Piše: Ana Horvat (Nova24tv.si)
Predsednik uprave Slovenskega državnega holdinga (SDH) in dolgoletni član tranzicijskega omrežja v Sloveniji Žiga Debeljak si za nadzornika Hita želi Sava Tataloviča, nekdanjega direktorja družbe Sava in družbe Gio, ki se je na račun poslovanja v slednji znašel pod drobnogledom kriminalistov. “Kot iz enih drugih časov,” je zadevo komentirala novinarka Financ Petra Sovdat.
Finance poročajo, da Žiga Debeljak za nadzornika Hita predlaga Sava Tataloviča. Kot navajajo, bo skupščina pretežno državne igralniške družbe Hit danes najprej poskrbela za to, da se odpokliče starega nadzornika družbe. Po odpoklicu Vasje Medveščka, ki je bil imenovan v času vlade Mira Cerarja, bo sledilo imenovanje novega nadzornika družbe Hit.
Savo Tatalovič je bil šef državne družbe Gio, ki se je ukvarjala s poslovno aviacijo in gradbenim inženiringom. Družba je bila naslednica družbe Smelt, ki je v času pred osamosvojitvijo predstavljala republiški center obveščevalno-varnostne službe, ki so ga ustanovili slovenski udbovci iz GIO (Gradbeni Inženiring Operavita), ki je opravljal številne vohunske posle tako v Jugoslaviji kot tudi v tujini, saj so zaposleni kot “gradbinci” seveda imeli dostop do številnih uporabnih podatkov in oseb.
Spomnimo. Pred manj kot desetimi leti je odjeknila novica o tem, da kriminalisti Nacionalnega preiskovalnega urada (NPU) preiskujejo sporni najem letala hčerinskega podjetja Gio. Podjetje Smelt Intag, nekdanje švicarsko hčerinsko podjetje Gia, je namreč najelo letalo, kamor se je kot posrednik vključilo liechtensteinsko podjetje Interflight. Liechtensteinsko podjetje je letalo najelo pri podjetju Hypo Luftfahrzeuge Leasing iz Avstrije. Po pogodbi o najemu letala, ki je bila z Interflightom sklenjena leta 2005 in je veljala do 2015, je moral Gio za uro letenja plačevati 1.300 evrov, kar je po ocenah poznavalcev krepko presegalo tržno vrednost. Znesek naj bi predstavljal četrtino več, kot je Interflight plačeval Hypu.
Državni lastniki podjetja Gio – Kad, Sod in DSU so se leta 2011 odločili, da zaradi plačevanja visokih zneskov na skupščini sprejmejo sklep o tem, da se prekine plačevanje obrokov za lizing za letalo podjetju Interflight Anstalt, dokler se ne razkrijejo tudi lastniki tega podjetja. Kot možnega lastnika se je tedaj po poročanju Dnevnika omenjalo odvetnika Andreja Toša, ki je v sredini devetdesetih let od takratnega Sklada za razvoj dobil generalno pooblastilo za zastopanje Smelt Intaga, Udba pa ga je kot smo poročali že v preteklosti v resnici najela že prej, v času razpadanja SFRJ, da je “urejal zadeve za nekdanja jugoslovanska podjetja”. Toš je sicer namigovanja zanikal, je pa dejstvo, da je ta v času, ko se je sklepalo pogodbo z Giom zastopal Interflight. Uspel pa je sicer tudi skleniti zelo donosno pogodbo s tedanjem predsednikom uprave Gio Tatalovičem, je pred leti poročal Delo.
Ker do razkritja lastnikov Interflighta navkljub podani zahtevi s strani državnih lastnikov ni prišlo, je bila leta 2011 sprejeta odločitev o prenehanju plačevanja obrokov. Prekinitev pogodbe med Giom in Interflightom je sledila v prekinitev pogodbe med Interflightom in Hypom. To pa je vodilo v odločitev podjetja Hypo Luftfahrzeuge Leasing, da proti Giu in Smelt Intagu vloži odškodninsko tožbo v znesku 400 tisoč evrov. Tudi Gio pa je proti Interflightu vložil tožbo v višini 1,6 milijona evrov.
Ker so Kad, Sod in DSU soglašali s tem, da se zoper Tataloviča uveljavlja odškodninska odgovornost, je šel državni Gio v tožbo zoper Tataloviča za 1,5 milijona evrov. Tataloviča, ki je Gio zapustil leta 2008, ko je šel ta tudi v likvidacijo, in se je nato znašel na mestu svetovalca uprave družbe Plinovodi (ta je sicer po poročanju Financ že od leta 2020 v pokoju), kot kaže burna preteklost ne ovira, da se ne bi sedaj znašel na mestu nadzornika Hita. Tako je, če spadaš med prvorazredne.