6.3 C
Ljubljana
ponedeljek, 25 novembra, 2024

Prihodnost pomorske pilotaže v rokah komisije za preprečevanje korupcije in policije

Ministrstvo za infrastrukturo pod vodstvom Alenke Bratušek pripravlja podržavljanje pomorske pilotaže, ki naj bi bila prenešena na novo državno podjetje. Prijava zaradi suma korupcije je že romala na KPK, ovadbo zaradi suma kaznivih dejanj pa je tudi že prejel Nacionalni preiskovalni urad.

Ministrstvo za infrastrukturo pospešeno pripravlja spremembo obstoječe organiziranosti pomorske pilotaže, ki je danes tržna komercialna dejavnost, ter  to področje regulirati na način državnega podjetja. Po naših podatkih napovedane spremembe pripravlja MZI v sodelovanju s Sindikatom žerjavistov pomorskih dejavnosti (SŽPD) oziroma njenimi vodilnimi predstavniki, zaradi česar je bil nedavno že sprožen postopek pri Komisiji za preprečevanje korupciji, prav tako pa je bila podana anonimna kazenska ovadba na NPU. Anonimno prijavo z vsemi naštetimi  sumi kaznivih dejanj si lahko preberete na spodnji povezavi.

Na KPK so nam potrdili, da je komisija prejela prijavo suma koruptivnosti, nezakonitega in neetičnega ravnanja ter kršitev s področja lobiranja zoper ministrstvo za infrastrukturo oziroma državno sekretarko Nino Mauhler, ki pa je še v fazi predhodnega preizkusa. Več o tem v tej fazi niso želeli komentirati. Po naših informacijah naj bi bilo sporno predvsem početje državne sekretarke Nine Mauher, kateri je ministrica Alenka Bratušek zaupala operativno vlogo pri podržavljanju pomorske pilotaže, ter generalne sekretarke Tanje Šarabon. Tako naj bi z sindikalisti SŽPD oziroma njegovim predsednikom Mladenom Jovičićem in delavskim direktorjem Luke Koper Vojkom Rotarjem, znanim po svojem prijateljevanju s poslovnežem Gašparjem Gašparjem Mišičem, že delili vodilna mesta v novem državnem podjetju. Po nekaterih informacijah naj bi mesto direktorja pripadalo prav Vojku Rotarju.  Čeprav je med predstavniki ministrstva in sindikalisti prišlo do več srečanj, pa ni bil prijavljen noben lobističen stik, zaradi česar obstaja sum koruptivnega ravnanja.

 Zloraba osebnih podatkov zaposlenih za potrebe novega državnega podjetja

Čeprav vlada še ni formalno odločala o ustanovitvi novega državnega podjetja za pomorsko pilotažo, pa aktivnosti, kot kažejo naše informacije, potekajo nemoteno naprej. Tudi z nezakonitim zbiranjem osebnih podatkov o pomorskih pilotih, zdaj zaposlenih v zasebnem podjetju Piloti Koper d.o.o. Iz že javno objavljene korespondence, naj bi državna sekretarka zahtevala podatke o delovni dobi pilotov in voditeljev čolnov (to naj bi bilo “že dostavljeno”), obstoječe pogodbe o zaposlitvi, plačilne liste,  izjavo, da bodo v primeru ustanovitve državnega podjetja pripravljeni skleniti pogodbo o zaposlitvi pri novem delodajalcu. Tako je Aleksander Lisjak, odvetnik…, vzorce pogodb za pilote že pred časom dostavil, prav tako vzorce plačilnih list, pojasnil naj bi tudi, da bodo imeli osnovne plače enake… Ker sedaj “zadeve zaključujejo”, naj bi tudi ministrstvo za finance želelo “bolj natančne podatke za vse individualno. Kakšna je zakonska podlaga za pridobivanje osebnih podatkov zaposlenih v zasebnem podjetju s strani ministrstva za finance, nam niso pojasnili, ker je tudi ni. Da bi z zbiranjem osebnih podatkov zaposlenih v privatnem podjetju pripravljali materiale za ustanovitev državnega podjetja, je nova praksa, ki je doslej še nismo videli. Ker gre za grobo kršitev zakonodaje, bodo o tem morali svoje povedati tudi na NPU.

