Piše: Jože Jan
Alitalia je bila 74 let simbol italijanske države. Papeži so jo izbrali na 169 mednarodnih potovanjih. V četrtek zvečer je letela zadnjikrat.
Nočni let Cagliari-Rim je v četrtek zaključil zgodovino Alitalije, simbola evropske države po vsem svetu. Po koncu Alitalije se bo rodil nov popolnoma državni letalski prevoznik s floto 52 letal, ki bo zaposlil samo okoli 3000 od 11.000 zaposlenih v Alitaliji.
Tako se je končala zgodba o uspehih in neuspehih Alitalije, z izgubo v višini 1800 milijonov evrov za italijansko blagajno. Zdaj bo pod budnim očesom Evropske unije Italija spet odgovorna, da nov letalni prevoznik – ITA (Italia Transporto Aereo) – zagotovi prve nujne lete za povezavo Italije.
8.000 brezposelnih
Delavci Alitalije se vsak dan zbirajo na rimskem letališču Fiumicino, da protestirajo proti zaprtju, ki bo povzročil 8.000 brezposelnih.
»Danes je zadnji dan podjetja. Zahvaliti se moramo italijanskim politikom, ki nam niso pomagali, in nekaterim nesposobnim voditeljem podjetja. Protestirali smo, vendar nas niso poslušali«, je pojasnila Simonetta, ki je v podjetju delala od leta 1990, njen kolega Daniele, ki je v Alitaliji 35 let, pa je spremembo označil kot »socialno katastrofo«.
Negotovost glede prihodnosti je to, kar najbolj skrbi Barbaro s 25 leti v letalski družbi. »Znašli smo se brez zaposlitve, nimamo starosti, da bi se upokojili in ne vemo, kako se bomo preživljali. Smo družinski očetje in matere, bojimo se prihodnosti«, je dejala Barbara.
Uspehi in neuspehi
Po prvem letu Rim-Torino leta 1947 je Alitalia postala ena izmed najbolj priljubljenih letalskih prevoznikov. Leta 1960 je bil uradni sponzor olimpijskih iger v Rimu, v naslednjih letih so odprli mednarodne poti, zlasti v Ameriko in na vzhod.
V devetdesetih letih prejšnjega stoletja so se začele gospodarske težave in poskus prve in neuspešne združitve z Air France. Združitev se je uresničila leta 1997 z nizozemskim KLM, ki je pa leta 2000 zavezništvo prekinil. Do leta 2009 je italijanska vlada skušala Alitalijo privatizirati. Leta 2009 se je rodila zveza Alitalije z letalsko družbo Airone in strateškim partnerjem Air France-KLM. V naslednjih petih letih je družba zamenjala tri direktorje, leta 2013 je zaradi višine dolgov bila potrebna dokapitalizacija. S 75 milijoni evrov je v zvezo vstopila Poste Italiane – italijanska pošta. Tudi to ni zadostovalo. Leta 2014 je Alitalija prodala 49% delnic letalski družbi Etihad Airways, le tri leta kasneje pa se je soočila z novo finančno krizo. Da bi ohranili Alitalijo pri življenju, je skupščina delničarjev odločila izstop Etihada in vseh manjšinskih delničarjev, italijanska vlada pa je zagotovila posojila v višini 1.300 milijonov evrov.
Nova, manjša in državna letalska družba
Leta 2020 je bilo ustanovljeno novo podjetje, ITA, s kompromisom italijanske vlade, da ne bo v to družbo vložila več kot 1,35 milijarde evrov, od katerih bo letos namenjenih 700 milijonov.
ITA se sedaj pogaja s sindikati o pogojih novih delovnih pogodb, saj bo letos imela manj kot 3.000 delavcev, leta 2025 pa 5.700, kar je veliko manj v primerjavi s skoraj 11.000, ki jih ima Alitalia.
Novi italijanski letalski prevoznik bo s poleti začel z 52 letali in pričakuje, da se bo flota polagoma razširila na 78 letal leta 2022, do konca leta 2025 pa na 105.
Vir: Infobae, Argentina