Piše: Peter Jančič (Spletni časopis)
Krepko je julija v primerjavi z junijem poskočil čas branosti portalov RTVSLO in POP TV, ni pa tega opaziti pri SIOL.NET, ki po raziskavi oglaševalske zbornice še izgublja, ko gre za povprečen čas, ki mu ga bralci posvetijo.
Trend, da jih ljudje berejo vse manj časa, je pri tem spletnem portalu, ki je v lasti državnega Telekoma, razviden od takrat, ko so leta 2022 vladajoči izvedli čistko in s pomočjo premierove tesne sodelavke Vesne Vuković za odgovornega urednika nastavili Mihaela Šuštaršiča, prej novinarja državne STA, ki je v znameniti peticiji 571 novinarskih aktivistov proti Janezu Janši naveden kot Mihael Šušteršič. Formalno je čistko dokončala nova uprava, ki jo vodi Boštjan Košak, oktobra 2022.
Grafični prikaz vzpona konkurentov in upadanja časa branosti Siol.net, podatke mesečno objavlja oglaševalska zbornica, je takšen:
Podobno sliko kaže tudi, če primerjamo dogajanju v mesecu juliju zadnja tri leta. Za Siol.net je to nerodno, ker slovi po močnem uredništvu Sportala, pričakovati bi bilo, da si bodo popravili rezultate v času velikih športnih dogodkov in dosežkov, ki smo jim bili priča na dirki po Franciji, na nogometnem prvenstvu in zdaj na olimpijadi.
Edini medij, ki se mu je čas branja v tej primerjavi v treh letih ves čas višal je N1, ki ga vodi nekdanja odgovorna urednica Večera in neuspešna kandidatka Igorja Kadunca za direktorico TVS Katja Šeruga. Razlog za to so verjetno tudi velika vlaganja v nakupe novinarjev, ki jih dobro plačajo. Na Telekomu ne slovijo po podobnem ravnanju. Kot novinarka je Šeruga delala tudi za RTVSLO in POP TV. N1 izdaja Telemach, ki je v lasti skupine United Group, za katero je srbski poslovnež Dragan Šolak, ki ima podobne portale v številnih balkanskih državah. Po branosti juliju zadnja tri leta ob Siol.net ves čas izgubljata še Delo in Slovenske novice. Ta spletna portala delujeta v okviru časopisne hiše Delo, ki jo je s pomočjo Kolektorja iz Idrije ob propadu prevzemnih sanj Laškega Boška Šrota relativno poceni kupil Stojan Petrič, poslovnež, ki je imel v preteklosti pomembno vlogo v Forumu 21 Milana Kučana.
Manj pesimistično sliko za Siol.net pokaže meritev števila bralcev, po kateri jim je zadnje mesece uspelo vrniti se na drugo mesto med spletnimi portalu. Pred tem so bili letos dva meseca zapored na tretjem mestu. V času, ko sem od aprila 2020 do novembra 2022 dve leti in pol vodil Siol.net, nismo bili nikoli tako nizko.
Se pa tudi po primerjavi povprečnega števila bralcev v juliju z istim mesecem prejšnja leta ves čas vzpenja N1. Po številu bralcev raste tudi portal RTV SLO, to je medij, v katerem je vlada Roberta Goloba s čistko tudi predčasno zamenjala poslovni in uredniški vrh in s tem pokazala, da se požvižga na avtonomijo in neodvisnost medijev. Z njimi ravna kot s svojo transmisijo, torej na način kot so v prejšnjem režimu, ki je bil diktatura.
Ko gre za število bralcev je že več let daleč spredaj portal POP TV 24UR.COM, ki je v lasti češke skupine PPF.
Posledica zamenjave oblasti na trgu spletnih portalov je bila tudi, da je državni Telekom priškrnil denar za oglaševanja in nadomestila medijem, ki so do vladajočih kritični, denimo, Novi24TV. Javnosti pa ni dostopen podatek, ali so povečali financiranje PRO PLUS, ki izdaja POP TV, spletni portal tega medija slovi po naklonjenosti vladi, tudi z rednim širjenjem propagandnih vsebin medija Necenzurirano, ki praviloma za vse težave vlade obtoži opozicijsko SDS. Je pa za dramatično povečanje financiranja POP TV po prevzemu oblasti pred desetletjem poskrbela vlada Mira Cerarja. Ceno za paket petih programov POP TV, KANAL A, OTO, BRIO in KINO je bila leta 2014 mesečno 30.000 evrov, leta 2015 34.000 evrov, 2016 38.000 evrov. Po spremembi v letu 2017 pa 240.000 mesečno, o začetka leta 2018 pa že 480.000 evrov mesečno. To se je zrcalilo tudi v poslovanju podjetja PRO PLUS, ki je nenadoma poslovalo z dobičkom. Prejšnja uprava Telekoma, ki jo je vodil Cvetko Seršen, je nenavaden dvig poskušala razveljaviti in zahtevala celo povrnitev preveč plačanega, iz PRO PLUS so sprožili sodni spor. Po menjavi uprave Telekoma, ki jo je dosegel Golob, se je sodno pravdanje naglo končalo, iz POP TV so umaknili proti tožbo, s katero so od Telekoma zahtevali 58 milijonov evrov škode, ki bi jo utrpeli z znižanim nadomestilom.
Vsi podatki v članku so povzeti po merjenju obiskanosti spletnih strani MOSS, ki poteka pod okriljem Slovenske oglaševalske zbornice (SOZ) od leta 2006 in rezultatih, ki jih o dosegu in povprečnem dnevnem času spremljanja obiskovalca javno objavlja oglaševalska zbornica. Še podrobnejše rezultate in podatke za daljše časovno obdobje si lahko ogledate tukaj: https://www.moss-soz.si/rezultati/.
Obdelava javno objavljenih podatkov in grafični prikaz je delo Spletnega časopisa. V preteklosti je oglaševalska zbornica objavljala tudi podatke o prodanih nakladah dnevnega časopisja, a so to ukinili konec leta 2017 po hudem upadu prodanih naklad, ki je doletel večino vseh dnevnikov.
V raziskavo so vključeni le mediji, ki so se za to sami odločili in za meritev tudi plačajo. Ti mediji prejmejo tudi veliko podrobnejše vsakodnevne podatke o branosti portalov.
Spletni časopis ni med temi mediji, ker si dodatnih stroškov kot majhen igralec na trgu ne more privoščiti. Kot urednik več največjih medijev v državi pa sem v preteklosti imel dostop do podrobnejših dnevnih podatkov.
Podatki o branosti Spletnega časopisa na letni ravni (merjeno z vtičnikom Jetpack) pa so doslej takšni:
Ustavitev rasti in nižja branost v letih 2020, 2021 in 2022 je bila posledica vodenja uredništva Siol.net, v tistem času za Spletni časopis nisem delal, portal pa je služil predvsem kot arhiv že prej objavljenih tekstov.