Piše: Peter Jančič (Spletni časopis)
Za prihodnji teden v četrtek je Franc Breznik (SDS) sklical sejo odbora za evropske zadeve, na kateri se bo predstavil kandidat za evropskega komisarja Tomaž Vesel.
Med zanimivostmi kandidature je, da v parlamentu zaradi varovanja zasebnosti Vesela, niso objavili njegovega življenjepis, ki jim ga je vlada poslala. S tem so prikrili vrsto podatkov, ki so nesporno javnega značaja, denimo, da je kot šef računskega sodišča popoldan delal za Fifo (svetovna nogometna organizacija) in tam zaslužil nekaj krat več kot doma. Pa tudi, da je bil Vesel nazadnje zaposlen v konglomeratu smetarsko medijskih podjetij Martina Odlazka, Odlazkovi mediji veljajo za odločnega podpornika in propagandista levo sredinskih strank in za sredstvo za črnjenje SDS in Janeza Janše. Najbolj propaganden del je portal Necenzurirano, ki ga preostala medijska hobotnica Odlazka reklamira in povzema. To so počeli tudi v času volilnih kampanj in s tem na zadnjih volitvah poslancev prispevali k zmagi Svobode Roberta Goloba. Takrat smo lahko spremljali precej nesporna propagandna sporočila, ki so pa uradno veljala za novinarske izdelke in zanje niso veljale omejitve, ki jih zakon določa za financiranje oglasnih kampanj. Med medijskimi podjetji Odlazka je tudi dnevnik Večer, kjer zadnje dni odpuščajo novinarje. Skoraj sinonim za Necenzurirano sta Primož Cirman in Vesna Vuković, ta je po zadnjih volitvah nekaj časa opravljala delo generalne sekretarke Svobode.
Vesela je za kandidata za evropskega komisarja že pred evropskimi volitvami določil šef Gibanja Svoboda Golob, z razglasitvijo kandidature je presenetil celo svoje lastne koalicijske partnerje.
Zapletlo pa se je po volitvah, ko je Ursula von der Leyen države pozvala, da ob kandidatih ponudijo tudi kandidatke, da bi lahko sestavila spolno uravnoteženo komisijo. Naša vlada je poziv k spolni uravnoteženosti zavrnila in odločila, da bo Vesel kandidat in kandidatka.
Ker menim, da ima javnost pravico poznati tudi natančen življenjepis kandidata, sem vlado in državni zbor zanj posebej zaprosil. Tako:
“Spoštovani
Med gradivi v parlamentu je predlog vladne kandidature Tomaža Vesela za člana Evropske komisije (štev: 54204-15/2024/4), v katerem je kot priloga naveden tudi življenjepis kandidata, ki pa ga med gradivi objavljenimi v državnem zboru ni mogoče najti. Prosim vas, da mi ta dokument (življenjepis) posredujete, menim, da ima javnost pravico poznati poklicno pot in izkušnje kandidata za tako pomembno funkcijo.
S spoštovanjem
Peter Jančič
odgovorni urednik
Spletni časopis”
Da gre za podatke, ki niso zasebne narave in državna skrivnost, kaže življenjepis, ki ga je pred dobrima dvema desetletjema objavil takratni predsednik Janez Drnovšek, ko je Vesela predlagal za namestnika predsednika računskega sodišča.
Iz parlamenta so tudi po dodatni prošnji vztrajali, da so podatki v življenjepisu osebne narave in da tega ne morejo predstaviti javnosti. Tako so to zapisali: “Življenjepis, ki je naveden kot priloga predloga kandidature, ni javno objavljen na spletnem portalu Državnega zbora, saj vsebuje osebne podatke in je zato treba z njim ravnati v skladu s predpisi, ki opredeljujejo varstvo osebnih podatkov.”
Drugače pa so se odzvali iz vlade, od koder so mi poslali življenjepis, iz katerega so umaknili le, kar so ocenili, da je zasebno. To so morda podatki, da je rojen leta 1967. Ali pa podatki o družinskem življenju in vrtnarjenju. Je avtor knjige Čudoviti vrtovi Slovenije in soavtor knjige Trajnice za vse čase. »Enega zanimivejših vrtov imam, vrtnarsko sem izobražen,« mi je povedal pred dobrim desetletjem, ko sem o njem pisal še za časopis Delo.