Odškodninska odgovornost države v primeru neutemeljenega izrinjanja privatnega podjetja s trga

Strokovnjaki opozarjajo, da bi državo utegnilo početje ministrice Alenke Bratušek še drago stati. Storitve pomorske pilotaže so namreč danes gospodarska dejavnost, za katero se zagotavlja svobodna gospodarska pobuda in prosta konkurenca. Poseg v ekonomsko svobodo pa je v Sloveniji dovoljen samo, če za tak ukrep obstajajo upravičeni razlogi v javnem interesu. Tržni model izvajanja pomorske pilotaže ne ogroža izvajanja nalog pilotaže v javnem interesu, torej kakovostnih in varnih storitev, zato bi bilo podržavljenje te dejavnosti nezakonito. Vzpostavljanje državnega monopola na področju pomorske pilotaže bi torej bilo protipravno, saj ne obstajajo za tak ukrep zakonsko določeni razlogi, to pa tudi pomeni, da bi bila država v tem primeru odškodninsko odgovorna zaradi izrinjanja zasebnega podjetja iz trga.

Na MZI zato želijo monopolizacijo izvajanja pomorske pilotaže utemeljiti s sklicevanjem na izredne razmere, ki naj bi ogrožale izvajanje pristaniških dejavnosti. Tako naj bi bilo po njihovih trditvah izvajanje pilotaže resno ogroženo zaradi “izrednih razmer, ki so se na področju pomorske pilotaže zgodile konec lanskega leta, zato je MZI pristopilo v sodelovanju z drugimi državnimi organi k iskanju rešitev, da se tako stanje ne bi ponovilo. Izredne razmere so se nadaljevale do začetka aprila letošnjega leta, ko je bila napovedana celo stavka pomorskih pilotov in upravljavcev pilotin. Ker je v zadnjem letu že večkrat prišlo do situacij, ko je bilo izvajanje pilotaže resno ogroženo, Ministrstvo za infrastrukturo vodi aktivnosti za ustrezno ureditev in zagotovitev izvajanja pomorske pilotaže,” so sporočili iz MZI. V nadaljevanju smo ministrstvo zaprosili, da konkretno navede dogodke, ki so pomenile resno ogrožanje pilotaže ter kdaj je v zadnjih 23 letih bila storitev pomorske pilotaže motena v takem obsegu, da je zaradi nje prišlo do zastoja v koprskem pristanišču? Odgovorov do zaključka redakcije še nismo prejeli.

V podjetju Piloti Koper d.o.o. so zanikali trditev, da naj bi bilo izvajanje storitve pomorske pilotaže v zadnjem letu “večkrat ogroženo”, saj to, kot pravijo, preprosto ne drži. »Piloti Koper d.o.o že 23 let, 24/7 in 365 dni v letu nemoteno zagotavljamo izvajanje omenjene storitve, kar potrjuje tudi dejstvo, da v vsem tem obdobju ni bilo niti enega primera, ko bi zaradi neizvajanja storitve bilo ovirano ali celo ogroženo delo v koprskem pristanišču. Ravno nasprotno, kot je pokazal dogodek 1. aprila letos, ko bi se po poročanju Dnevnika v pristanišču lahko zgodila nesreča večjih razsežnosti (in to zaradi neučinkovitih navodil Uprave Republike Slovenije za pomorstvo, kar dokazuje tudi Poročilo preiskovalca pomorskih nesreč pri MZI), je zgolj pravočasno in profesionalno ukrepanje pilota naše družbe preprečilo večjo škodo. Zato kljub omenjenim dejstvom preprosto ne razumemo javno diskreditacijo podjetja, ki smo ji priča v zadnjem obdobju in ki se kot izhaja iz poročanja medijev nadaljuje preko sprememb ureditve brez kakršne koli javne razprave ter izključevanjem osrednjih deležnikov,” odgovarja na navedbe MZI Valter Kobeja, prokurist Piloti Koper d.o.o.

Da pritiski po podržavljanju dejavnosti pomorske pilotaže niso naključni, kažejo tudi podatki o prihodkih iz te dejavnosti. Storitev pilotaže, ki jo plačujejo mednarodni ladjarji, danes izvaja podjetje Piloti Koper, ki je z 15 zaposlenimi piloti in vodji pilotin lani imelo 1,4 milijona evrov dobička. Apetiti in interesi posameznih skupin, zbranih okrog Alenke Bratušek, zato ne presenečajo. Tako se omenjajo povezave, ki naj bi omogočale, da bo podržavljena pomorska pilotaža postala  pomemben vir financiranja stranke Alenke Bratušek.  Če razumemo te povezave, je tudi lažje razumljivo, zakaj se Ministrstvu za infrastrukturo tako zelo mudi z ustanovitvijo novega državnega podjetja za pomorsko pilotažo, 

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine