0.1 C
Ljubljana
sobota, 23 novembra, 2024

(INTERVJU) Anton Pavel Videnšek: “Posaditi je treba novo in zdravo seme in počakati”

Piše: Petra Janša

Anton Pavel Videnšek je rojen 15.1.1948 v Ljubljani. Po končani Srednji tehniški šoli za elektrotehniko na Vegovi v Ljubljani je opravil prvo stopnjo Visoke šole za organizacijo dela v Kranju. Zaposlen je bil v podjetjih Šumi, Dvigalotehna, Induplati Jarše, Iskra – usmerjene zveze, Varnost Mengeš, Sintal, nekaj let pa je bil brezposeln. Je poročen, oče dveh otrok. Danes je upokojenec. Verska usmerjenost: katoličan. Prijatelji ga poznajo kot zanimivega, razgledanega in resnicoljubnega človeka ter velikega strokovnjaka za letalsko modelarstvo. Je konstruktor in izdelovalec lahkih letal, bil je sodnik na tekmovanjih. Med modelarji je zelo uveljavljen in priljubljen. Mladini s svojim znanjem in izkušnjami rad svetuje in pomaga. Leta 1981 je dobil Bloudkovo nagrado kot svetovni prvak v letalskem modelarstvu.

»Spomini na leto 1981, na osvojitev svetovnega prvenstva v Španiji, so še živi, prav tako kot podelitev Bloudkove nagrade istega leta v panogi individualnega športa, panoge F1A. Ponosen sem na letalskega modelarja in konstruktorja Stanka Bloudka in mnoga njegova letala s slovenskimi imeni,« nam v pogovoru pove Anton Pavel Videnšek, strokovnjak za letalsko modelarstvo, sicer pa velik domoljub.

DEMOKRACIJA: Gospod Videnšek, vaš prijatelj mi je zaupal, da ste velik domoljub in da pozorno spremljate politično dogajanje. Je res?

Videnšek: Sem vesel, da imam v vasi prijatelja Daneta Selčana. Pregovor, da v nesreči spoznaš prijatelja, drži. V času, ko sem ostal na cesti, brez službe in z mlado družino, mi je le on ponudil začasno delo v Jati Zalog. Večina sošolcev, ki je sedela na dobrih položajih, je le modrovala … Pa tudi takratni predsednik Letalske zveze Slovenije (LZS) Jelinčič, je samo pogledal, ali sem član stranke, ko sem prišel k njemu v parlament prodajati dve stari pištoli. Denarno me je rešil nekdanji direktor Adrie Airways g. Grašek, ki mi je za dober denar odkupil obe starini. No, naj nadaljujem s prijaznejšo temo; z Danetom in s politiko, ki sem se je kot športnik izogibal, še kar dobro sodelujeva in debatirava o tekočem političnem dogajanju. Imava skupno točko, to je, da sva oba domoljuba.

DEMOKRACIJA: Kako ocenjujete zdajšnje politično dogajanje?

Videnšek: Zdajšnje politično dogajanje je pozitivno kljub nagajanju Levice. Če že nočeš pomagati potegniti voza naprej, vsaj ne nagajaj in ne delaj škode! Tega Levica ne zna! Da se bo popravila zgrešena miselnost stare in nove garde KUL, bodo potrebna še mnoga leta – na mlade domoljube SDS pade zdaj breme reševanja zablod po letu 45. Žalostno je, da še vedno obstaja miselnost iz boljševiških časov o likvidaciji intelektualcev, kmetov … (mitingi današnjega časa z rdečo zvezdo in jugoslovansko zastavo).

Levica (Foto: epa)

DEMOKRACIJA: Kako preživljate čas epidemije? Verjetno tudi z modelarstvom?

Videnšek: Čas epidemije preživljam ob delu v modelarski delavnici poleg drugih hišnih del. Vsa tekmovanja, na vseh ravneh, so tudi v naši panogi ustavljena. Počivanje je dobrodošlo za pripravo, servisiranje starega in izdelavo novega športnega orodja za prihajajočo sezono ter pozitivno razmišljanje.

DEMOKRACIJA: Kaj potrebuje modelar za izdelavo dobrega športnega orodja, se pravi prostoletečega letalskega modela?

Videnšek: Za izdelavo dobrega in konkurenčnega športnega orodja v prosto leteči panogi modelar potrebuje predvsem denar. Res se da marsikaj narediti doma, ampak vrhunska oprema se po delih kupi pod mizo na mednarodnih tekmovanjih. Čas lipovih in smrekovih letvic, japonskega papirja itn. za vrhunsko opremo ne pride v poštev.

DEMOKRACIJA: Ko je letalo narejeno, pa potrebujete verjetno le še prostran travnik in prave vremenske razmere za njegov vzlet …

Videnšek: Reglaža in treningi potekajo na večjih travnatih površinah. Tu so najaktivnejši vrhunski modelarji v primorski regiji (Vipava, Bovec, Ajdovščina, Tolmin) in pomurski modelarji v Aero Klubu (AK) Murska Sobota ter Društvu modelarjev (DM) Pomurja. Prav od tam izvirajo zdajšnji člani državne reprezentance v F1A. Panoga F1 (A,B,C) Ljubljana je sesuta, malo je je še ostalo v Novem mestu. Kot član državne reprezentance v F1C se na trening vozim v Vipavo, kjer je zelo ugodna travnata površina.

DEMOKRACIJA: Zakaj je letalsko modelarstvo šport in kako poteka tekmovanje v kategoriji F1.