Celoten življenjepis, zdi se, da pa brez zasebnih prvin, kot so mi ga pa poslali, je takšen:
“Priimek: Vesel
Ime: Tomaž
Izobrazba
Institucija (od– do)
Dosežena stopnja izobrazbe
Pravna fakulteta, Univerza v Ljubljani
1993 – 1997
Univerzitetni diplomirani pravnik
Pravna fakulteta, Univerza v Mariboru
Doktorski študij evropskega ekonomskega prava
Ministrstvo za finance/Računsko sodišče
Pooblaščeni državni revizor
Jeziki
angleščina: profesionalna usposobljenost
nemščina: usposobljen
srbščina/hrvaščina/bosanščina: profesionalna usposobljenost
francoščina: srednje usposobljen
Kompetence
Strateško vodenje
Finančno revidiranje
Krizno upravljanje
Vodenje javnega sektorja
Nadzorno upravljanje
Operativna učinkovitost
Mednarodni odnosi
Spremembno upravljanje
Razvoj politik
Javno nastopanje in komuniciranje
Podrobne mednarodne izkušnje
Država/organizacija
Od – do
ILO – International Training Centre/ Mednarodni center za usposabljanje – Italija – priprava izobraževalnega tečaja
1999 – 2000
Sodelovanje z Ministrstvom za finance in vladami (Srbija, Črna gora, Hrvaška, Albanija, Moldavija,..) – svetovanje
2001 – 2008
SIGMA – intelektualne storitve
2005 – 2021
Sodelovanje z OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development/ Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj) – svetovanje
2006 – 2017
European Union Twinning Projects/ Projekti tesnega medinstitucionalnega sodelovanja Evropske unije – Hrvaška, Srbija, Črna gora; Severna Makedonija
2008 – 2015
GIZ – Deutchen Gesselshaft fur Internazionale Zusammenarbeit/ Nemško združenje za mednarodno sodelovanje – svetovanje
2010 – 2011
INTOSAI (International Organisation of Supreme Audit Organisations/Mednarodna organizacija vrhovnih revizijskih institucij)
EUROSAI (European organisation of Supreme Audit organisations/ Evropska organizacija vrhovnih revizijskih institucij)
INTOSAI, EUROSAI – aktivna udeležba na mednarodnih konferencah in okroglih mizah
Odbori in delovne skupine INTOSAI –
Odbor za strokovne standarde, Pododbor za revizijo smotrnosti poslovanja, Odbor za krepitev zmogljivosti, Delovna skupina za revizijo IT, Delovna skupina za okoljsko revizijo, Delovna skupina za revizijo pogodb o javnih naročilih
EUROSAI – Delovna skupina za revizijo IT, Delovna skupina za okoljsko revizijo, Delovna skupina za revizijo in etiko
Kontaktni odbor EU vrhovnih revizijskih institucij Evropske unije
Delovne skupine CC EU – Delovna skupina za strukturne sklade, delovna skupina za računovodstvo javnega sektorja, delovna skupina za revizijo fiskalne politike, delovna skupina za evropsko Bančno unijo, delovna skupina EPSAS (Evropski standardi revidiranja javnega sektorja)
2006 – 2022
Kontaktni odbor EU vrhovnih revizijskih institucij Evropske unije
2008 – 2022
FIFA – Mednarodna nogometna federacija
Predsednik odbora za revizijo in skladnost
Predsednik pododbora za odškodnine
Predsednik delovne skupine za ocenjevanje ponudb za FIFA World Cup 2026
2016 – 2021
Okvirna konvencija Združenih narodov o spremembi podnebja (United Nations Framework Convention on Climate Change – UNFCCC), sklad za izgube in škodo – COP 27/28
2024
Pregled strokovnih izkušenj
Leta (od – do)
Podjetje
Položaj
Opis
1997
Center Vlade Republike Slovenije za informatiko
Svetovalec za izvedbo javnih naročil
Priprava razpisne dokumentacije, pravne storitve
1998 – 2000
Računsko sodišče
Revizor
Različne revizijske izkušnje, vključno z revizijo smotrnosti poslovanja in okoljsko revizijo
2000 – 2004
Državna revizijska komisija
Namestnik predsednika
Postopki revizije javnih naročil
2004 – 2013
Računsko sodišče
Prvi namestnik predsednika
Državni revizor
2013 – 2022
Računsko sodišče
Predsednik
Državni revizor
2022 – danes
Eurofit d.o.o.
Salomon d.o.o.
Direktor
Prokurist
Korporativno upravljanje holdinga
Publikacije in predstavitve
1997 – 2002: avtor več kot 30 člankov s področja revizije in več kot 20 člankov z drugih pravnih področij (gospodarsko pravo, upravno pravo, koncesije, lokalna samouprava, pravo Evropske unije, okoljsko pravo, …).
2004 – 2022: avtor več knjig o revizijskem pravu, javnem naročanju in evropskem pravu:
- Odločitve Državne revizijske komisije, 631 strani;
- Javna naročila, pogoji in merila, 287 strani;
- Evropsko pravo, 891 strani;
- Zakon o javnih naročilih s komentarjem, 1083 strani;
- Primeri Sodišča Evropske unije, 900 strani;
- Računsko sodišče – revizijski priročnik, 300 strani;
- Priročnik za revizijo smotrnosti poslovanja, 55 strani – več avtorjev;
- Priročnik za okoljsko revizijo, 50 strani – več avtorjev.
2004 – 2022: Predavatelj na številnih mednarodnih in domačih konferencah, seminarjih in delavnicah o javnem naročanju, reviziji smotrnosti poslovanja, mehanizmu finančnega nadzora, državni ali notranji reviziji, koncesijah, okoljskem pravu, ustanovni član Šole evropskega prava v Ljubljani.
Bistvene specifične izkušnje
Tomaž Vesel je leta 1997 diplomiral na Pravni fakulteti Univerze v Ljubljani. Izobraževanje je leta 2007 nadaljeval s podiplomskim študijem s področja evropskega gospodarskega prava na Pravni fakulteti Univerze v Mariboru, kjer je pripravljal doktorsko disertacijo. Poleg nazivov državni revizor in preizkušeni državni revizor se je usposabljal in izobraževal tudi v tujini.
Svojo poklicno pot je začel leta 1997 na Centru Vlade Republike Slovenije za informatiko in jo nadaljeval med letoma 1999 in 2004 kot član Državne revizijske komisije Republike Slovenije. Konec leta 2003 je bil izvoljen za prvega namestnika predsednika Računskega sodišča Republike Slovenije. Funkcijo je opravljal od 1. februarja 2004 do 1. februarja 2013, ko je bil imenovan za vrhovnega državnega revizorja na oddelku za revidiranje negospodarskih javnih služb. Leta 2013 je bil imenovan za vrhovnega državnega revizorja in predsednika računskega sodišča. Po končani karieri v javnem sektorju je delo nadaljeval v zasebnem sektorju kot generalni direktor velikega holdinga.
Tomaž Vesel je avtor številnih strokovnih člankov in je kot predavatelj sodeloval na številnih predavanjih v Sloveniji in tujini. Pomembna je njegova vloga pri vzpostavitvi revidiranja javnih naročil, koncesij in pri izvajanju revizij institucij v Republiki Sloveniji, pri čemer odlično pozna področje javnih naročil, koncesij, razpolaganja s stvarnim in finančnim premoženjem javnega sektorja, državne pomoči, prava Evropske unije in struktur upravljanja. Kot nesporni strokovnjak s področij, ki so pomembna za izvajanje revizijske pristojnosti Računskega sodišča, je sodeloval tudi z mednarodnimi organizacijami. Bil je zunanji strokovnjak Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) za pripravo poročil in izvajanje zunanje pomoči državam v razvoju na področju javnih financ in javnega upravljanja.
Bogate mednarodne izkušnje so povezane z več velikimi mednarodnimi organizacijami in institucijami, predvsem z EU, OECD, INTOSAI, OZN, EUROSAI in FIFA. Dejavno sodeluje pri izvajanju nadzorne, svetovalne ali supervizorske vloge. Z izjemo EU so te organizacije delovale po vsem svetu, zlasti v odboru FIFA za revizijo in skladnost, kjer je imel vodilno vlogo pri vzpostavljanju glavnih reform upravljanja in je pomembno sodeloval pri razdeljevanju in pretoku razvojnih sredstev po vsem svetu, pri čemer je poskrbel tudi za vzpostavitev ustreznih mehanizmov kontrole.
Med svojim delom kot predsednik nadzornega organa FIFA je imel vodilno vlogo pri zagotavljanju popolne avtonomije, razvoju meril za upravičenost, oblikovanju politik in postopkov, ki služijo zagotavljanju transparentnega in odgovornega finančnega upravljanja. Njegova neposredna odgovornost je bila povezana s programom skladnosti, oceno tveganja in sistemom notranjega nadzora, z oblikovanjem računovodskih politik in načel računovodskih poročil, s človekovimi pravicami, varstvom okolja in enakostjo spolov, z obravnavo primerov domnevne neskladnosti ter z izvajanjem nadzorne vloge v zvezi z več ustanovami FIFA (Forward 2.0, Covid 19 Relieve Plan …) z več kot dvema milijardama sproščenih sredstev.
Kot generalni revizor Slovenije, predsednik uprave velikega podjetja in predsednik neodvisnega odbora FIFA je pridobil praktične izkušnje s pomočjo državam v razvoju in zagotavljanjem bistvene podpore, ki temelji na nepovratnih sredstvih, operacionalizacijo dogovorov o financiranju, nadzorom operacij in administracije, s pregledom in odobritvijo izvrševanja proračuna in revizij, razvojem politik in postopkov za vzpostavitev ustreznih zaščitnih ukrepov in učinkovitih fiduciarnih standardov ter nadzorom nepovratnih sredstev in ugodnih posojil. V zadnjem času sodeluje tudi pri pripravi delovanja sklada OZN za izgube in škodo kot nove ureditve financiranja za pomoč državam v razvoju, ki so še posebej ranljive za škodljive učinke podnebnih sprememb, pri odzivanju na izgube in škodo.
Drnovškov opis Veselove kariere leta 2003 je bil takšen:
“Za namestnika predsednice računskega sodišča predlaga Tomaža Vesela, univerzitetnega diplomiranega pravnika, ki ga je za kandidata za člana računskega sodišča predlagalo Pravniško društvo iz Ljubljane. Rojen je bil 30.6.1967. Poklicno pot je začel na Centru Vlade za informatiko, kasneje se je kot revizor leta 1997 zaposlil na računskem sodišču vse do začetka leta 2000, ko je nastopil funkcijo člana Državne revizijske komisije za revizijo postopkov oddaje javnih naročil, kjer zadnji dve leti opravlja naloge namestnika predsednice Državne revizijske komisije. Pravniško društvo meni, da je predlagani kandidat nesporni strokovnjak na področjih, ki so pomembna za izvrševanje pristojna sodišča Republike Slovenije, med katerimi velja izpostaviti predvsem ureditev oddaje javnih naročil, koncesij ter razpolaganje s stvarnim in finančnim premoženjem javnega sektorja. Na teh področjih aktivno sodeluje tudi z nekaterimi mednarodnimi organizacijami (OECD, OSCE…). Ne gre prezreti njegove afinitete do poznavanja prava Evropskih skupnosti, saj svoje znanje poglablja na podiplomskem študiju gospodarskega prave EU ter sodeluje pri Šoli Evropskega prava, kot predavatelj in član programskega sveta. Odlikuje ga poznavanje postopkov in vsebine različnih programov za pridobivanje sredstev iz Evropske unije, kar je za naslednja proračunska obdobja v Republiki Sloveniji izrednega pomena. Poleg tega v okviru Pravniškega društva Ljubljana predlagani kandidat vodi sekcijo za mednarodno gospodarsko pravo.”
Predlog vlade, ki je objavljen med gradivi parlamenta, da bi Vesel postal naš kandidat in kandidatka za evropskega komisarja, v katerem pa ni priloge z življenjepisom, češ da je to “zasebno”, in pri tem v DZ tudi vztrajajo, je takšen: