-1.5 C
Ljubljana
petek, 22 novembra, 2024

Kakšen je vpliv ruske invazije na Ukrajino na trge rabljenih avtomobilov?

Piše: C. R.

V zadnjih nekaj letih so se trgi rabljenih avtomobilov soočali s težavami, saj je kriza polprevodnikov ogrozila verigo nakupov avtomobilov. Številni proizvajalci avtomobilov so menili, da so težave že dosegle vrhunec, in zdelo se je, da bo leto 2022 leto, ko se bodo dobave vozil vrnile na raven pred krizo.

Vendar pa je te načrte zmotila ruska invazija na sosednjo Ukrajino, zaradi česar se je avtomobilska industrija znašla pred še večjo krizo, ki jo bo veliko težje rešiti. Matas Buzelis, avtomobilski strokovnjak in vodja komunikacij v avtomobilskem podjetju CarVertical, deli svoje poglede na situacijo.

Poškodovane dobavne verige

Strokovnjak za avtomobilsko industrijo Buzelis poudarja, da čeprav ruski trg novih avtomobilov ni največji na svetu, ima pomembno vlogo v avtomobilski dobavni verigi.

Rusija izvaža pomembne sestavne dele za avtomobilsko industrijo. Nemčija se na primer zanaša na ruski titan, železo in paladij. Rusija je s 108 milijoni ton železove rude, proizvedene leta 2021, peta največja proizvajalka železove rude na svetu, ki oskrbuje evropske proizvajalce jekla, ki se zdaj soočajo z višjimi cenami in morebitnimi težavami pri pridobivanju te kovine drugje.

Ruska invazija je vplivala tudi na avtomobilsko industrijo v Ukrajini. Nemški proizvajalci avtomobilov, kot sta BMW in Volkswagen, na primer uporabljajo velikega ukrajinskega dobavitelja kabelskih snopov. Poleg tega je Ukrajina tretja največja proizvajalka niklja in aluminija na svetu, dveh zelo dragocenih virov, ki sta potrebna za sestavne dele baterij in električnih vozil.

Ukrajina proizvede skoraj 70 % neonskega plina na svetu, potrebnega za komponente, kot so mikročipi, ki jih že primanjkuje.

Težje je dobiti dober rabljen avtomobil

Nakup rabljenega vozila je bil že v letu 2021 težaven in drag, izgleda pa, da bo v letu 2022 še težji. Medtem ko trg rabljenih avtomobilov raste, se prodajalci rabljenih avtomobilov soočajo s pomanjkanjem vozil.

Eden glavnih razlogov za sedanje razmere je kriza na trgu novih avtomobilov. Proizvajalci začenjajo omejevati proizvodnjo vozil, da bi ohranili nižjo, a stabilnejšo proizvodnjo. Ta sprememba v proizvodnji novih vozil upočasnjuje dotok avtomobilov na trg rabljenih vozil. Lastniki avtomobilov zato odlašajo s prodajo svojih vozil ali pa jih sploh ne prodajo.

Matas Buzelis (foto: CarVertical)

»Tisti, ki se zanimajo za nakup rabljenega avtomobila, zdaj izbirajo med najbolj omejenimi in tudi najdražjimi ponudbami na trgu rabljenih vozil. Vendar pa omejena ponudba rabljenih avtomobilov ne pomeni, da se morajo kupci odreči postopkom, ki jih ščitijo pred prevarami. Nasprotno, kupci bi morali preveriti zgodovino vsakega rabljenega vozila, saj je izbira zelo omejena.«, pravi g, Buzelis.

Kot pojasnjuje vodja komunikacijskega oddelka podjetja carVertical, lahko trgovci z rabljenimi avtomobili kupijo vse, kar jim je ponujeno, pri čemer se manj ozirajo na stanje avtomobila. Tveganje pri nakupu rabljenega avtomobila v slabem stanju je lahko veliko večje, kot je bilo, recimo, pred letom ali dvema.

Nepredvidljive cene rabljenih avtomobilov

V letu 2021 so cene rabljenih avtomobilov že dosegle najvišje cene vseh časov. Čeprav so se stabilizirale in proti koncu leta celo začele padati, je ruska invazija v Ukrajino ustvarila razmere brez primere na vzhodnoevropskem trgu rabljenih vozil.

Kupci rabljenih avtomobilov iz Ukrajine že leta prihajajo na Poljsko, Litvo, Slovaško in Madžarsko. Medtem ko je bilo na notranjih trgih teh držav večje povpraševanje po novejših avtomobilih, so Ukrajinci kupovali veliko več kot deset let starih avtomobilov, zlasti tistih z varčnimi, a »umazanimi« dizelskimi motorji.

Po drugi strani pa se bo zaradi zmanjšanega dotoka strank spremenil trg rabljenih vozil v sosednjih državah Ukrajine. Cene starejših avtomobilov se bodo verjetno znižale, saj si trgovci prizadevajo zmanjšati svoje izgube, da bi se prilagodili trenutnim razmeram.

Vpliv cen goriva

Cene goriva so v številnih evropskih državah presegle kritično mejo 2 EUR za liter, kar je spodbudilo zanimanje za spremembo vsakodnevnih navad.

»Zaradi višjih cen goriva se bodo nekateri vozniki manj vozili na delo. Svojo letno kilometrino lahko znižajo z izbiro javnega prevoza ali drugih alternativnih sredstev prevoza. Manj prevoženih kilometrov bi pomenilo manj nesreč, kar bi pomenilo prihranek pri obratovalnih stroških,« pravi strokovnjak iz podjetja CarVertical.

foto: Unsplash

To bi zmanjšalo število vozil na cestah, vendar pa višje cene goriva povečujejo tudi zanimanje za varčna vozila.

To pomeni, da lahko vozila z dizelskimi motorji vzbudijo zanimanje zaradi neprekosljive porabe goriva na avtocesti. Vendar pa bo ta trend omejen na države, ki ne obdavčujejo vozil z večjimi emisijami CO2.

Povečane cene goriva bodo spodbudile ljudi k naložbam v rabljena električna vozila. Kljub naraščajočim cenam energije so skupni stroški lastništva električnih avtomobilov še vedno nižji, še nižji pa so lahko, če se za polnjenje uporablja sončna energija. Pri polnjenju s sončno energijo naj bi na leto prihranili od 600 do 800 evrov.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine