1.9 C
Ljubljana
petek, 22 novembra, 2024

Prerok: Zgodba kardinala Stefana Wyszynskega

Piše: Álvaro Peñas

Pred dnevi sem gledal poljski film Prerok, ki po mojem mnenju pravilno pripoveduje zgodbo kardinala Stefana Wyszynskega od njegove izpustitve iz zapora, 26. oktobra 1956, do izvolitve papeža Janeza Pavla II. Wyszynski, poljski kardinal primas od leta 1948 do smrti leta 1981, je bil zaprt od leta 1953, med preganjanjem katoliške cerkve s strani komunističnih oblasti. Izpustili so ga le zato, ker je generalni sekretar Komunistične partije (Združene delavske stranke Poljske) Władysław Gomułka želel sodelovanje poljske Cerkve na volitvah, ki naj bi bile naslednje leto.

Gomułko je leta 1951 zaprl njegov predhodnik Bolesław Bierut zaradi nasprotovanja Stalinovi politiki. Iz zapora so ga izpustili leta 1954, leto dni po Stalinovi smrti in po delavskih protestih leta 1956 v Poznanu je sprožil vrsto reformističnih politik, znanih kot “Gomułkova otoplitev”. Novi komunistični voditelj je razumel moč, ki jo je katolicizem ohranil med Poljaki, kljub prizadevanjem režima, da bi svojeglave Poljake naučil čudes socializma in se odločil za pogajanja z Wyszynskim. Film se osredotoča na pogajanja režima s primasom, ki je skušal obnoviti delo in poslanstvo Cerkve pod strogim nadzorom in občasno represijo komunističnih oblasti.

Film me je spomnil na neverjetno zgodbo, ki se je zgodila tudi na Poljskem v tistih turbulentnih letih. Tako kot so Sovjeti hoteli Vzhodni Berlin spremeniti v vzorčno mesto socialističnega raja ob dekadenci Zahodnega Berlina (vsi vemo, kako se je ta zgodba končala), so poljski komunisti zgradili novo socialistično mesto zelo blizu Krakova- Novo Huto, ki naj bi nastanilo več kot 30.000 delavcev, ki naj bi delali v novi jeklarni Lenin. Nova Huta je bila slovesno odprta leta 1954, po petih letih dela, kot vzorčno socialistično mesto; ogromen osrednji trg, na katerem dominira ogromen kip Lenina, parki in jezera za uživanje z družino, široke avenije za sprehajanje itd. V Novi Huti ni bilo cerkva, češ, da delavci ne potrebujejo Boga. Toda trdovratni poljski delavci so želeli cerkev in oblasti so v duhu »gomulške otoplitve« leta 1958 dovolile gradnjo cerkve. Dogodki v Novi Huti v filmu niso omenjeni, vidimo pa srečanje Wyszynskega z mladim duhovnikom Karola Wojtyłe, da mu pove, da ga je papež imenoval za krakovskega pomožnega škofa. Ta duhovnik – bodoči papež – bo igral ključno vlogo v tej zgodbi.

Več TUKAJ.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine