Piše: Damian Ahlin
Poskus poteka v Nemčiji, kjer vrsta inteligentnih semaforjev zaznava pešce in avtomobile ter se odloča kateri semafor bo postavljen, da bo promet potekal bolj tekoče in manj onesnaževal. Uči se tudi iz človeškega vedenja.
V Nemčiji so začeli eksperimentirati s sistemom inteligentnih semaforjev, katerih namen je najprej optimizirati promet, v resnici pa so prvi korak k tehnologiji, ki bo v prihodnosti omogočila interakcijo s svetom avtonomne mobilnosti.
Projekt se imenuje Umetna inteligenca za prometne signale in ima dva podsistema. Razvijajo ga na Fraunhoferjevem inštitutu za optiko, sistemske tehnologije in izkoriščanje slike IOSB, v osnovi pa gre za vrsto semaforja, ki lahko z uporabo umetne inteligence upravlja število in čas, v katerem daje prednost avtomobilom iz ene ali druge smeri in pešcem, pri čemer razume potrebe po času in prostoru, ki jih vsak od njih potrebuje.
Čeprav gre danes za razvoj, namenjen razbremenitvi prometnih zastojev ob prometnih konicah ali v velikih mestnih središčih, se model odlično prilega še dvema drugima situacijama, ki bosta imeli veliko koristi.
Prvi je prav tako aktualen in je povezan z onesnaževanjem okolja, saj zaradi velikih zastojev na ulicah avtomobili veliko časa vozijo z delujočim motorjem, kar povzroča izpuste CO2 v ozračje, ali še huje, sili jih v vožnjo v nižjih prestavah, ko motor z notranjim izgorevanjem najbolj onesnažuje okolje.
Druga možnost je prihodnost, saj naprava ob zaznavi pešcev ali močnejšega prometnega toka v eni smeri kot v drugi samodejno uravnava prometni tok, varuje pešce pred morebitnimi nesrečami in na splošno olajša promet.
Pametni semaforji, ki jih preizkušajo v nemškem mestu Lemngo, v enem od svojih sistemov, imenovanem KI4LSA, uporabljajo kamere visoke ločljivosti in radarske senzorje za natančnejši zajem dejanskih prometnih razmer, tako da lahko določijo število vozil, ki čakajo v križiščih, in zaznajo povprečno hitrost vozil.
Ta tehnologija vse podatke shranjuje v oblaku in z učnimi algoritmi izračunava optimalna obdobja delovanja semaforjev. Ocenjuje se, da se lahko s tem sistemom potovalni čas skrajša za 10 do 15 %, s tem pa se sorazmerno zmanjšajo tudi emisije CO2. To, seveda, velja le za avtomobilski promet.
Drugi sistem v razvoju, imenovan KI4PED, je sistem, ki opazuje vedenje pešcev. To omogoča s senzorji Lidar, s katerimi lahko prepozna ranljive osebe, kot so starejši ljudje ali osebe z gibalnimi težavami, in samodejno podaljša čas prečkanja semaforja. Hkrati skrajša čakalno dobo za 30 %, če ugotovi, da na prehod čaka veliko ljudi, vse to pa je seveda usklajeno s sistemom KI4LSA, ki uravnava promet vozil.
Sistem je še vedno v fazi testiranja, vendar se pričakuje, da bo pred koncem leta 2022 v mestu nameščen v celoti, da bi naredili še en korak k tehnični izboljšavi sobivanja med ljudmi in vozili. To je velik izziv, ki bo verjetno povzročil številne spremembe, ki si jih danes ne moremo niti predstavljati.
Vir: Infobae