7.7 C
Ljubljana
ponedeljek, 25 novembra, 2024

Tega o trajektih na Jadranskem morju zagotovo niste vedeli

Piše: J. S.

Kdor se poleti odpravi na dopust na kakšen otok in si želi tja priti z avtomobilom, je primoran uporabiti plovilo, ki prevaža tudi avtomobile. Torej trajekt – ladjo, ki kombinira lastnosti potniških ladij, splava, letalonosilke … 

Medtem ko Slovenija po trajektih ni znana, pa je povsem drugače na Hrvaškem. Tam so otoki, vsaj večji, s kopnega dostopni le preko trajekta. Razen morda za tiste, ki jih s kopnim povezuje most (Krk, Pag …). Glavni prevoznik je Jadrolinija, za zdaj poleg tega podjetja prevoze s trajekti opravlja le še Rapska plovidba, ki povezuje otok Rab preko linije Stinica-Mišnjak.

Zgodovina trajektnih prevozov pa je zanimiva. Jadrolinija ima trenutno v uporabi 38 trajektov, prav toliko pa je na seznamu nekdanjih trajektov, od katerih so nekatere prodali, druge pa poslali v razrez. Večina trajektov uporablja dvostransko nalaganje, kar pomeni, da ko nanj parkiraš vozilo, nato odpelješ samo naprej skozi izhod na drugi strani. Najmanjši trajekti, t. i. škovacerji, sprejmejo do 30 avtomobilov in to le z ene strani. Večji pa jih sprejmejo tudi 200, tisti mednarodni še več. Nekateri od njih imajo celo garažo pod palubo, tako da je možno nanje namestiti avtomobile v dveh etažah.

Pogostost plovbe oz. povezave je odvisna od sezone in oddaljenosti otoka, pa tudi od vremena. Lahko vas preseneti burja ali jugo, s tem pa močno valovanje morja. V izrednih primerih se lahko promet s trajekti prekine.

Večina trajektov zagotavlja tudi osnovno gostinsko ponudbo, na krajših linijah, ki trajajo manj kot pol ure plovbe, morda ne boste naleteli nanjo. Najbolj preprosti trajekti v preteklosti, denimo tisti z imeni Prizna in Žigljen, sploh niso omogočali, da bi se potniki iz avtomobilov lahko pomaknili v zgornji del, saj je imel trajekt samo kabino in ploščad za parkiranje.

Obstajajo pa tudi povezave preko Jadranskega morja z Italijo. Nekdaj je vzdolž jadranske obale plula tudi legendarna Liburnija, eden največjih trajektov Jadrolinije, nedavno ga je v marsičem nadomestil Oliver, ki pa je ravno včeraj sredi morja doživel okvaro, zaradi česar je na otok Korčula prispel s šesturno zamudo.

Z izgradnjo avtoceste v Dalmaciji ter novih cestnih povezav pa so mnoge linije postale nerentabilne. Prav tako je bilo izgrajenih nekaj novih trajektnih pristanišč, denimo pri Stinici, pa Gaženica pri Zadru. S tem so bila nekatera stara trajektna pristanišča opuščena. Denimo v Jablancu, sicer prijetnem mestecu pod Velebitom. Otok Pag je na severni strani dobil povezavo Prizna-Žigljen (namesto Jablanac-Stara Novalja), otok Rab pa je prav tako s severne strani povezan s Krkom (Lopar-Valbiska, nekdaj pa je trajekt peljal do Baške).

Če ste se odločili za dopust na otoku, svetujemo nabavo trajektne vozovnice preko spleta, kar vam bo olajšalo procedure za vstop z avtomobilom na trajekt (ob vstopu namreč uslužbenec preveri vozovnice in usmerja). Cena prevoza je odvisna od vozila in števila oseb, pa seveda dolžine linije. Morda se vam bo zdelo, da so daljša potovanja s trajekti draga, vendar je v resnici relativno najdražje kratko potovanje (od dvajset do trideset minut). Potovanje s trajektom je lahko sicer zelo privlačno, saj imate v času plovbe na voljo prosti čas, ki ga lahko preživite v trajektnem salonu ali pa zunaj njega.

Pa srečno na plovbi!

 

 

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine