Piše: Luka Perš (Nova24tv)
V slovenski javnosti je za veliko nejevolje poskrbela novica, da je Petričev Kolektor dobil dve izmed glavnih del na projektu Drugi tir Divača-Koper. Ponudil je projekt za ceno 688 milijonov evrov, kar je okoli 70 milijonov pod ceno – pri tem pa gre za očiten dumping oziroma umetno zniževanje cene z namenom uničenja konkurence, nato pa bi nadomestili razlike z aneksi, kot je bila v preteklosti to stalna praksa. Naročnik del bi moral po mnenju stroke čim prej podpisati pogodbo s Kolektorjem, ki naj jamči z bančno garancijo. Predsednik vlade Janez Janša je v intervjuju za Planet TV povedal, da projekt 2. tir ne bo stal več, kot je bila ponujena cena Kolektorja. Ta teden se je težave zavedal tudi resorni minister Jernej Vrtovec, ki je zapisal, da pod njegovim vodstvom ne bo nobenih aneksov za projekt 2. tir Divača- Koper.
Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec se je v času mandata sedanje vlade na svojem resorju dobro izkazal. Ponovno je zagnal dolgo stoječe projekte gradnje tretje razvojne osi in posodobitev ter gradnjo nekaterih odsekov na avtocesti. Sledi izvedba mega gradbenega projekta 2. tir Divača-Koper, glede katerega so se kresala mnenja. Imeli smo tudi dva referenduma. Cerarjeva vlada pa je prav zaradi ponovitve referenduma o 2. tiru odstopila. Na napake so najglasneje opozarjali Vili Kovačič, dr. Jože Duhovnik in tudi Jože P. Damijan. Kot so nam povedali poznavalci, bi projekt kitajska gradbena podjetja uresničila za 400 do 500 milijonov evrov, a je problem v tem, da ne sme članica Evropske unije dopustiti, da si bo Kitajska lastila enega izmed najpomembnejših gradbenih projektov v Srednji Evropi. Zato cena, ki bi dejansko morala znašati eno milijardo, znaša dve milijardi, opozarja profesor za strojništvo, dr. Jože Duhovnik.
Vse napake, na katere opozarja Duhovnik, bomo predstavili kasneje. V svojem zapisu na družbenem omrežju Facebook je trenutni infrastrukturni minister Vrtovec zagotovil, da bodo ceno v Investicijskem načrtu znižali. “To pa na podlagi dejstva, da je najcenejši ponudnik dal za okoli 70 milijonov nižjo ponudbo od limitirane vrednosti, ki je v Investicijskem programu, je vlada v četrtek sprejela informacijo, da 2TDK pripravi novelacijo Investicijskega programa,” obljublja minister. To pomeni, da se investicijski stroški za drugi tir zmanjšujejo za 6,8 %, oziroma pribl. 70 milijonov evrov.
Omrežje globoke države bi projekt 2. tir skozi izvajalca Kolektorja podražilo za milijardo evrov!
V oddaji Faktor je strokovnjak za strojništvo Duhovnik izpostavil več slabih vidikov priprav na projekt, ki so se odvijale v preteklih levih vladah – sedanja vlada je le dedič katastrofalno vodenega projekta. V oddaji so tudi povedali, da je bil investicijski načrt za 2. tir, sprejet na zelo čuden način na eni izmed sej Šarčeve vlade. Strokovnjak za gradnjo železniških povezav zatrjuje, da je Kolektor ponudil ceno za enotirno povezavo. Težava nastane zaradi razširitve rezervnih cevi. Odgovorni v projektu ne vedo, da morajo biti zraven, ko bo proga zgrajena. V tem primeru bo potrebno zgraditi še približno 19-kilometrov ubežnih cevi, da se bodo lahko umaknili potniki.
V nadaljevanju razloži, da je na enotirni progi maksimalna zmogljivost prevoza tovora do 28 milijonov ton, na dvotirni pa med 65 do 70 milijonov ton. V sedanji trasi drugega tira je načrtovano, da bi v Luko Koper prišlo realno do 45 milijonov ton prometa. V prvem razpisu je bilo zapisano 30 milijonov ton, kar bi bilo točno. Vse to je po besedah profesorja Duhovnika zapisano v t. i. brennerju “in se lahko pogleda, kako se prave železnice tudi uporabljajo. Ne uporabljajo, ampak upravljajo.”
Vlogo države so v projektu, kot vse kaže namenoma, zakomplicirali ministri Peter Gašperšič v Cerarjevi in Alenka Bratušek v Šarčevi vladi. Zato predlaga, da bi morala država kot resen investitor na ponudbo Kolektorja dati plombo. “Celotna zadeva mora biti na spominskem ključu.” Izbrana ponudba ni bila vredna le 400, ampak 600 milijonov in tukaj pride še en sklop. “To so tiri in elektrifikacije. Skupna vrednost s projektiranjem in nadzorom je okrog 890 do 950 milijonov evrov. To je za en tir.” Duhovnik navede, da se bo ob aktivaciji drugega tira, rabilo še dvoje tirov. S tem se bo celotna investicija dvignila na dve milijardi evrov. “Ne glede na to, da se nobeden od teh pisarniških projektantov ne vpraša, če je drugi tir druga ponudba za eno milijardo, prihranimo eno milijardo evrov,” pove brez ovinkov Duhovnik.
Duhovnik opozarja, da gre za dolgoletni problem, ki se je začel pri pripravi projektne dokumentacije. Celotna dokumentacije v projektu 2.tir se je pripravljala za enega določenega izvajalca. “En izvajalec pa pomeni, da lahko pripravi ta pravo ponudbo. Če bi se za projekt javil le en ponudnik, to pomeni, ali je bilo z razpisno dokumentacijo nekaj narobe ali pa je bila dogovorna ekonomija,” opozarja dolgoletni strokovnjak za gradnjo drugega tira.
Nadzor je v rokah projektantske mafije
Velikokrat v Sloveniji pozabljamo, da v slovenskih podsistemih družbe vladajo t. i. centri moči, ki nadzirajo vse sfere. Nekateri jih poimenujemo globoka država, drugi spet sile kontinuitete. Kakorkoli, te so bile prisotne tudi pri izvedbi priprave projekta 2. tir. Duhovnik je opozoril, da so projektanti pripravili tak PZI, da podjetje, ki na leto naredi do 240 kilometrov prog na leto, ne more konkurirati.
Opozarja na primer Šentviškega predora. Ne gre mu v glavo, kako je lahko v projektu gradnje drugega tira in šentviškega predora delo opravljal isti projektant. Delal ga je na zelo “učinkovit način”, saj je zaradi gradnje predor zaprt 25 dni na leto. Čudi se, da je bil tako zahteven projekt projektiran v enem letu. Izbrani izvajalec Kolektor je slučajno izpolnjeval vse pogoje. Duhovnik izda skrivnost, da je v Sloveniji pomembno, da je izbran tisti nadzornik, ki se je prej v projektu prijavil kot eden izmed izvajalcev. Razpisni pogoji so legalen način kraje davkoplačevalskega denarja in izločanje kakovostne konkurence. Nadzornik je moral pregledati 450 fasciklov. Le to mu je uspelo v dvanajstih dneh, a strokovnjak iz Fakultete za strojništvo zatrjuje, da je to enostavno nemogoče.
Slovenski vladi polaga na srce, naj ne plača niti centa več. Projektant odgovarja s projektantsko odgovornostjo in Kolektor z bančno garancijo. Vodstvo 2TDK plačuje osebno garancijo, “saj plačujejo za letno garancijo 150 tisoč evrov pri zavarovalnici, to je uradni podatek.” V primeru, da na to pristanejo, lahko začnejo delavci Kolektorja z gradbenimi deli. Po koncu šestletnega projekta pa država ne sme dati niti centa več.
Ob tem bi Duhovnik od Kolektorja zahteval, da podpiše pogodbo v tridesetih dneh. V nasprotnem primeru to pomeni, da je projekt zlagan tako, da je bil že v osnovi pisan in narejen z namenom, da bodo potrebna dodatna dela. Duhovnik je že večkrat opozoril na DRI, da ta projekt sploh ni po kategorizaciji standardov. “To bi moralo biti določeno okrožje. Jaz temu rečem mafija, tudi projektantstka mafija. Tudi ta mafija se zmeni, kako bo ministre, poslance nahecala, da bodo oni glasovali.”
V razpravi v studiu je Duhovnik opozoril na to, da se v Sloveniji pri razpisnih pogojih dela sistematično. Strokovnjak na področju železniške infrastrukture se čudi tudi zato, ker je v Sloveniji vedno med pogoji tudi ta, da mora vodja projekta znati slovensko. Tega še niso zahtevali še ob gradnji železnice v času cesarja Franca Jožefa. “Ta poslovna in strokovna dostojnost, kjer se tekmuje z argumenti, ne pa z dvakrat preplačanim pooblaščencem DRI…,” kaže na dolgoletno korupcijo, ki je v preteklosti kreirala projekt drugi tir. V svoji dolgoletni se je srečeval skozi profesionalno kariero v gradbeništvu, med drugim je bil Jože Duhovnik. V nekdanjem največjem slovenskem gradbenem podjetju SCT, kjer je opravljal nalogo vodje projektive za mehanične sestave (drobilnice, asfaltne baze, betonarne, itd…). Ob tem opozarja še na eno napako, da celotno projekt ni skladen s TENZ-T predpisi in standardi TIS ter Pravilnikom o zgornjem ustroju. Zaradi tega je potrebno celotni projekt generiral in ga je potrebno popraviti.
Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec odločno: Nobenih aneksov in cena ostane nespremenjena!
Oddajo Faktor si je ogledal tudi Jernej Vrtovec, najbolj odgovoren minister za izvedbo drugega tira. Zagotovil je, da so dobili izvajalca za gradbena dela, cena za oba sklopa pa je ugodna, saj je za pribl. 70 milijonov pod limitirano vrednostjo. “Ali lahko pričakujemo, da bo glavni izvajalec razliko v ceni nadoknadil z aneksi? NE, je odgovor in ključno sporočilo. Pomembne poteze, da neupravičenih aneksov in neupravičenih nepredvidenih del ne bo, smo že potegnili.”
Za prvi sklop od Divače do Črnega Kala, v katerem je bila cena limitirana na 472 milijonov evrov, sta prispeli dve ponudbi. Najugodnejša je bila v višini nekaj nad 403,6 milijona evri, torej skoraj 70 milijonov pod limitirano vrednostjo. Za drugi sklop je dospela ponudba v višini nekaj manj kot 225 milijonov. Na podlagi dejstva, da je najcenejši ponudnik dal za pribl. 70 milijonov nižjo ponudbo od limitirane vrednosti, je vlada v četrtek sprejela informacijo, da 2TDK pripravi nov Investicijski program. To pomeni, da se investicijski stroški za drugi tir zmanjšujejo za 6,8 odstotka oziroma pribl. 70 milijonov evrov.
V investicijskem programu so za posamezne sklope opredeljena tudi nepredvidena dela. Zlasti gre za t. i. kraške pojave in morebitne dodatne stroške iz tega naslova. Če jih je najcenejši ponudnik upošteval, potem bo projekt zaključil brez dodatnih aneksov. S tem bo Vlada RS zagotovila, da bo izvajalec vsa dela moral izvesti v skladu z dogovorjeno ceno. Vlada kot skupščina 2TDK namreč potrjujeta Investicijski program projekta.
Vlada je tudi odločila, da se bo predhodno seznanjala z morebitnimi nepredvidenimi deli in aneksi, oziroma zahtevki za izplačila. To je velik doprinos k temu, da se projekt izgradnje drugega tira “ne bo podražil na tak način, kot se je v zadnjih letih in desetletjih dražila gradnja avtocest. Če so bili neupravičeni aneksi v preteklosti stalna praksa pri infrastrukturnih projektih, temu v našem mandatu pač ni in ne bo tako,” zagotavlja Vrtovec.
V kolikor se bo že med gradnjo izkazalo, da prihaja do kršenja veljavne slovenske in evropske zakonodaje, pa že sedaj poziva resorni minister pristojne institucije k odločnemu ukrepanju. Super nadzor nad projektom, ki je vreden milijardo evrov, je namreč potreben, saj zagotovo “ne želimo, da se ponovi zgodba TEŠ6.”
Enako je zatrdil v intervjuju za Planet TV predsednik vlade Janez Janša, in sicer da bo vlada storila vse, da ne bo prišlo do aneksov. Zaradi kompleksnosti zadeve smo vprašanja poslali na Kolektor, 2TDK, Družbo za infrastrukturo in Državno revizijsko komisijo. Upamo le, da se bodo odzvali in pojasnili vse negotovosti v omenjenem projektu. Sedanja vlada je v preteklih letih v vlogi opozicije opozarjala na gradbeni lobi in potratno gradnjo avtocestnega križa ter šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj.
V primeru Petričeve zmage in izsiljevanja njegove ekipe z aneksi, bo slednji le dokazal, da v Sloveniji obstajajo močnejši centri moči, kot je demokratično izvoljena vlada. To pa je srhljivo, da lahko nekdo mimo moči države, opehari slovenski proračun za več milijard evrov. Na tem primeru se bo tudi izkazalo, ali je vladna garnitura pod vodstvom predsednika vlade Janeza Janše sposobna presekati lovke t. i. projektni mafiji v Sloveniji.
.