2.7 C
Ljubljana
ponedeljek, 23 decembra, 2024

Proizvajalci električnih vozil zapirajo tovarne, prodaja se ustavlja

Piše: Mitja Iršič (nova24tv.si)

Pred enim letom je lahko večina trgovcev z avtomobili prodala električno vozilo v nekaj tednih. Danes podatki kažejo, da se ta vozila kljub nižjim cenam in davčnim ugodnostim v večini zahodnih držav zadržujejo več mesecev in nabirajo prah na prodajnih mestih. Pomanjkanje povpraševanja je zdaj doseglo tudi tovarne same – Ford, General Motors in Volkswagen ukinjajo tekoče trake, kjer se sestavljajo električna vozila, na težave opozarja celo Tesla.

Izvršna direktorica Mary Barra je v torek dejala, da bo GM umaknil svoj cilj izdelave 400.000 električnih vozil za obdobje od leta 2022 do junija 2024. GM še vedno načrtuje, da bo leto 2025 končal z 1 milijonom enot severnoameriških električnih vozil, vendar je Barra dejala, da če povpraševanja ne bo, jih GM ne bo izdelal.

“Prav tako umirjamo pospeševanje proizvodnje električnih vozil v Severni Ameriki, da zaščitimo naše cene, se prilagodimo počasnejši kratkoročni rasti povpraševanja ter uvedemo inženirsko učinkovitost in druge izboljšave, zaradi katerih bo proizvodnja naših vozil cenejša in bolj donosna,” je dejala direktorica. GM, ki je v začetku tega meseca zavrnil svojo širitev električnih tovornjakov, je kot glavni razlog, zakaj upočasnjuje obseg svojih električnih tovornjakov, opozoril na “slabo razvijajoče se povpraševanje po električnih vozilih”.

Muskov pesimizem

Izvršilni diektor Forda Jim Farley se strinja. “Odličen izdelek v poslu z električnimi vozili ni več dovolj. Moramo biti popolnoma konkurenčni glede stroškov,” je dejal na tiskovni konferenci, kjer so predstavili dosežke v tretjem četrtletju. Ford je nedavno ustavil 12 milijard dolarjev vredne naložbe v svoje projekte električnih vozil, dokler ne bodo potrebne “zmogljivosti”. Ford je v svojem bilančnem poročilu dejal, da kupci električnih vozil v ZDA “niso pripravljeni plačati premij za [EV] v primerjavi z vozili na fosilna goriva ali hibridna vozila, kar je močno znižalo cene in dobičkonosnost električnih vozil.” Čeprav je Ford dejal, da je optimističen glede svojih prihajajočih električnih vozil Gen 2 in Gen 3, je negativna ocena ameriškega trga v podjetju enaka temu, kar je GM (GM) poročal v začetku tega tedna.

Foto: epa

Celo izvršni direktor Tesle (TSLA) Elon Musk, morda največji evangelist električnih vozil v industriji, je postal pesimist. Musk je na Teslinem konferenčnem klicu opozoril, da podjetje odlaša z gradnjo svoje prihajajoče tovarne Gigafactory v Mehiki zaradi zaskrbljenosti glede svetovnih gospodarskih razmer, ki izhajajo iz naraščajočih obrestnih mer, zaradi katerih je financiranje avtomobilov dražje za potrošnike, kar zmanjšuje povpraševanje.

“Skrbi me okolje z visokimi obrestnimi merami, v katerem smo,” je dejal Musk in dodal: “Ne morem dovolj poudariti, kako pomembni so stroški. Naše izdelke moramo narediti bolj dostopne, da jih ljudje lahko kupijo.”

Visoke obrestne mere so ubile prodajo EV-jev

Jessica Caldwell, vodja vpogledov v avtomobilskem raziskovalnem podjetju Edmunds, se strinja z Muskom. “Trenutno okolje z velikim zanimanjem prav tako ni naklonjeno prepričevanju potrošnikov, da bi raziskali manj uveljavljeno avtomobilsko tehnologijo, zaradi stroškov pa so električna vozila že izven dosega mnogih potrošnikov. Po desetletju večje porabe zaradi nizkih obrestnih mer potrošniki zdaj morajo varčevati.”

Foto: epa

Nova raziskava J.D. izpostavlja zaskrbljenost proizvajalcev avtomobilov glede cen in navad potrošnikov, ki nočejo več električnih vozil, v popolno nasprotje z nekoč zelo optimističnimi projekcijami prodaje.

“Eden od negativnih dejavnikov, ki bi lahko oviral prodajo električnih vozil, je cenovno neravnovesje, ki trenutno obstaja med električnimi vozili in vozili z motorjem z notranjim zgorevanjem (ICE) v cvetočem segmentu kompaktnih SUV,” pravi J.D. Power v svojem poročilu. “Trenutno je večina  kompaktnih električnih SUV-jev prodana za okoli 52.000 $, v primerjavi s samo 34.000 $ za običajne  primerljive športne terence.”

Kljub pomislekom glede cene je J.D. Power verjame, da je bila kritična masa z električnimi vozili že dosežena, podjetje pa predvideva, da bo maloprodajna prodaja električnih vozil dosegla 3 milijone do konca tega leta in 4 milijone do konca tretjega četrtletja 2024.

 

Še ena težava je pomanjkanje polnilnih postaj ali pa celo nedelujoče polnilne postaje. Kar 77 odstotkov anketirancev v ameriški anketi o električnih vozilih je izpostavilo pomanjkanje polnilne infrastrukture kot najbolj perečo skrb pri odločanju o električnem vozilu. Pri tem je potrebno povedati, da je Ameriška infrastruktura še vedno veliko boljša kot slovenska.

Infrastruktura za polnjenje je slon v sobi. Povečanje polnilne infrastrukture mora biti usklajeno z naraščajočim sprejemanjem električnih vozil, če ne že pred njim,” je dodala raziskovalna agencija Edmund Caldwell.

Zdi se, da je za GM, Ford in celo Tesla najboljša možnost, da denar hranijo v rezervi in ​​ga uporabijo, ko se gospodarske razmere stabilizirajo, vsaj z vidika Wall Streeta.

Izjemen preobrat

Po podatkih Edmunds.com je bilo septembra 2022 povprečno število dni, ko je električno vozilo stalo na prodajnem mestu, preden je bilo prodano, 21. Prejšnji mesec je bilo to 65 dni.

“Električna vozila so bila v nekem trenutku najhitreje prodajana vozila trgovca; zdaj pa to, da so postala najpočasneje prodajana, ni dober pokazatelj,” je dejal Ivan Drury, Edmundsov direktor.

Proizvajalci avtomobilov so povečali proizvodnjo električnih vozil, da bi potrošnikom omogočili večjo izbiro in olajšanje pri oblikovanju cen, je dejal Drury, vendar se je razpoloženje potrošnikov glede električnih vozil “izjemno spremenilo v primerjavi z lanskim letom, ko so potrošniki ta vozila kupovali le na oči, brez testne vožnje, in plačevali več od maloprodajne priporočene cene. Zdaj imate trgovce, ki se jih ne morejo znebiti niti s pomočjo proizvajalcev avtomobilov in vlade.”

Podatki Edmundsa kažejo, da je bila stopnja prodora najema električnih vozil septembra letos precej višja, in sicer 58 odstotkov, v primerjavi z letom prej, ko je znašala 7 odstotkov. Drury je dejal, da to pomeni, da proizvajalci avtomobilov uporabljajo lizing, da bi dobili čim nižja plačila, da bi ta vozila premaknili iz salonov. Obstajajo nekatera električna vozila, ki so proizvedena le zato, da izpolnjujejo pogoje proizvajalcev avtomobilov za davčno olajšavo.

Drury je dejal, da je še vedno možno, da bosta GM-ovi znamki Buick in Cadillac do leta 2030 ponujali samo električna vozila, kot je GM načrtoval. Vendar to ne pomeni, da jih bodo ljudje kupovali.

“GM bo, tako kot mnogi proizvajalci avtomobilov, več kot verjetno ponovno ocenil pot, ki so si jo začrtali za prevlado električnih vozil,” je dejal Drury.

Težave tudi v EU

Težave imajo tudi evropski proizvajalci. Volkswagen zmanjšuje izmene in proizvodnjo na svojih linijah električnih vozil v tovarni v Emdnu v Nemčiji, kljub naraščajočim junijskim številkam o prodaji električnih vozil v Evropi. Podjetje pravi, da je zmanjšanje proizvodnje posledica “močnega odpora kupcev” do nakupa njihovih električnih vozil.

Foto: epa

Po poročanju nemškega časnika Nordwest-Zeitung naj bi Volkswagen za 14 dni preklical proizvodnjo električnih terencev in limuzin ID.4 in ID.7. Časnik je tudi poročal, da bo tritedenski dopust za zaposlene, ki delajo na električnih vozilih, podaljšan za dodaten teden. Poleg tega je Volkswagen nedavno napovedal, da 300 od 1500 začasnih delavcev v tovarni v Emdnu od avgusta ne bo več zaposlenih. “Opažamo nenaklonjenost kupcev do električnega sveta,” je za Nordwest-Zeitung povedal vodja delavskega sveta Manfred Wulff, ki je opozoril, da je povpraševanje skoraj 30 odstotkov pod prvotno napovedano proizvodnjo.

Še v večjih težavah je Mercedes-Benz, ki je obljubil, da bo do leta 2030 prodajno paleto popolnoma elektrificiral. Proizvajalec avtomobilov pravi, da bo po letu 2024 vsaka na novo predstavljena arhitektura vozila izključno električna. Na žalost kupci niso tako entuziastični. Automotive News je nedavno opravil vrsto intervjujev s trgovci na drobno, ki prodajajo vozila znamke Mercedes. Trgovci so septembra v povprečju potrebovali 82 dni, da so prodali baterijsko gnane modele Mercedes-Benz EQ, kar je še veliko pod sicer že tako poraznim povprečjem.

Ola Kalenius, direktor uprave Mercedes-Benz, je že posvaril, da EU do leta 2030 ne bo niti približno pripravljena na popolno elektrifikacijo. Strinja se tudi njegov kolega direktor znamke BMW Oliver Zipse, ki pravi, da evropska politika že razume, da popolna prepoved prodaje vozil na notranje izgorevanje do leta 2035 ni realistična, saj bodo leta 2026 evropski politiki še enkrat naredili analizo avtomobilskega trga.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine