Brazilski nogometni zvezdnik Neymar da Silva Santos Junior je avgusta 2017 za rekordnih 222 milijonov evrov prestopil iz Barcelone k PSG. Znanstveniki univerze Martina Luthra iz Halle-Wittenberga so zato v študiji preverili, ali vrednost nogometaša na trgu res določa njegovo znanje na zelenici. Pokazala je, da so zvezdniki precenjeni.
V študiji, ta je izšla v Journal of Applied Statistics, so preverili znanje in tržno vrednost 493 igralcev nogometne bundeslige in ugotovili, da so cene za prestop zvezdnikov previsoke, številni nogometaši pa ne dosegajo realne vrednosti. Veliko vlogo pri vrednosti nogometaša igra tudi renome kluba, za katerega nastopa.
Kot poroča agencija latina press, številni zvezdniki niso znani le zaradi pokazanega na terenu, ampak tudi zardi svojih plač in odškodnin za prestope. “Oceniti učinek nogometaša na igrišču je zelo kompleksna naloga. Ne gre le za oceno fizične pripravljenosti, ampak je treba oceniti tudi njegovo tehnično in taktično znanje. To je težko objektivno oceniti,” je dejal Dr. Thomas Kirschstein, eden od vodij študije.
Znanstveniki so se pri raziskavi oprli tudi na podatke iz video igre Fifa, ki jih obdeluje podjetje Electronic Arts, saj javno dostopnih podatkov o učinku in tržni vrednosti za številne nogometaše ni. Med drugim so upoštevali podatke o natančnosti podaj, tehniki z žogo in igro v obrambi … “Elektronic Arts se zelo trudi zbrati čim več objektivnih podatkov. Le na ta način je igra lahko privlačna za igralce,” razlaga Kirschstein. In prav te podatke so raziskovalci nato kombinirali s podatki portala transfermarkt.de, kjer so dostopni številni drugi podatki o nogometaših, tudi odškodnine za predčasen odhod iz klubov.
Za analizo so raziskovalci izdelali kompleksen statističen postopek, ki je upošteval kar 28 dejavnikov učinka igralca, to pa potem primerjali s tržno vrednostjo. Raziskava je pokazala, da je razkorak med učinkom nogometašev in tržno vrednostjo velik. Analiza pa je zanimiva tudi za klube, saj je identificirala tiste igralce, ki imajo velik učinek, a relativno nizko tržno vrednost, zato bi bili lahko še kako zanimivi za nakup. Pri mladih nogometaših pa je na osnovi študije moč narediti tudi shemo pričakovanega razvoja.
Pri študiji pa ne pozabljajo, da vrednosti igralca ne določa le igra. Zelo pomemben je tudi marketing posameznega igralca in njegova priljubljenost pri navijačih. V tem primeru klubi lahko računajo z veliko prodajo navijaških izdelkov, kar spet dvigne vrednost športniku. Znanstveniki pa poudarjajo tudi, da je študija ne glede na številne podatke še vedno zasnovana tudi na ocenah, zato stoodstotno ne odraža dejanskega stanja.