9.3 C
Ljubljana
nedelja, 24 novembra, 2024

Vinko Gorenak: Volilne ankete – kako predvidljivo

Ankete javnega mnenja so v Sloveniji pač zelo predvidljive. Večinoma jih delajo tisti, ki so bili že propagandisti ali bolje povedano ustvarjalci in načrtovalci, ter usmerjevalci javnega mnenja v socialističnih časih, ali pa so to njihov ideološki nasledniki ali dobri učenci. Vsebina njihovih izdelkov je zato tako predvidljiva, kot so letni časi, ki si sledijo eden za drugim že tisočletja. Odstopanja so lahko le mala in redka tako, kot redko ali nikoli ne sneži avgusta ali pa se redko ali nikoli ne kopate v morju v Portorožu januarja.

 

Prav na gornje dejstvo sem danes opozoril člane mojega volilnega štaba, ki so se ob mojem današnjem prihodu v Celje, veselili rezultatov anket, ki so bile objavljene v minulih dneh in ki kažejo večje ali celo zelo veliko vodstvo SDS. Razočaral sem jih in dopovedal sem jih, da moramo delati, delati in delati in čim manj gledati rezultate anket. Zakaj?

Preprosto zato, ker je grob pregled volilnih napovedi večine volilnih anket, z manjšimi odstopanji točno tak, kot je ponavljanje letnih časov. Za zimo pride pomlad, za njo poletje in jesen in stvar se ponovi. Že vsaj od leta 2000 se stvar ponavlja približno takole.

Takoj po volitvah politična stranka, ki na volitvah zmaga naskok pred tekmeci še poveča (leta 2000 LDS, leta 2004 SDS, leta 2008 SD, leta 2014 SMC). To je tudi razumljivo in predvidljivo, saj se volilci načeloma po volitvah v večji meri identificirajo z zmagovalci. Vse drugo pa je pri nas že ustvarjanje ne merjenje volilnih napovedi. Ko so se približevale volitve leta 2004 so volilne ankete kazale zmago LDS, dejansko pa je zmagala SDS. Ko so se bližale volitve leta 2008 so volilne ankete kazale zmago SDS, zmagala pa je SD.

Tudi leta 2011 in 2014 so bili precej negotovi časi a volilne ankete so javno mnenje ustvarjale ne merile. Dobra dva meseca pred volitvami 2011 je bila v vrhu Virantova DL, volilne ankete so v nadaljevanju napovedovale zmago SDS, zmagala pa je Jankovičeva PS, ki je danes ni več. Nekaj podobnega se je dogajalo leta 2014, nekaj mesecev pred volitvami Cerarjeve SMC sploh ni bilo, visoko je kotirala Šoltesova Verjamem, tik pred volitvami so volilne ankete napovedovale zmago SDS, zmagala pa je SMC.

In kaj se dogaja danes? Popolnoma enako. Volilne ankete večinoma ustvarjajo javno mnenje in ga ne merijo. Več kot tri leta sedanjega mandata je vodila SDS, pred nekaj meseci so ankete zaznale in takoj na prvo mesto postavile Listo Marjana Šarca, da bi umetno ustvarile njegovo moč, že v času ko liste na državni ravni še sploh ni imel. Razpad SMC pa seveda dela tudi svoje. Politični nomadi v veliki meri potujejo k SD, pa tudi k Marjanu Šarcu, zato naraščanje tudi moči SD.

In danes, okoli tri tedne pred volitvami? O veliki spremembi na vrhu poročajo volilne ankete in tudi zapriseženi sovražniki iz novinarskih vrst, tipa Zoran Potić – Delo, ki sedaj spoštljivo pišejo o velikem vodstvu SDS, seveda ustvarjajo javno mnenje in ga ne merijo. In kaj dejansko sporočajo? Sporočila o velikem vodstvu SDS imajo seveda dvojno sporočilno vrednost. Na eni strani volilcem SDS sporočajo, da lahko ostanejo doma, češ SDS bo tako ali tako zmagala. Na drugi strani pa volilcem levih političnih strank naganjajo strah v kosti pred zmago SDS in jih mobilizirajo, da se volitev udeležijo v čim večjem številu. Povsem predvidljivo, kot letni časi torej.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine