Piše: Peter Jančič, Spletni časopis
Z novim letom v celi seriji višanj davkov in prispevkov vladajoči višajo tudi obdavčitev sladkih pijač. Iz trgovinske zbornice opozarjajo, da trgovcem po pravilniku, ki ga je te dni objavila vlada, ni jasno, kaj vse morajo podražiti. Ali velja tudi za čaje, šumeče tablete, balzamični kis? Ker se novo leto hitro bliža, pričakujejo odgovore, da bodo na izdelkih prave cene in bo mogoče delati. Opozorilo objavljam v celoti:
“Na e-demokraciji je objavljen Predlog Pravilnika o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (EVA 2024-1611-0108; v nadaljevanju: Predlog pravilnika). Na podlagi obravnava v okviru pristojnih delovnih teles Trgovinske zbornice Slovenije v nadaljevanju posredujemo naše pripombe in vprašanja, glede katerih podjetja potrebujejo odgovore v zelo kratkem času glede na časovne roke za začetek izvajanja pravilnika v praksi.
Ob pripravi sprememb Zakona o DDV so bile predstavitve in pojasnila Ministrstva za finance podana v smeri, da se spremeni davčna stopnja le ta t.i. sladke pijače. Glede na Predlog pravilnika pa se v praksi ugotavlja vrsta nejasnosti in potencialno zelo širok nabor izdelkov, ki močno presega napovedi ob pripravi zakonodajnih sprememb, odpirajo se celo vprašanja na področju mlečnih izdelkov, omak, krem, šumečih tablet, čajev, balzamičnega kisa, kar je po našem mnenju v nasprotju z namenom zadnjih sprememb Zakona o DDV. V nadaljevanju podajamo zaznana vprašanja s strani članov, ki se nanašajo na konkretne izdelke in z njimi povezane nejasnosti glede davčnih stopenj po 1. 1. 2025.
Ob navedenem so podjetja tudi v veliki stiski zaradi časovnega okvira, saj je predvideno, da je potrebno prilagoditve sistemov glede obračunavanja DDV izvesti s 1. 1. 2025. Predvsem mikro, mala in srednja podjetja (MSP) opozarjajo, da bo sprememba v takem obsegu in na takšen način med novoletnimi prazniki izredno zahtevna ali celo nemogoča. Ker informacijski sistemi pri MSP-jih tega ne omogočajo, bo potrebno izdelke in podatke o njih spreminjati ročno. Zaradi praznikov se tudi postavlja vprašanje, kdaj to sploh narediti, problem je tudi kadrovske narave, saj trgovinska zakonodaja določa, da delodajalec ne sme razporediti delavca na delo na dan 1. in 2. januar, kar pa bi pomenilo, da bi lahko navedene spremembe izvedli šele 3. 1. 2025. Slednje pomeni, da bi morala biti v tem času prodajalna zaprta za izvedbo popravkov davčnih stopenj, kar posledično pomeni veliko izgubo prihodkov, še posebej ker bodo takrat prodajalne lahko odprte po dveh zaporednih prazničnih dneh.
Ponovno izpostavljamo, da je bilo v celotnem času priprave sprememb Zakona o DDV govora zgolj o spremembi davčne stopnje za hladne pijače in ne za instant napitke (npr. instant čaj, vroča čokolada, kakav, …). Glede na nejasnosti in kratke roke imajo ponudniki preko prodajnih avtomatov ogromno težav s prilagoditvijo sistemov in ureditvijo cen na terenu. V kolikor bi pod splošno stopnjo DDV zapadli tudi instant napitki, sploh glede na vse nedorečenosti, ki izhajajo iz trenutnega Predloga pravilnika, je prilagoditve do 1. januarja 2025 nemogoče izvesti. Zaradi zahteve po fiskalizaciji se ponudniki s prodajnimi avtomati že sedaj intenzivno pripravljajo in spreminjajo ERP sisteme, dograjujejo tudi avtomate. Avtomati trenutno še niso pripravljeni, da bi se lahko artikli avtomatično ločevali oziroma obračunavali posamezno glede na različno stopnjo DDV, pri hladnih napitkih bodo spremembe do dokončne ureditve avtomatov reševali bolj ali manj ročno, za tople napitke pa rešitve zaenkrat ni. To bi namreč pomenilo, da bi morali avtomate povsem predelati in za vsako kombinacijo napitka ročno določati davčno stopnjo, o čemer do sedaj nikoli ni bilo govora in se podjetja na to tudi niso pripravljala.
Glede prodajnih avtomatov dodatno izpostavljamo, da veliko strank (B2B) polni reprezentančne ključke, kjer je trenutno obračunan DDV po stopnji 9,5 %. Ti ključki se uporabljajo za nakupe tudi pijače (ledeni čaj, coca cola itd.), kjer bo po novem stopnja DDV 22 %. Kako bodo morali ponudniki preko prodajnih avtomatov to obračunavati, da bo pravilno? Ali bodo morali po novem obračunavati DDV na polnjenje teh ključkov po 22 % stopnji? Kako je v primeru uporabe bonusnih ključkov, s katerimi imajo nekateri uporabniki nižjo ceno artiklov? Ali se v tem primeru obračuna DDV od polne cene ali od nižje cene? Kako je v primeru uporabe gratis ključkov – ključki, ki imajo do določenega zneska gratis artikle in napitke? Glede na tehnično zahtevnost izvedbe spremembe v primeru prodajnih avtomatov, in to v roke le dveh tednov, prosimo ministrstvo za proučitev predloga, da se za samopostrežne avtomate pripravijo ustreznejše rešitve.
V nadaljevanju navajamo odprta vprašanja in vas prosimo za vaša čim hitrejša pisna pojasnila, s katerimi bomo seznanili člane:
Trgovska podjetja za tisk pripravljajo že prve januarske letake/kataloge in v najkrajšem možnem času potrebujejo informacije glede spodaj navedenih primerov, da bodo v gradivih navedene pravilne cene. Ali so predmet splošne obdavčitve po stopnji 22 % po novem naslednji izdelki:
Šumeče tablete tarifna št. 21069098
Balzamični kisi tarifna št. 2209 00 91
Sadni napitki tarifna št. 17049099
Sladek program – sladki sprej tarifna št. 21069059
Proteinski izdelki tarifne št. 22029991, 21069098, 21069092
Izdelki iz rastlin soja, oves … tarifne št. 2106909285, 2106909849
Mleko čokoladno, vanilijevo … tarifna št. 22029995
Ledena kava tarifna št. 2202995
Cappuccino, kava v lončku, pločevinki … tarifna št. 22029999
Rastlinska krema tarifna št. 21069098
Bešamel omaka tarifna št. 21069092
Kako je s kategorijo čajev? Po tarifni številki so zajeti v spremembo DDV, dobavitelji pa imajo deljeno mnenje ali so vključeni ali ne: ostali čaji 21069092 in 21069098.
Kaj vse se šteje pod pripravke za pripravi pijač (tarifne oznake 2106 90 30 do vključno 2106 90 98)? Pripravek za pripravo pijač je zelo široko opredeljen. Hkrati ni razlage, ali je pogoj, da vključujejo sladkorje in sladila. Ali to velja ta instant čajne napitke, vročo čokolado v prahu, proteine, dietne shake, šumeče tablete, granulate?
Podjetja opozarjajo, da so pod tarifno številko 2106 90 98 uvrščeni vsi sadni čaji, tudi tisti, ki ne vsebujejo sladkorja ali sladil. Ti izdelki so bistveno drugačni od pijač z dodanimi sladkorji ali sladili, saj gre za naravne in nesladkane proizvode, ki ne spadajo med izdelke, za katere je bila predvidena višja obdavčitev.
Ali je za brezalkoholna piva z dodanim le ječmenovim sladom (naravno brezalkoholno pivo) po novem predpisana splošna davčna stopnja 22 %?
Zaznavamo, da imajo težave tudi dobavitelji, ki navajajo, da zakonodaja ni jasna in da čakajo na pojasnila, posledično trgovska podjetja ne dobijo seznamov, kar jim močno otežuje pripravo na izvajanje pravilnika s 1. 1. 2025.”