Videnšek: Letalsko modelarstvo – prosto leteči modeli F1 (A,B in C) – je šport v senci drugih športov prav zaradi vseh elementov, ki jih kot športna panoga obvlada in izpolnjuje. Že samo ime pove, da niso orodja vezana na upravljanje, ampak letijo prosto, brez stika ali človeškega upravljanja, glede na trenutne vremenske razmere. Najbolj garaška panoga je F1A, kjer tekmovalec s tekom in z letalskim modelom išče dobre vremenske razmere (termiko). To lahko traja tudi do 30 minut, potem z močjo svojih mišic in hitrega teka model izstreli v nebo idealno pod pravim kotom. Hitrost vetra model odnaša in seveda tekmovalec skuša s tekom model dohiteti in vrniti za naslednji štart. Pri dobrem vetru orodje leti tudi kilometer in več daleč. Tekmovalec seveda teče za modelom, torej je pogoj, da je dober tekač. Ker je takih štartov 5 ali 7 (ali več), tu ni predaha.

DEMOKRACIJA: Kako hitra so ta letala?

Videnšek: Hitrost letala je odvisna od teže, velikosti, profila, panoge, pogona, dinamičnosti leta … Letalo mora leteti tako, da se ne poruši vzgon, kajti to ga pelje v vrilj oziroma padec (lepo slovensko ime namesto kovita).

DEMOKRACIJA: In kdo je potem zmagovalec?

Videnšek: Zmagovalec na tekmovanju je tisti, ki zbere najvišje število točk, v našem primeru najdaljši čas leta, merjenega v sekundah.

DEMOKRACIJA: Kako močna je slovenska ekipa v tem športu? Katere države so vodilne v svetu?

Videnšek: Slovenska ekipa je močna in je največja odličja prinesla prav v najbolj garaški panogi F1A. Svetovni, evropski in državni nazivi v novi državi. Manj v F1B. V panogi F1C je zadnje državno prvenstvo opravila 2019. Sedaj pa glede na množičnost in pravilnik OKS državnega prvenstva ne more biti več. Težko je reči, kdo so vodilne ekipe v svetu. Vsi na svetu so odlični in vredni uspehov. Z malo športne sreče bi se lahko dosegli kakšen uspeh v F1A tudi mi.

DEMOKRACIJA: Spomnim se, da smo v osnovni šoli lahko kot krožek izbrali modelarstvo. Kakšen posluh ima sedanji šolski sistem za to dejavnost?

Videnšek: Tudi jaz se spomnim, da smo imeli v mojih otroških letih modelarstvo na šoli. Izpopolnjeval sem se nato v Podjetju za popravilo voz in strojev na Parmovi ulici, kjer je danes džamija, in v AK Ljubljana ob Petru, Stanetu, Ladu, Francu, Trpinu, Juretu, Maticu, Mitji … Danes v šolah otrok ne učijo več ustvarjalnosti v tej lepi panogi tehničnega pouka, da bi se pozneje preoblikovali v vrhunske ljudi in športnike. Na kratko: katastrofa!

DEMOKRACIJA: Verjetno si lahko dober modelar poišče delo v podjetju, kot je slovensko podjetje Pipistrel?

Videnšek: Kar se tiče slovenskega podjetja Pipistrel, mi je znano le to, da zaposluje in trži znanje modelarjev. Fantje so verjetno zadovoljni, da imajo službo v svoji panogi, ki jo imajo radi. Da bi pa podjetje kakšna sredstva namenilo za klube ali modelarske krožke, ki bi čez leta nosili zlata jajca za firmo, mi pa ni znano.

DEMOKRACIJA: Ste tudi sodnik na tekmovanjih v kategoriji F1?

Videnšek: Glede sojenja v panogi F1 je res, da sem sodil kar nekaj tekem doma in v tujini. Spor na domačih tekmovanjih je nastal bolj ali manj zaradi neumnih in birokratskih odločitev organizatorja. Zato raje tekmujem, kot se ukvarjam z ljudmi, ki niso nikoli bili modelarji po duši.

Stanko Bloudek, slovenski letalski konstruktor, športnik, načrtovalec športnih objektov (foto: Wikipedia)

DEMOKRACIJA: Leta 1981 ste bili svetovni prvak v letalskem modelarstvu in Bloudkov nagrajenec. Verjetno ste ponosni na nagrado velikega slovenskega letalskega konstruktorja?

Videnšek: Spomini na leto 1981, na osvojitev svetovnega prvenstva v Španiji, so še živi, prav tako kot podelitev Bloudkove nagrade istega leta v panogi individualnega športa, F1A. Ponosen sem na letalskega modelarja in konstruktorja Stanka Bloudka in mnoga njegova letala s slovenskimi imeni.

DEMOKRACIJA: Bi še kaj dodali?

Videnšek: Letalska zveza Slovenije, ki je nosilka vseh ljubiteljev letalstva, je sesuta in finančno izčrpana od odnašalcev dobrin, ki bi jih morali biti deležni pridni in delovni člani. Tu že 30 in več let sedita in se menjata dva glavna “raketaša” za modelarsko panogo in krojita usodo F1, čeprav raketno modelarstvo sploh ne spada pod letalsko modelarstvo. Kje je tukaj reorganizacija LZS? Prav izginuli zapisnik skupščine, v katerem je pripomba, da se zaradi prevelikega števila članic iz OKS briše letalsko modelarstvo, je pokazal vso pokvarjenosti nekdanjega sekretarja in njegovih satelitov. Prav modelarske panoge so bile tiste, ki so z svojimi rezultati prinašale denar, za zahvalo pa so jih na koncu izbrisali! No, letos so modelarji zopet notri, ampak ne po poti te garniture, ampak po poti tistih, ki jim ni mar za umazane posle. Nekaj takega, kot mi je pokojni nadškof Šuštar rekel na duhovnih vajah: Posaditi je treba novo in zdravo seme in počakati.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine