumljivi” posamezniki. In gorje vsem tistim avtorjem ali osebam, tudi v domačem okolju,  ki so v svojih pisnih ali ustnih izjavah kakorkoli zavračali komunizem  – ali pa vse tisto, kar je bilo v prvem desetletju po drugi svetovni vojni zanj najbolj značilno.

To pa v resnici pomeni, da je  cenzura  po vojni v Sloveniji obvladovala skoraj celotno prebivalstvo. Najhuje pa je bilo ustvarjalcem na področju  znanosti in  kulture, kjer je udba   delovala pretežno   v slogu najstarejše,  seveda sovjetske,  tajne policije  (kljub Titovemu razhodu s Stalinom),  ker sta bili po mnenju marksistov ti dve področji  nadgradnja  celotne družbe, zato bi lahko, še bolj kot karkoli drugega, ogrozili vso ideološko moč jugoslovanskega totalitarnega socializma ali komunizma.

Najvišje v slovenski partiji je na področju te nadgradnje –  in zlasti  njene obrambe pred razvrednotenjem pridobitev komunizma –   delovala tudi   tovarišica  Lidija  Šentjurc, vsaj v prvem desetletju po koncu  vojne (1945). Kako je potekalo njeno tovrstno  partijsko delo,  je najbolj razvidno iz zgodovine enega njenih  najbolj uspelih kulturnih cenzorskih  “projektov” (kot bi zdaj rekli borci proti sovražnemu govoru v EU), namreč  njenega reševanja totalitarno partijskega problema, ki je bil povezan s povojno  knjižni objavo poezije dr. Antona Vodnika,  poezije največjega slovenskega poznega simbolista, najpomembnejšega  katoliškega pesnika v 20. stoletju,  prisotnega  tudi v vrhu evropske pozno  simbolistične poezije, zlasti tiste, ki se je zgledovala pri poeziji R. M. Rilkeja, že v dvajsetih zelo odmevni tudi v slovenski  poeziji. To se je zgodilo  zlasti  po zaslugi slovenske germanistike, Vodnikove soproge  Dore Vodik, tudi odločne krščanske feministke, sopotnice in vnete podpornice komunistke Angele Vode.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine