3.9 C
Ljubljana
nedelja, 17 novembra, 2024

Slovenija potrebuje preboj v družbo znanja

Piše: M. Bo.

Družba znanja je pomembna zato, ker je to hkrati tudi družba ustvarjanja visoke dodane vrednosti. Za pot do takšne družbe pa so nujno potrebni izobraženi strokovnjaki, ki so na trgu zelo iskani in zanje poteka hud boj. Svoj pogled na to problematiko je razkril Borut Čeh, lastnik in direktor visokotehnološkega podjetja Labena.

Na trgu dela poteka hud boj za visoko izobražene kadre. V visokotehnološkem podjetju Labena, ki ga vodi Borut Čeh, je kar 20 odstotkov zaposlenih doktorjev znanosti. (Foto: Labena)

»Če bo Slovenija želela narediti preboj v družbo znanja, o kateri se govori že 15 let, bo potrebovala visokotehnološka podjetja. Sam lahko govorim za biotehologijo in farmacijo. Imamo eno farmacevtsko fakulteto, dve medicinski fakulteti, eno biotehniško; že slovenski kadri in Slovenci v tujini ne bodo dovolj, morali bomo tekmovati z drugimi državami, da privabimo kadre iz celotnega evropskega bazena, sicer razvoj ne bo mogoč,« je Borut Čeh, lastnik in direktor farmacevtskega in biotehnološkega podjetja Labena in član SBC – Kluba slovenskih podjetnikov, dejal za 24ur.com.

Po njegovih besedah je v Labeni od skupno 100 zaposlenih kar okoli 20 odstotkov doktorjev znanosti. Za položaje z dodano vrednostjo in visokotehnološkim znanjem so iskali v tujini tako Slovence kot tudi tujce.

Nekonkurenčni pri bolj izobraženih

Slovenija je okolje z visoko obdavčenim delom, plače pri nas sodijo med najbolj obremenjene – med državami OECD se Slovenija uvršča na visoko šesto mesto. V tako imenovani davčni primež se štejejo povprečni bruto prispevki delodajalca in zaposlenega ter dohodnina. Lani smo imeli 43,6-odstotno obremenitev dela, izračun se nanaša na samsko zaposleno osebo. V povprečju je bil lani davčni primež v državah OECD 34,6-odstoten, v EU (v 22 državah, ki so tudi članice OECD) pa 41,3-odstoten, navaja 24ur.com.

Po besedah ekonomista Anžeta Burgerja v Sloveniji pri podpovprečnih in povprečnih zaposlenih ne odstopamo od povprečja, smo pa nekonkurenčni na bolje plačanih delovnih mestih, ki so zaradi produktivnosti vir dolgoročnega napredka. »Če hočemo postati konkurenčni na mednarodnem področju in pridobivati posle z višjo dodano vrednostjo, moramo ustrezno nadgraditi mobilen, konkurenčen in visoko izobražen kader,« je poudaril Burger. Tilen Božič, državni sekretar na ministrstvu za finance, se strinja, da je obdavčitev dela previsoka: »Bo treba premisliti, kako ga preoblikovati, da bo bolj privlačen.« Sicer pa tudi OECD Sloveniji priporoča, naj zmanjša davčno obremenitev.

Grajenje družbe znanja

Da bi plače višje izobraženega kadra morale biti manj obdavčene, je prepričan tudi Borut Čeh, saj bi tako delodajalci lahko ponudili podobno plačilo ljudem, ki pridejo sem z znanjem. »In glavna ideja ni, da bo delodajalec plačal manj davka. Ko imaš dva ali tri ključne kadre, ti kadri lahko naredijo okolje, kjer produciraš znanje. Kadri, ki prihajajo z univerze, in kadri, ki mogoče niso delali v takih visokih panogah v tujini, se hitro tega naučijo in nenadoma postajamo družba znanja, ki to implementira v tehnologijo, nato pa še v ekonomijo,« je pojasnil.

»Če gledamo plačo, je bruto ena to, kar dobi delavec, država odšteje davek in potem na to gre še bruto dve od dela, ki ga mora dati delodajalec. Če je v višjem plačnem razredu, je bruto dve 50 odstotkov,« je razložil Čeh in dodal, da dobro pozna primer iz Anglije, kjer to vse skupaj nanese med 15 in 25 odstotki. »Če hočemo mi Slovenca, ki je delal v biotehnološkem ali farmacevtskem podjetju, iz Anglije privabiti sem, imamo težavo, ker nas bo stal več in bomo nekonkurenčni,« je še dodal Čeh. Takšen strokovnjak bi denimo na Portugalskem dobil več, ker je obdavčitev manjša, zato bi se verjetneje odločil za življenje tam. In Slovenija na ta način veliko izgublja.

POSLOVNE NOVIČKE

SBC – Klub slovenskih podjetij pridobiva nove člane

Skupina podjetij v klubu SBC posluje nadpovprečno uspešno. (Foto: SBC)

Upravni odbor SBC – Kluba slovenskih podjetnikov, ki je nastal leta 2014, je junija potrdil v članstvo 23 izvrstnih podjetij; vseh članov je tako že 331. Zanje je značilno, da poslujejo nadpovprečno uspešno in so do poslovnih rezultatov prišli z lastno idejo ali kot nasledniki družinskih podjetij ter seveda z lastnim trudom. Ta skupina podjetij ima 23 odstotkov višjo dodano vrednost od povprečja v slovenskem gospodarstvu, v zadnjih petih letih so podjetja iz skupine prodajo povečala za 54 odstotkov, izvoz podjetij iz skupine pa je zrasel za 137 odstotkov.

Creatim poskrbel za turistično predstavitev Črne gore

Po besedah lastnika Creatima Andreja Perca so specifična znanja s področja destinacijskega marketinga v svetu vse bolj iskana. (Foto: SBC)

Junija je zaživela turistična spletna predstavitev Črne gore, ki so jo zasnovali in razvili v spletni agenciji Creatim. Cilj novega portala je navdušiti zlasti zahtevnejše goste in jih povabiti, da obiščejo Črno goro tudi zunaj glavne poletne sezone. Predstavitev je podprta z orodjem CMS Credo DX, ki je plod Creatimovega lastnega razvoja in poganja tudi slovenski turistični portal www.slovenia.info ter spletno stran SBC – Kluba slovenskih podjetnikov. V agenciji sledijo svojemu prepričanju, da si uporabniki bolj kot najnovejših interaktivnih domislic želijo preprostih in preglednih rešitev.

SBC Mentorstvo: nova poznanstva in nove podjetniške ideje

SBC Mentorstvo se bo nadaljevalo septembra; skupno bo vključevalo pet srečanj. (Foto: SBC)

V začetku julija se je v osrednjem klubskem prostoru SBC Lounge odvilo uvodno srečanje projekta »SBC Mentorstvo«, na katerem so se družili mentoriranci in mentorji. Na dogodku ni manjkalo dobre volje in pozitivne energije ter novih kreativnih podjetniških idej. Namen projekta SBC Mentorstvo je grajenje mostov med člani SBC, odličnimi in izkušenimi podjetniki, ter člani SBC Mladi, mladimi prodornimi podjetniki, ki pišejo prihodnost podjetništva v Sloveniji. Nekateri se bodo družili tudi poleti, sicer pa se bodo v klubu znova srečali septembra.

Iz vrhunskega športnika v uspešnega podjetnika

Andraž Žurman je tudi predsednik nadzornega odbora Olimpijskega komiteja Slovenije – Združenja športnih zvez (OKS-ZŠZ) in kandidira za podpredsednika OKS. (Foto: SBC)

Visokotehnološko podjetje LabCore, član SBC Mladih, se ukvarja z analitičnimi storitvami za farmacevtsko industrijo. Gre za hitro rastoče podjetje, ki ga je ustanovil Andraž Žurman. »Ključna je ekipa, brez nje napredek ne bi bil mogoč,« je dejal in dodal, da so bili začetki zaradi epidemije covida-19 težki. Zdaj imajo devet zaposlenih, če bo šlo vse po načrtih, jih bo do konca leta med 15 in 20. Žurman je nekdanji vrhunski športnik, do 18. leta je treniral vaterpolo; z Vaterpolo klubom Ljubljana Slovan je bil štirikratni državni in pokalni prvak. V šport se aktivno vključuje tudi danes.

Kaj imajo skupnega rožmarin, SBC in vaše razpoloženje?

V prostorih kluba SBC prijetno diši, za kar so poskrbeli v podjetju Favn. (Foto: SBC)

V teh poletnih mesecih so prostori kluba SBC prijetno ohlajeni, poleg tega pa v njih tudi prijetno diši. Za to ima zasluge podjetje Favn, član SBC, ki se ukvarja s proizvodnjo in prodajo lastnih kozmetičnih izdelkov iz naravnih sestavin. Prostore kluba krasijo t. i. difuzorji, ki združujejo mehko barvno svetlobo in aromaterapijo. Ta eterična olja razpršijo v obliki meglice, ki oddaja vonj poprove mete oziroma rožmarina. V Favnu so ustvarili 100-odstotno naravno mešanico treh eteričnih olj za odišavljenje prostora ali pripravo masažnega olja.

Dokumentarni film o humanitarni odpravi v Ukrajino

Pred dobrim mesecem so v Ukrajino – v organizaciji SBC – Kluba slovenskih podjetnikov in dobrodelne ustanove Rdeča žoga – dostavili za dobrih 100.000 evrov nujne pomoči, namenjene otrokom, s katero so napolnili dva ogromna tovornjaka. Posebna poročevalska ekipa na čelu z Anabelle Ann Logar zdaj pripravlja dokumentarni video SBC Humanitarne misije. Delček tega, kako je ekipa prečkala mejo z Ukrajino, kakšne so razmere v zbirnem centru Karitas v Mukačevem in kaj jim pomeni takšna pomoč, si lahko pogledate v promocijskem videu na spletni strani www.sbc.si.

Promocijski video o humanitarni misiji je že na ogled, daljšega pa še pripravljajo. (Foto: SBC)

Za dodatne poslovne novice kliknite tukaj.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine