2.8 C
Ljubljana
sobota, 16 novembra, 2024

»Plesalec, kritik in koreograf, ki poleg treningov želi več, potrebuje tudi teoretska in kontekstualna znanja«

Piše: Lucija Kavčič

Pogovarjali smo se z dr. Sveborjem Sečakom, dekanom Akademije za ples Alma Mater Europaea.  Dr. Sečak, ki je tudi član Evropske akademije znanosti in umetnosti, je predstavil Akademijo za ples AMEU in dejal, da se nanjo vpisujejo tisti, želijo postati akademsko izobraženi plesalci, koreografi, pedagogi in teoretiki.

S kakšnimi željami se študenti običajno vpišejo na študij plesa?

Dr. Sečak: AMEU Akademija za ples je edina akreditirana visokošolska ustanova za ples v Sloveniji, ki ponuja izobrazbo na področjih baletne pedagogike, sodobnega plesa in džeza. Pripravili smo tudi programe za tekmovalne, družabne in hip hop/urban plese. V letu 2020 smo odprli akreditirani magistrski študijski program Študije plesnih umetnosti, ki ima tri smeri: pedagoško, teoretsko in koreografsko. Na smer sodobnega plesa in džeza se vpisujejo mladi plesalci, na balet pa tudi starejši baletni umetniki, ki se v času tranzicije želijo dokvalificirati za pedagoško dejavnost. To pomeni, da se k nam vpisujejo posamezniki, ki želijo postati akademsko izobraženi plesalci, koreografi, pedagogi, teoretiki ipd.

Kakšne so vaše prioritete – česa jih želite naučiti? 

Dr. Sečak: Akademski znanstveni pristop ima izjemen pomen za razumevanje novih tendenc v plesnem izobraževanju, baletni umetnosti in plesu na splošno. Plesna umetnost se preučuje z več analitičnih perspektiv, ki presegajo osnovne plesne metodike, tehnične veščine in linearno zgodovino plesa ter zajemajo antropološke, filozofske, psihoanalitične, semiotične, družbenopolitične, feministične in spolne perspektive kot tudi kineziologijo, anatomijo in psihologijo v kontekstu varne prakse. Univerzitetna izobrazba bi morala biti za plesne in baletne pedagoge, ki delajo z otroki, obvezna predvsem zaradi varne prakse. Tudi za plesalca, kritika in koreografa, ki poleg treningov želi več, so nujna tudi teoretična in kontekstualna znanja. Pomembno je okrepiti izobraževalno vertikalo plesne izobrazbe od vrtca do fakultete.

Zakaj je potreben znanstven pristop k plesu?

Dr. Sečak: Danes se ples ne preučuje samo kot umetniška forma, ampak kot raznolika kulturna praksa, ki se izvaja v različnih kontekstih. Ples je transnacionalna umetnost in danes v obdobju globalizacije obstajajo številne inovativne in hibridne umetniške plesne oblike ter sinteza žanrov, ki povezuje balet in sodobni ples z drugimi oblikami plesa iz različnih kultur. To potrjuje, kako sodobna umetnost obravnava balet in druge oblike plesa na enak način, neodvisno od njihovega izvora. To je eden od razlogov, zakaj je potreben akademski, znanstveni pristop k plesnim študijam, ker potencialno lahko zagotovi dvojni rezultat: ohranitev avtohtonih kultur in tradicij ter odpiranje k novim tendencam in filozofijam kot integracijskemu dejavniku po vsem svetu.

Vaši študenti so, v to sem prepričana, zelo uspešni?

Dr. Sečak: Študentje Akademije za ples imajo zagotovljene ustrezne razmere za kakovosten študij, znanstveno, strokovno, raziskovalno oziroma umetniško delo ter za obštudijsko dejavnost. Naše študentke so tudi nagrajenke slovenskih tekmovanj mladih plesalcev in redno nastopajo na festivalih v Sloveniji in tujini, kar Akademijo za ples umešča v mednarodno okolje kot relevantno akademsko institucijo na najvišji ravni. Kot plesna sekcija smo sodelovali s samostojnim programom na štirih znanstvenih konferencah z mednarodno udeležbo, kjer smo obravnavali ključno problematiko plesne dejavnosti – od izobraževalne vertikale do položaja slovenskega plesnega ustvarjalca v evropskem prostoru. Tako celoten kolektiv Akademije za ples pripomore k programu, ki plesalcem daje potrebno širino, praktično in teoretično znanje ter odpira priložnosti za vstop v profesionalni svet uprizoritvenih umetnosti.

Se vpisujejo k vam tudi študentje iz tujine in ali lahko gredo domači študentje na izmenjave v tujino?

Dr. Sečak: Akademija za ples je dobila listino ECHE za program Erasmus+ in že sodeluje s priznanima akademijama v tujini. Pri nas poučujejo strokovnjaki iz Slovenije in tujine. Vpisujemo tudi študente iz tujine, ker ponujamo tudi programe, ki se izvajajo v angleščini. Prek programa Erasmus+ gredo naši študentje na izmenjavo v tujino, tuji pa pridejo na našo akademijo.

Kje se vaši študentje po končanem študiju lahko zaposlijo? 

Dr. Sečak: Diplomante baleta Akademije za ples lahko srečamo na najodgovornejših delovnih mestih – delajo kot baletni mojstri, pedagogi in plesalci v baletnih šolah in gledališčih. Poklic sodobnega plesalca pa je izrazito samozaposlitveno naravnan. Prednost diplomantk sodobnega plesa je vključenost v projekte predavateljev že med študijskim procesom, kar jim omogoča lažji prehod iz študijskega v delovno okolje. Večina naših študentk na programu sodobnega plesa se samozaposli v kulturi ali v plesnih skupinah.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine