Piše: Nova24tv.si, G. B.
Sodišče je zavrnilo tožbo poslanca madžarske narodne skupnosti Ferenca Horvatha zoper opozorilo, s katerim je KPK leta 2019 ugotovila nezdružljivost poslanske funkcije z dejavnostjo zastopanja v Pomurski madžarski samoupravni narodni skupnosti, poroča STA. Upravno sodišče je presodilo, da funkciji nista združljivi, so sporočili iz KPK. Gre za popolni precedens v upravnem postopku, ki poslancu narodne manjšine pomembno omejuje domet delovanja in preprečuje delovanje v lokalni samoupravni narodni skupnosti.
Komisija za preprečevanje korupcije (KPK) je namreč leta 2019 Horvathu izdala opozorilo o nezdružljivosti funkcij, s katerim je ugotovila, da sta funkciji poslanca in zastopnika v Pomurski madžarski samoupravni narodni skupnosti nezdružljivi.
Temu je zdaj pritrdilo tudi upravno sodišče, ki se je v sodbi tudi vsebinsko opredelilo, da funkciji nista združljivi in da v primeru Pomurske madžarske samoupravne narodne skupnosti ne gre za izjemo, za katero določbe glede nezdružljivosti funkcij ne bi veljale, so sporočili iz KPK.
Upravno sodišče je v zadevi odločalo drugič, potem ko je vrhovno sodišče decembra 2023 pritožbo Ferenca Horvatha na sodbo upravnega sodišča v večjem delu zavrglo oziroma zavrnilo, v delu, ki se nanaša na opozorilo o nezdružljivosti funkcij, pa vrnilo sodišču prve stopnje.
V novem postopku je upravno sodišče odločilo, da je KPK ravnala pravilno, ko je zoper poslanca vodila postopek zaradi suma nezdružljivosti funkcij. V sodbi je zapisalo, da poslanci niso izvzeti iz sistemske ureditve v zakonu o integriteti in preprečevanju korupcije, katere namen je ustvariti enoten in celovit pravni okvir na področju integritete in preprečevanja korupcije.
Sodišče je tako potrdilo, da sta Horvathovi funkciji nezdružljivi, ter pritrdilo stališču KPK, da je Pomurska madžarska samoupravna narodna skupnost pravna oseba javnega prava, in ne predstavlja oblike političnega združevanja. Sodba upravnega sodišča je pravnomočna.
Absurdna odločitev
Seveda gre za absurdno odločitev. Funkcija v samoupravni narodni skupnosti ni profitna, niti poklicna. Gre za neke vrste krajevno skupnost za predstavnike narodne manjšine. Takšna funkcija je povsem v duhu zakona, saj ne gre za nezdružljivost funkcij v smislu županovanja in opravljanja poslanske službe, kjer so se ob spremembi zakona predlagatelji opirali na možnost konflikta interesov med lokalno samoupravo in državo. Je pa po svoje odločitev tudi na robu rasizma in ksenofobije, saj predstavnikom lokalne samoupravne narodne skupnosti prepoveduje opravljanje poslanske službe. S tem je narodna manjšina na nek način prikrajšana za svoje najkompetentnejše predstavnike.
KPK proti spremembi zakonodaje
Bo pa tovrstna odločitev pljusknila po vseh, saj zdaj KPK s sodbo opozarja tudi v luči predlaganih dopolnitev zakona o poslancih, ki je v parlamentarni proceduri in bi tovrstno hkratno opravljanje funkcij omogočil. Komisija meni, da bi moralo biti izjemno natančno utemeljiti, zakaj je položaj obeh poslancev manjšin tako poseben, da je zanju treba omogočiti opravljanje funkcij v večjem obsegu, kot to velja za druge poslance, so še opozorili.
KPK celo meni, da bi bil sprejem predlaganih določb, ki bi veljale za poslance narodne manjšine, vzpostavil nova tveganja za nastanek nasprotja interesov. Čeprav je predlagane dopolnitve zakona o poslancih, ki jih je vložila celo vladajoča strank Gibanje svoboda, oz njihova poslanka Janja Sluga. Sprememba predvideva, da je funkcija poslanca narodne skupnosti združljiva s članstvom in dejavnostmi upravljanja, nadzora ali zastopanja v samoupravnih narodnih skupnostih. Seveda bi to moralo biti dovoljeno že s trenutno zakonodajo, če se bere tako kot jo je napisal zakonodajalec.
In kaj je v ozadju?
Kot trdijo naši viri, pa bi lahko šlo tudi za vezano trgovino, da bi poslancu v zameno za podporo ustavnim spremembam vendarle “črtali” zakonsko določeno nezdružljivost. Ker so manjšinski poslanci pogosto jeziček na tehtnici, ne bi presenetilo, da bi bil tudi madžarski poslanec tarča pritiskov.