Se spominjate lanske polemike okoli Lidlove poteze, ki je z embalaže svojih izdelkov odstranila simbol krščanstva, križ? Ogorčene razprave so se vrstile na družabnih omrežjih po vsej Evropi in v nekaterih evropskih državah je že prišlo do bojkota Lidlovih trgovin.
Za kaj je šlo?
Podjetje je na fotografijah za celostno podobo grških proizvodov s pomočjo računalniške obdelave »izbrisalo« križe pravoslavnih cerkva na grškem otoku Santorini, na kar se je ostro odzval praški kardinal tudi Dominik Duka, ki je v izjavi kritično označil »dejanje brez primerjave« in se zaradi ravnanja trgovske verige pridružil tistim, »ki so Grčiji izrazili svoje sožalje«, kot je zapisal v sporočilu grškemu veleposlaniku v Pragi.
Podjetje Lidl je namreč v številnih državah na svojih policah ponujalo značilne grške izdelke lastne blagovne znamke: sir feta, omaka tsatsiki in grška musaka. Na embalaži so bile fotografije znamenitih cerkva na otoku Santorini z belimi pročelji in modrimi strehami. Križi na vrhu kupol pravoslavnih svetišč pa so bili s pomočjo računalniške obdelave odstranjeni.
Po prvih kritičnih odzivih je predstavnik podjetja poudaril, da je sestavni del njihove tržne politike »ohranjati versko in politično nevtralnost«. Ker se je na trgovsko verigo na družabnih omrežjih vsula ploha negativnih komentarjev, so medtem že objavili svoje opravičilo. »Tu sploh ni vprašanja, zgodila se je napaka in zelo nam je žal«, so zapisali na svoji Facebook strani: »Opravičujemo se vsem, ki jih je takšna podoba embalaže razburila«.
Kljub opravičilu se najbrž marsikdo ni mogel znebiti slabega priokusa – bo kmalu prišlo do odstranjevanja križev tudi v realnosti? V Grčiji je večina prebivalcev dejavnih pravoslavnih kristjanov in računalniško odstranjevanje križev s cerkvenih kupol je bilo dejanje nekulture in barbarstva.
In ta slab priokus se je v teh dneh okrepil in se razlezel po grlu do želodca! Le zakaj za boga mora ravno slovensko podjetje ponavljati nekulturo in barbarstvo za Lidlom, ki se je lani za to dejanje že opravičil???
Spet so namreč v središču zgodbe kupole cerkve na Santoriniju in spet z odstranjenimi križi! Tokrat smo kader, v katerem so cerkvene kupole Santorinija brez križev, opazili v novem reklamnem spotu Ljubljanskih mlekarn (!!!) za grški jogurt. Nas zdaj že z reklamami podtalno pripravljajo na to, da se bo treba odreči evropski verski in kulturni zgodovini? Vse zaradi množic migrantov ali pa bogatih arabskih turistov, ki razmetavajo denar v evropskih (niti ne toliko) resortih? Kdo ve?
Vprašanje, zakaj so kupole brez križev in ali bodo reklamni spot popravili, smo Ljubljanskim mlekarnam seveda poslali, jih prosili, naj nam odgovore pošljejo do 12.00, a ga do sedaj, ko to objavljamo – torej do 13.00, še nismo prejeli, čeprav so jih obljubili z zgolj nekaj minutno zamudo.
Kratek odgovor Ljubljanskih mlekaren smo prejeli ob 13.19 in se glasi takole: “V oglasu je kreativna agencija uporabila video kuliso mednarodne produkcije, ki s svojimi belo-modrimi elementi hiš in morja asociira na Grčijo, saj v njem oglašujemo grški tip jogurta. Križev, ki jih omenjate, nismo brisali, niti nimamo za to nikakršnega razloga. Sporočilo oglasa je osredotočeno na jogurt in njegovo uživanje, potrošniki pa so oboje dobro sprejeli.”
Hm, če je mednarodna kulisa, ki zgolj asociira na Grčijo, ni pa to Grčija – potem je pa vse v redu? No, križev na kupolah vseeno ni – zato si bodo potrošniki, ki dobro opazujejo in jim pristna kultura, ne zgolj asociacija in približek, nekaj pomeni, gotovo oblikovali kakšno mnenje …
Potemtakem tudi oglaševani jogurt zgolj asociira na grški tip jogurta?
Za primerjavo je tu spodaj še fotografija Sntorinija (vir: Wikipedia), na kateri križi na kupolah stojijo: