Piše: Sara Rančigaj (Nova24tv)
Raziskava usmerjenosti določenih Twitter kanalov je pokazala, da Slovenska tiskovna agencija na svojem Twitter profilu v največji meri deli le tiste novice, ki so namenjene levo usmerjenemu občinstvu, kljub temu, da na svoji spletni strani objavlja praktično vse novice, kar je tudi njena naloga. Za razliko od STA pa je denimo Twitter profil portala 24ur izrazito centralno usmerjen, kar bi v osnovi morala biti STA. Še bolj levo usmerjeno objave ima profil časopisa Delo, katerega članki so v 99 odstotkih namenjeni levemu občinstvu, v nasprotju denimo s premierjem Janezom Janšo, ki je le v 38 odstotkih desno usmerjen in na centralno občinstvo cilja v 44 odstotkih. Omenjena analiza tudi lepo prikaže, kateri novinarji so pristranski in kateri ne. Podatki dokazujejo ravno nasprotno, kot obtožuje ustavna obtožba.
Preko aplikacije Groundnews smo se lotili analize profilov Twitterja in njihove ciljne usmerjenosti. Presenečenje ali ne, kot profil STA novice se je izkazal za izrazito levo politično usmerjenega, enako kot profil časopisa Delo. To pomeni, da sredinsko in desno usmerjenih novic na njihovih profilih skoraj ne boste našli. Če je tovrstna uredniška politika pri Delu stvar lastnika – saj je v zasebni lasti – pa je ugotovitev za STA naravnost škandalozna, saj gre za državno agencijo, financirano s strani davkoplačevalcev in bi tako morala zasledovati kar se da uravnoteženo uredniško politiko. Raziskava torej potrjuje, da je STA še eden izmed mnogih protivladnih medijev.
Twitter objave časopisa Delo so po rezultatih Ground News tako v kar 99 odstotkih levo usmerjene. Po drugi strani ima STA v 75 odstotkov primerih objave/novice na Twitterju usmerjene levo in le 25 odstotkov centralno.
Nasprotno od teh dveh medijev pa je 24ur v svojih twittih 99 odstotno sredinsko usmerjen, en odstotek pa namenja levo usmerjenemu občinstvu. Situacijo smo preverili tudi za RTV, Dnevnik in Nova24TV, ki pa imajo premalo objav, da bi lahko aplikacija dejansko izmerila njihovo usmerjenost.
Pod drobnogled smo vzeli tudi premierja Janeza Janšo in voditeljico SD Tanjo Fajon. Janševe Twitter objave kljub vsem očitkom ciljajo na 44 odstotkov sredinsko usmerjenih uporabnikov Twitterja. S svojimi objavami pa doseže 38 odstotkov desno usmerjenih in kar 16 odstotkov levo usmerjenih. Fajonova nekoliko bolj cilja na sredino od Janše (63 odstotkov), pri čemer pa v večini cilja na levo usmerjene uporabnike (33 odstotkov), a pri tem zanemarja desno usmerjene uporabnike (štiri odstotke).
Psiholog Roman Vodeb je prepričan, da Janša z objavljanjem ne cilja na to, da bi na naslednjih volitvah zmagal. “Po mojem videnju ga zanima, kaj je v tem trenutku najboljše za državo/narod,” je pojasnil na Twitterju. Prepričan je, da se trudi v smeri zaščite zdravja ljudi in je pripravljen plačati visoko ceno, za dosego tega plemenitega cilja.
Aplikacija, kot sredinsko najbolj usmerjenega politika, vidi Marjana Šarca kljub temu, da je vseeno izrazito levo usmerjen, ko je prepričan, da mora vlada pasti. Morda so njegova prepričanja sredinska, a po puški v koruzi sodeč, mu le-ta niso najbolj uspevala. Po drugi strani pa smo preverili tudi prvaka Levice Luko Mesca, katerega objave so v 30 odstotkih namenjene levemu občinstvu, v 57 odstotkih sredinsko usmerjenim, za razliko od Fajonove pa Mesec dosega več desnega občinstva (13 odstotkov).
Novinarja, kot sta Blaž Zgaga in Delov dopisnik iz Bruslja Peter Žerjavič, s svojimi objavami v največji meri ciljata na levo občinstvo. Zgaga je v 55 odstotkih levo usmerjen, v 45 odstotkih pa centralno usmerjen, popolnoma pa zanemarja desno sfero. Žerjavič v več kot polovici primerov nagovarja levo občinstvo v 35 odstotkih sredinsko in v 13 odstotkih desno.
Levica Janši v ustavni obtožbi očita tudi podrejenost medijev, pri čemer kažejo na spremembo lastništva televizije Planet TV. Analiza je pokazala popolnoma drugačne rezultate, saj urednik Siola Peter Jančič, podobno kot novinarji 24ur v treh četrtinah primerov, s svojimi objavami doseže sredinsko občinstvo, pri čemer so njegove objave celo v četrtini primerov namenjene levo usmerjenim. Twitter raziskava potrjuje tudi raziskavo Fakultete o medijih o medijski krajini v Sloveniji, ki je za portal Siol ugotovila, da gre za najbolj politično uravnotežen medij.
Očitki so padali tudi na novinarja Planeta Mirka Mayerja, ki so mu očitali, da je podrejen novemu vodstvu. A kot kaže to ne drži, saj njegove objave v 70 odstotkih primerov dosežejo levo usmerjeno občinstvo, v 30 odstotkih pa dosega sredino. Omenjeno tako dejansko prikazuje realno stanje o (ne)pristranskosti in (ne)pritiskih na slovenske medije.