Piše: Luka Perš
Minister za notranje zadeve Aleš Hojs se je v Postojni udeležil uradnega začetka delovanja Uprave avtocestne policije (UAP), ki bo imela sedež v Postojni. Uprava avtocestne policije (UAP) je bila v začetku leta 2021 ustanovljena z namenom učinkovitejšega delovanja slovenske policije na avtocestah in hitrih cestah. Promet na slovenskem avtocestnem omrežju se je v zadnjih letih namreč močno povečal, nove okoliščine pa terjajo prilagoditev policijskega dela.
S svojimi nadzorstvenimi in preventivnimi dejavnostmi bo lahko avtocestna policija prispevala k večji prometni varnosti, hkrati pa želijo z večjo prisotnostjo policijskih patrulj na avtocestah vplivati na dvig prometne kulture. Pri prometnih nesrečah in drugih interventnih dogodkih bo lahko ta enota hitreje posredovala, odpravljala zastoje ter lažje preprečevala in odkrivala objestno vožnjo in druge kršitve. Poleg tega bo prispevala k boljšemu preiskovanju in pregonu storilcev kaznivih dejanj, ki jih je v zadnjem obdobju čedalje več, in pomagala preprečevati nedovoljene migracije. Pri tem se bo povezovala z ostalimi policijskimi enotami, drugimi organizacijami s področja varnosti cestnega prometa kot tudi z varnostnimi organi sosednjih držav.
Med najpomembnejšimi nalogami avtocestne policije so nadzorovanje in urejanje prometa na avtomobilskih in hitrih cestah, ukrepanje zoper kršitelje cestnoprometnih predpisov, preprečevanje in odkrivanje kaznivih dejanj ter njihovih storilcev. Preiskovali bodo prometne nesreče. Opozarjali bodo pristojne organe in organizacije na odpravo pomanjkljivosti ob ugotovljenih neustreznih vozno-tehničnih razmerah, neustreznem stanju cestne opreme in signalizacije ter ukrepanje v skladu s predpisi. Sodelovali bodo pri zavarovanju izrednih in posebnih prevozov. Izvajali bodo tudi predpisane naloge pri športnih in drugih prireditvah na cestah.
Avtocestna policija bo skrbela za boljšo prometno varnost na slovenskih avtocestah
Znotraj UAP bo usklajeno delovalo pet specializiranih enot avtocestne policije (SEAP), in sicer Ljubljana, Celje, Maribor, Koper in Novo mesto, ki bodo s stalno prisotnostjo policijskih patrulj na avtocestah pokrivale območja ene ali več policijskih uprav. SEAP Ljubljana bo predvidoma začela delovati že v letu 2021, začetek delovanja ostalih enot pa je 1. maj 2022. Poleg petih specialnih enot bo v okviru UAP deloval še Oddelek za operativo in Oddelek za upravljanje prometa in meritve s samodejnimi merilnimi sistemi.
Ob podpisu je minister za notranje zadeve Aleš Hojs povedal, da bo avtocestna policija v prvi fazi prevzemala naloge, povezane z nadzorom prometa, v skladu z dolgoročnim razvojem policije pa tudi tiste elemente, ki jih imajo druge enote, torej preiskavo kaznivih dejanj in vse ostalo, kar spada v dejavnost policije na lokalni oziroma regionalni ravni. Ustanovitev avtocestne policije bo prispevala k dvema bistvenima ciljema: “Prvi je prometna varnost – na slovenskih avtocestah bo več reda, manj nesreč in mrtvih. Glede na to, da se povečuje tudi število kaznivih dejanj na avtocestah, bo to pripomoglo k boljšemu raziskovanju in pregonu storilcev.” Kot je še povedal Hojs, bo projekt končan v nekaj letih in takrat bo enota štela več 100 ljudi.
V zadnjih letih se je promet na avtocestah in hitrih cestah zelo povečal. Zaradi velike gostote prometa prihaja do zastojev že ob najmanjšem nepredvidenem dogodku (na primer okvari vozila), ob prometnih nesrečah pa je to še toliko bolj izrazito.
Policisti v nadzorih cestnega prometa ugotavljajo vožnjo na prekratki varnosti razdalji, prehitro vožnjo in nepravilno prehitevanje, pri tovornih vozilih pa predvsem tehnično neustreznost in preobremenjenost ter kršitve časa trajanja vožnje. Na področju kriminalitete se je povečalo tihotapljenje ilegalnih prebežnikov, tu so še tatvine, ropi, poškodovanja tuje stvari in goljufije. Zato je na avtocestah in hitrih cestah treba povečati prisotnost policistov, ki lahko nadzirajo in urejajo cestni promet ter se odzivajo na pojave različnih kriminalnih dejanj. Že v Resoluciji o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa 2013–2022 je bil cilj okrepiti nadzor na teh cestah in kot možnost predvidena tudi avtocestna policija.
Koncept opravljanja nadzora na avtocestah in hitrih cestah predvideva postopno vzpostavitev dodatnih policijskih enot, ohranja pa se obstoječe postaje prometne policije, ki bodo še naprej opravljale nadzor na ostalih cestah. Predvidena je večja vloga Nacionalnega centra za upravljanje prometa. Izvedbo projekta so danes podkrepili s podpisom sporazuma o sodelovanju. Pred kratkim sta policija in DARS že podpisala sporazum o sodelovanju pri uvedbi sekcijskega merjenja hitrosti.