11.6 C
Ljubljana
petek, 18 oktobra, 2024

(PREJELI SMO) Odvečna embalaža na dolgi rok ogroža naš planet

Piše: Jože Špiljak

Cel svet in z njim tudi Slovenija, se spopada s prevelikimi količinami odpadkov. Po napovedi fundacije Ellen MacArthur bo do leta 2050 v morju več plastičnih odpadkov kot rib, če industrija ne bo ukrepala. 

Po podatkih evropskega statističnega urada Eurostat v slovenskih gospodinjstvih količina odpadne embalaže v zadnjih desetih letih nevarno raste. Leta 2018 je slovensko gospodinjstvo v povprečju proizvedlo 146 kilogramov odpadne embalaže, kar je 11 kilogramov več kot leta 2015 in 50 kilogramov več kot leta 2011.

Embalažo lahko v osnovi razdelimo na vračljivo (za večkratno uporabo) in nevračljivo (uporabimo jo samo enkrat). Če je v embalaži za neki izdelek uporabljenih več materialov, kot na primer problematična plastična polnila, je posledično večja možnost, da ti materiali dodatno škodijo okolju. Zato je ključno ne le izobraževanje podjetij, temveč tudi potrošnikov. Potrošnik je namreč tisti, ki lahko zahteva spremembo in podjetje se bo tej zahtevi prilagodilo.

V podjetju DS Smith, ki je vodilno evropsko embalažno podjetje, s samostojnim podjetjem v Sloveniji, so v sodelovanju z mednarodno agencijo za tržne raziskave OnePoll in podjetjem za tržne raziskave Ipsos v 2022 izvedli raziskavo, s katero so ugotovili, da želi kar 85 odstotkov evropskih potrošnikov kupiti izdelke brez odvečnih materialov. 29 odstotkov pa jih je prenehalo kupovati določeno blagovno znamko, pri čemer so kot razlog navedli netrajnostno embalažo. Ko se soočijo s škatlo s preveč embalaže, 30 odstotkov potrošnikov pravi, da so zaradi tega razočarani nad maloprodajno blagovno znamko.

Precej zgovoren je podatek, da se zgolj zaradi prevelike embalaže, v Evropi letno prepelje preko 70 milijonov kubičnih metrov zraka, kar negativno vpliva na gospodarstvo in okolje. Hkrati pa velika večina podjetij, ki se ukvarjajo z elektronskim poslovanjem (t. i. e-commerce), embalaže ne prilagodi na način, da bi se prilegala izdelku.

»Potrošniki želijo manj embalaže, zato je čas, da iz spletnega nakupovanja odstranimo zrak. Odpadni materiali niso naključje, odpadki nastanejo zaradi napačnih odločitev v fazi oblikovanja. Vloga oblikovanja pri varovanju našega planeta je neprecenljiva – moramo sprejeti pristop krožnega oblikovanja, oblikovati brez odpadkov in material čim dlje ohranjati v uporabi,« je o tem povedal Stefano Rossi, generalni direktor podjetja DS Smith Packaging. Ena izmed ključnih strategij podjetja DS Smith je embalaža, ki zagotavlja optimalno zaščito izdelka ob čim manjši količini materiala. To dosežejo s prilagodljivimi rešitvami, ki se prilegajo različnim oblikam in velikostim izdelkov, kar zmanjšuje odpadni prostor in omogoča boljše izkoriščanje prostora pri prevozu.

Zaveze k zmanjšanju uporabe plastike, ogljičnega odtisa in iskanje trajnostnih alternativ za zmanjšanje negativnega vpliva plastike na okolje so nujne in nosijo tudi pomembno sporočilo za potrošnike in ostala podjetja v industriji. Naši viri niso neskončni in ljudje se moramo naučiti odgovorno in učinkovito upravljati z njimi.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine