Piše: Peter Jančič (Spletni časopis)
Da so politične čistke v medijih vlade Roberta Goloba medijem zmanjšale število bralcev, skrajšal pa se je tudi čas branja portalov, kaže tudi aprilska mesečna meritev obiskanosti spletnih portalov oglaševalske zbornice MOSS.
Najbolj očitno je upad razviden pri Siol.net, kjer je po predčasnih menjavah vrhov SDH in Telekoma novi šef uprave Telekoma Boštjan Košak za urednika oktobra 2022 nastavil Mihaela Šuštaršiča iz državne STA. Siol.net, ki je bil v dveh letih in pol, kar sem ga pred tem vodil, ves čas z naskokom okoli sto tisoč drugi najbolj brani portal v državi, je ta položaj zapravil. Februarja in marca je bil celo na tretjem mestu po dosegu (povprečnem številu bralcev). April je po dosegu spet drugi, a brez resne prednosti pred zasledovalci. Dogajanje kaže grafika:
Upad zadnje mesece precej sovpada s prenovo spletne strani, ki je bila, bi lahko rekli, s tega vidika precejšnja polomija. Nazadnje je bil Siol.net po dosegu pred posegi sedanje vlade na tretjem mestu marca 2000, aprila sem prevzel vodenje tega portala, ki je bil pred tem iz časa vlade Marjana Šarca dolgo brez pravega odgovornega urednika. So pa pred letom 2020, ko je bilo z dosegom tudi slabo, tam preko zasebnega podjetja delali novinarji, ki so danes znani kot Necenzurirano.
V primerjavi z aprilom lani je Siol.net med petimi največjimi portali celo edini, ki je izgubil bralce. Na izgubo je verjetno vplivalo tudi, ker je novi odgovorni urednik angažiral številne kolumniste, ki sodijo med politične aktiviste strank vladne koalicije, denimo, vodjo premierjevega sveta proti sovražnemu govoru Niko Kovač, zadnje čase pa veliko borko za splave po Evropi. Bralcem je onemogočil komentiranje člankov. V zgodovino “neodvisnega” novinarstva se je pa vpisal po tem, da je v celoti scenzuriral mojo kolumno, ki je bila objavljena pred njegovim prihodom, v kateri sem kritiziral vladajočo Levico in neprofesionalno ravnanje novinarjev, ki so povezani s politiki te stranke. Dokumentiran primer cenzure za obrambo vladne stranke, ki z Asto Vrečko vodi ministrstvo za kulturo, ta pa deli denar medijem, se je zgodil sploh prvič v zgodovini naše države.
Precej sramoten pa je za vladajoče tudi položaj RTVSLO.SI, portal tega medije je po povprečnem številu bralcev prehitel celo pred pičlimi nekaj leti ustanovljen Telemachov N1, ki je v lasti skupine United Group, za katero stoji srbski poslovnež Dragan Šolak. Ta ima podobne portale tudi v drugih balkanskih državah. Po dosegu (številu bralcev) je spletni portal RTVSLO.SI šele na sedmem mestu v državi, kar je velika sramota predvsem, ker ima na trgu veliko, in tudi nepošteno prednost pred tekmeci, saj je financiran s prispevkom, ki ga moramo plačevati vsi državljani. Drugi portali, ki opravljajo enako vlogo, tega denarja ne dobivajo. Se je pa portal RTVSLO vsaj v primerjavi z istim mesecem lani rahlo popravil. Kot večina portalov.
Ostaja pa portal RTVSLOI na vrhu med vsemi po času, ki ga bralci posvetijo posameznim spletnim portalom, a tudi na tem področju po čistkah, ki jih je izvedla koalicija strank Svobode, SD in Levice, izgublja. A še bolj se to dogaja portalu POPTV 24ur.com.
Ko gre za čas branosti ima pozitiven trend med večjimi portali že dalj časa samo N1, ki je v zadnjem letu dohitel portal Delo.si, ki je v lasti Kolektorja Stojana Petriča.
Vsi podatki v članku so povzeti po merjenju obiskanosti spletnih strani MOSS, ki poteka pod okriljem Slovenske oglaševalske zbornice (SOZ) in po rezultatih, ki jih o dosegu in povprečnem dnevnem času spremljanja obiskovalca javno objavlja oglaševalska zbornica. Še podrobnejše rezultate in podatke za daljše časovno obdobje si lahko ogledate tukaj: https://www.moss-soz.si/rezultati/.
V raziskavo so vključeni le mediji, ki so se za to sami odločili in za meritev tudi plačajo. Ti mediji prejmejo tudi veliko podrobnejše vsakodnevne podatke o branosti portalov.
Spletni časopis ni med temi mediji, ker si dodatnih stroškov kot majhen igralec na trgu ne more privoščiti. Kot urednik več največjih medijev v državi pa sem v preteklosti imel dostop do podrobnejših dnevnih podatkov.
Obdelava javno objavljenih podatkov in grafični prikaz je delo Spletnega časopisa. V preteklosti je oglaševalska zbornica objavljala tudi podatke o prodanih nakladah dnevnega časopisja, a so to ukinili konec leta 2017 po hudem upadu prodanih naklad, ki je doletel večino vseh dnevnikov.