7.9 C
Ljubljana
sreda, 29 januarja, 2025

(PREJELI SMO) Stališče AmCham Komisije za zdravstvo in kakovost bivanja glede predloga novele zakona o zdravstveni dejavnosti

Piše: AmCham Slovenija

Na ministrico za zdravje Republike Slovenije, dr. Valentino Prevolnik Rupel, smo v preteklem tednu naslovili pismo glede novele Zakona o zdravstveni dejavnosti, ki jo je Vlada RS sprejela 16.januarja 2025. Kot poslovna skupnost in državljani smo zaskrbljeni, saj predlagana novela ne prinaša rešitev za slovenski zdravstveni sistem. Novela Zakona ne naslavlja problema večje dostopnosti zdravstvenih storitev, niti ne povečanja produktivnosti znotraj javne mreže. V AmCham Komisiji za zdravstvo in kakovost bivanja že od samega začetka poudarjamo pomen dostopnega, solidarnega zdravstva v središču katerega je bolnik, zdravstveni sistem pa temelji na sobivanju in sodelovanju javnega in zasebnega zdravstva.

Zdravstvo je javna storitev, vendar, kot poudarjajo številni strokovnjaki, gre za storitev gospodarskega značaja, ki jo moramo temu ustrezno razumeti in upravljati. Javno zdravstvo ni opredeljeno z lastništvom izvajalcev, temveč načinom financiranja. Ključno je, da vsi izvajalci v javni mreži – ne glede na to, ali so državni ali zasebni – izpolnjujejo enake pogoje.

Predlog novele se preveč osredotoča na lastništvo izvajalcev, namesto na kakovost in dostopnost storitev. Javna mreža bi morala vključevati vse izvajalce, ki izpolnjujejo enake pogoje in standarde, ne glede na to, ali so državni ali zasebni. Ključna je kakovost zdravstvenih storitev in njihova dostopnost za vse državljane, ne pa lastniška struktura izvajalcev. Prav tako so definicije in regulacije za vključitev v javno mrežo nejasne in neenotne. Razlike v minimalnih kadrovskih standardih, vključevanju v dežurstva ter drugih obveznostih povzročajo neenakosti med izvajalci, kar zmanjšuje učinkovitost sistema in omejuje dostopnost storitev. Vsi izvajalci bi morali delovati pod enakimi pogoji​.

Ena od ključnih sprememb, ki jo je treba uvesti, je izboljšanje plačilnih modelov. ZZZS mora izvajalcem regulirati cene na podlagi dejanskih stroškov, cene pa oblikovati glede na povprečno učinkovite izvajalce in razmere na trgu zdravstvenih storitev. Na ta način bo pri neučinkovitih izvajalcih preko izgub nastala prisila za izboljšanje poslovanja, pri najučinkovitejših pa preko profitov nagrada za dobro delovanje.

Vsekakor je nujno potrebno odpraviti omejitev glede nagrajevanja zaposlenih v javnih zavodih, kar bo prispevalo k bolj konkurenčnemu in učinkovitemu zdravstvenemu sistemu. Pomembno je, da vsi izvajalci v javni mreži, bodisi zasebni bodisi javni, delujejo pod enakimi pogoji in zagotavljajo kakovostne storitve za paciente v najhitrejšem možnem času.

Delujoč in dostopen zdravstveni ter šolski sistem sta temelj vsake moderne, socialno naravnane in s tem napredne družbe. Na obeh področjih žal kritično primanjkuje kadra. Predlagana novela s poseganjem na trg dela omejuje svobodno izbiro in s tem ne rešuje problema pomanjkanja kadrov.

V državah Evropske unije, ki jih pogosto jemljemo za zgled (Avstrija, Nemčija, Švedska), se zavedajo, da je sodoben in delujoč javni zdravstveni sistem rezultat sobivanja državnih in zasebnih zdravstvenih ustanov, saj izključno državni sistem ni dovolj učinkovit. Pri nas pa se vlada  s predlagano novelo načrtno usmerja v delitev, kar že samo po sebi pomeni izključevanje vseh tistih, ki niso del državnih ustanov.

Zelo nas skrbi, da predlog Novele Zakona o zdravstveni dejavnosti in prehiter ter ne dovolj premišljen začetek veljavnosti dejansko predstavlja korak nazaj od sodobnega zdravstvenega sistema. Spodaj strnjeno opisujemo posledice do katerih bi lahko prišlo, če bo novela sprejeta:

  1. Podaljšanje čakalnih vrst, ker se bo trg ponudnikov storitev zmanjšal​.
  2. Prisila za zdravstvene delavce in kazni bodo učinkovale na način, da bo prišlo do odliva kadra v tujino, kjer je slovenska stroka zelo cenjena. Prav tako številni zdravstveni delavci, ki so pogosto ključni v življenjsko pomembnih situacijah, že zdaj prehajajo na področja, ki so manj stresna in bolj cenjena.
  3. Odpravlja se temelj, na katerem sloni EU, to je prost pretok blaga, kapitala in ljudi, ker novela onemogoča razvoj trga ponudnikov zdravstvenih storitev.
  4. Zaradi težje dostopnosti do zdravstvenih storitev bo v ospredje stopilo predvsem to, da pacient pride do storitve, ne pa, da je storitev tudi kakovostno opravljena​.
  5. Upravljanje javnih zavodov bo postalo še težje in kompleksnejše, saj obstaja resen dvom, da javni sistem v trenutnem obsegu ni sposoben zagotoviti vseh ambulant in opreme za zdravnike, ki bi morali pod prisilo od koncesionarjev nazaj v državne zavode.
  6. Tisti, ki imajo razdeljen delovni čas med državnim in zasebnim in so pomemben člen delovanja sistema zaradi visoke strokovnosti, izkušenj in mentorstva mladim, se bodo ob prisili odločili za zasebne prakse. S tem bodo državni zavodi še bolj osiromašeni in bo pretok znanja manjši.

V Sloveniji je nujno ohraniti dostopno, sodobno in solidarno zdravstvo, predvsem pa izkazati spoštovanje in zaupanje v delo zdravnikov ter zdravstvenega osebja, saj si to nedvomno zaslužijo.

Želeli bi izpostaviti nekaj področij, kjer je novela Zakona nejasna,  notranje neskladna ali posega v ustavno zagotovljene pravice:

1.Institut dejanski lastnik koncesionarja je nedodelan in nesistematično povzet iz drugih zakonov. Predloga zakona v tej obliki ne bo mogoče v celoti izvajati.

  1. Predlog Zakona uvaja omejitev razpolaganja z dobičkom koncesionarjev za točno določene namene (investicije v prostore in opremo, stroške usposabljanja in plač zaposlenih…). Omejitev svobode razpolaganja z dobičkom posega v podjetniško svobodo in gospodarsko pobudo zasebnikov, v ustavno zagotovljene pravice in je kot tak neustaven.

3.Pogoji za izdajo soglasja zaposlenim v javnih zavodih za delo pri drugem izvajalcu so bistveno strožji, kot to velja za vse ostale javne uslužbence oz. zaposlene v RS. Ta ukrep bo vodil v dodatne odhode kadrov iz javnih zavodov.

Prenova slovenskega zdravstvenega sistema je nujna in neizogibna, si pa želimo, da so v pripravo sprememb aktivno vključeni tudi vsi ključni deležniki kot na primer Zdravniška zbornica Slovenije in Mladi zdravniki Slovenije.

Tudi AmCham Slovenija in Komisija za zdravstvo in kakovost bivanja si želimo aktivno prispevati kot konstruktivni partner, ki sodeluje pri oblikovanju sistema in družbe. Zato vas ponovno pozivamo, da se srečamo na kratkem sestanku, kjer bomo skupaj poiskali najboljše rešitve. Za bolnike in za vso zdravstveno osebje.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine