Piše: L.K.F.
»Lahko ti podarim samo užitek« je naslov performansa, s katerim je igralec in prostitut Rok Kravanja, ki mu Ministrstvo za kulturo kot samozaposlenemu v kulturi že od leta 2014 naprej plačuje prispevke, pred tremi leti nastopil na Festivalu performansa Zavoda Maska (Metelkova 6). Zato da se je lahko dejansko vživel v vlogi prostituta, se je tudi cepil proti virusu HPV, strošek je naprtil kulturnemu ministrstvu.
Ko je ministrstvo za kulturo spomladi 2020 pregledovalo finančno dokumentacijo, ki jo je pridobilo s strani sofinancerjev posameznih projektov Zavoda Maska v okviru programa za leto 2019 – to sta bila med drugimi Slovensko mladinsko gledališče in Mestna občina Ljubljana (SMG in MOL) -, je ugotovilo dve sumljivi financiranji. Prvo je bilo, da je Zavod Maska za isto storitev – projekt oziroma predstavo »Male kraje« – izstavil dva računa, enega kulturnemu ministrstvu in enega SMG. Računa, vsak po 2625 evrov, sta bila za avtorski honorar izvajalcem predstave.
Cepljenje proti virusu, ki ogroža spolne organe, je plačalo Kulturno ministrstvo
Drugo sumljivo financiranje pa je dokaj bizarno: igralec in prostitut (tako ga predstavljajo na spletni strani Maske) Rok Kravanja je za performans »Lahko ti podarim samo užitek«, ki ga je prikazal na Festivalu performansa maja 2019 v Ljubljani v organizaciji zavoda Maska, ministrstvu izstavil račun za dvakratno cepljenje proti virusu HPV. Kar mu je ministrstvo (pod prejšnjima kulturnima ministroma Dejana Prešička ali Zorana Pozniča) tudi poravnalo. Znesek za cepljenje je bil 142 evrov. Sicer je Rok Kravanja v razvid samozaposlenih v kulturi vpisan od leta 2014, kulturno ministrstvo mu na osnovi odobrene vloge tudi plačuje prispevke za zdravstveno in pokojninsko zavarovanje. V razvid samozaposlenih v kulturi je vpisanih 3200 oseb, od tega ministrstvo za kulturo plačuje prispevke 2156 osebam.
Za »Male kraje« dvema ustanovama izstavili enak račun
Z Zavoda Maska so na poziv ministrstva, potem ko ga je prevzel dr. Vasko Simonitti, naj pojasnijo ti dve sumljivi financiranji, dejali, da se je v prvem primeru zapletlo pri izplačilih za sofinanciranje projekta »Male kraje« in da so koproducentu SMG ta denar, 2625 evrov, vrnili. O računih za cepljenje proti virusu HPV (ta povzroča raka na spolnih organih, danki in v ustni votlini) pa so pojasnili: »Računi so bili uporabljeni za kritje stroškov raziskovalno-terenskega dela, ki ga je v okviru svojega projekta ’Lahko ti podarim samo užitek’ izpeljal avtor Rok Kravanja. Kravanja si je za izhodišče vzel enega izmed stereotipnih odnosov do umetnosti, zapisanega v spletnih komentarjih (’umetnik naj si sam zasluži za svoje delo’) in umetnost postavil v razmerju do prostitucije. Njegov performans je zasnovan na izkušnji infiltriranja v sistem ponujanja spolnih uslug. Da bi se lahko suvereno in čim bolj verodostojno infiltriral, se je Rok Kravanja med drugim cepil proti HPV. Kravanja je ugotovitve svoje raziskave dokumentarno predstavil v obliki performans predavanja na Festivalu performansa.«
Ministrstvo pod Simonittijem upravičeno zavrnilo plačilo cepljenja proti HPV
Ministrstvo za kulturo mu je računa za cepljenje zavrnilo: »MK ne more upoštevati dveh računov za cepljenje proti HPV kot upravičen strošek, saj zdravstvene storitve ne sodijo v upravičene stroške projekta.« Pozvali so ga še, naj vrnejo denar za cepljenji tre naj MK pošljejo pogodbo z izvajalcem Rokom Kravanjo in celotno finančno konstrukcijo projekta »Lahko ti podarim samo užitek«, iz katere bodo razvidni vsi prihodki in odhodki. Dopis je podpisal Direktorat za ustvarjalnost.
Na spletni strani Zavoda Maska Kravanja tako predstavljajo: »Rok Kravanja, igralec in prostitut, deluje tako na institucionalni kot zunajinstitucionalni fuk sceni. Svoj jogi vleče od Drame, Lutkovnega gledališča, Mestnega gledališča ljubljanskega, Vie Negative, Škuca, Gleja, Maske pa vse tja do APT Novo mesto in Momenta v Mariboru. Rit nastavlja tudi filmskim kameram v kratkih filmih, kjer je do sedaj upodobil le feminilne gejevske like. Za svojo fukarijo je prejel amatersko Severjevo nagrado, polprofesionalno Zlatolasko ter zezaško ZIZ nagrado za najboljšega igralca v pedrski predstavi Satirikonijada.«
Njegova umetnost je fukarija istospolnih
Na spletnem portalu Neodvisni, ki »povezujejo ustvarjalce, raziskovalce, pedagoge, teoretike, kritike in producente na področju raziskovanja, izobraževanja in refleksije sodobnih scenskih umetnosti«, pa je po Festivali performansa spomladi 2019 Zala Dobovšek, dramaturginja in gledališka kritičarka, novopečena doktorica scenskih umetnosti ter (samozaposlena) asistentka na AGRFT, tako zapisala: »Rok Kravanja ter Katja Gorečan in Nika Švab so izhajali iz ’napotkov’ anonimnih komentatorjev, da naj se umetniki financirajo sami (magari s prostitucijo) in naj se jih strpa v pasje kletke. ’Lahko ti podarim samo užitek’ avtorja (igralca in prostituta) Roka Kravanje je v realno posegel sicer brez večjih umetniških trikov, a je zato realno nato v umetnost vstopilo kot izjemno senzibilno in pretresljivo tkivo. Kravanja se je že mesec dni pred začetkom festivala včlanil na erotični portal avanture.net, si tam ustvaril stvaren profil in kmalu tudi profit. V enem od kontejnerjev je lociral svoje delovno zatočišče, kjer je izvajal svojo novo t. i. popoldansko dejavnost (po Ajpesu ’druge storitvene dejavnosti’). Obiskovalkam in obiskovalcem festivala je natančno, brez cenzure in izjemno informativno predstavil pravila in dinamike prostituiranja pri nas. Na štirih zaščitenih jogijih so ležali dokumenti o cepljenosti (brezhibnem zdravju), kazenski zakonik (prostitucija je pri nas dekriminalizirana), članski obrazci različnih združenj (Akademija spolnega dela, Kulturno društvo za ozaveščanje Dobra družba) in cenik storitev. Kravanja je ustvaril lik sramežljivega, nevpadljivega geja, ki je že skoraj spominjal na strejt tipa, kar je prispevalo k precejšnji gostoti klientele, ki se boji deklarirati kot istospolna, a ob skušnjavi vseeno hitro izkoristi to priliko. Kravanja je s projektom ne le zaslužil več kot samozaposlen igralec, temveč dobil in delil tudi izjemen uvid v lokalno shemo prostitucije, njeno funkcioniranje, zanke, prednosti in slabosti. In brez dvoma potegnil kar nekaj paralel med podplačano igralsko kariero na nevladni sceni in uradno prostitucijo. Meje so (pre)tanke …«
Po podatkih Erarja je Zavod Maska od leta 2003 do danes od MK dobil 2,5 milijona evrov, od tega v letu 2019 največ oziroma skoraj 200.000 evrov. Drugi največji financer Zavoda Maska je Javna agencija za knjigo R Slovenije (v letu 2019 je Maski dala 65.000 evrov), enako vsoto ji je dala MOL, s slabimi 20.000 evri pa jo je »založilo« SMG.
Kakor pojasnijo na Ministrstvu za kulturo, je bila Maska v obdobju 2018–2021 sofinancirana v okviru programskega razpisa ministrstva za kulturo financirana v višini 374.172,80 evrov, in sicer s 55 projekti, ki so bili uspešni na razpisih.
Maska je bila v tem obdobju sofinancirana tudi v okviru enoletnih razpisov in pozivov ministrstva, in sicer v višini 68.179,37 evrov za 8 projektov, ki so dobili sredstva iz razpisa.