Piše: Ž. N.
“Kar se tiče spoštovanja Poslovnika DZ in procedur v slovenskem parlamentu je bilo v zadnjih 30 letih večkrat kar nekaj razhajanj, pa različnih tolmačenj, ki so se tako ali drugače na dokaj civiliziran način razrešila. Nikoli doslej pa se še ni zgodilo, da bi se te kršitve koncentrirale, osredotočile pri bistvenih stvareh v tako kratkem času”, je bil na današnji tiskovni konferenci kritičen prvak največje opozicijske stranke SDS Janez Janša.
Vodja poslanske skupine SDS Jelka Godec in predsednik stranke SDS Janez Janša sta na današnji konferenci spregovorila o samovolji predstavnikov koalicije in grobemu oviranju delovanja opozicije s strani koalicijskih strank.
Ta nemi, gluhi in slepi valjar svobodnjakov s pomočjo Levice in SD-ja tepta pravno državo
Opoziciji se po besedah Godčeve onemogoča uporaba vseh tistih inštrumentov, ki jih ima po ustavi za opozarjanje vladajoče koalicije in vlade na nepravilnosti, ki se danes dogajajo. “Ta nemi, gluhi in slepi valjar svobodnjakov s pomočjo Levice in SD-ja tepta pravno državo v Državnem zboru RS že nekaj časa”, je izpostavila in dodala, da se v zadnjih dneh to še bolj kaže skozi predloge za posvetovalne referendume, kajti kot je znano je Svoboda vložila predloge za 3 posvetovalne referendume, ki jih na vsak način z vsemi pravnimi in nepravnimi, torej tudi s kršitvami Poslovnika DZ, zakona in Ustave RS, želi spraviti na en referendumski dan in to je skupaj z evropskimi volitvami.
Prvi primer takšnega kršenja Poslovnika DZ pa tudi zakona in konec koncev tudi Ustave RS je po besedah poslanke predlog za posvetovalni referendum glede konoplje oziroma uporabe konoplje v medicinske namene. Spomnila je, da je bil več kot 30 dni nazaj vložen predlog za posvetovalni referendum. Obravnavali so ga na seji matičnega delovnega telesa, kjer je namesto predsednice to delovno telo vodil podpredsednik Odbora za zdravstvo Dean Premik, sicer predstavnik Svobode, ki je po njenih besedah dopustil, da je Svoboda vložila amandmaje v tem delu, s katerimi so spremenili naslov oziroma tudi naziv samega posvetovalnega referenduma, hkrati pa so eno referendumsko vprašanje, ki se je glasilo: “Ali ste za to, da bila v Republiki Sloveniji pridelava, predelava, promet in uporaba konoplje v medicinske namene dovoljena?”, spremenili v dve referendumski vprašanji: “Ali naj Republika Slovenija na svojem ozemlju dopusti gojenje in predelavo konoplje v medicinske namene?” ter “Ali naj Republika Slovenija na svojem ozemlju dopusti gojenje in posedovanje konoplje za omejeno osebno rabo?”.
Isti odbor, drug predsedujoči, interpretacija enake materije pa popolnoma nasprotna
Problematizirala je, da je prišlo do oblikovanja dveh referendumskih vprašanj, ki sta vsebinsko popolnoma drugačni, kot je bil vložen prvi predlog. O teh amandmajih pa se ni po njenih besedah ni niti glasovalo, predsedujoči je namreč kar zaključil, da se glasuje o popolnoma drugem referendumskem vprašanju. Ob tem je izpostavila ravnanje predsednice Odbora za zdravstvo Tamare Kozlovič, ki je 9. aprila 2024 na 10. redni seji odbora pri obravnavi 1. točke “Predlog za razpis posvetovalnega referenduma o obravnavi ureditve pravice do pomoči pri prostovoljnem končanju življenja” dejala: “Obveščam vas, da amandmiranje v tej fazi postopka ni mogoče.” “Torej, isti odbor, drug predsedujoči, interpretacija enake materije pa popolnoma nasprotna”.
Več je primerov, ki dokazujejo, da je v državnem zboru umrla pravna država
Godčeva je povedala, da so že v preteklosti opozarjali tudi na druge nepravilnosti oziroma kršenje Poslovnika DZ, zakonodaje, pa tudi Ustave RS s strani predsednice DZ, tudi predsednikov odborov. “Imeli smo več delovnih posvetov, sestankov s predsedniki odborov, da bi vendarle poenotili stališča pri vodenju sej, da bi se držali Poslovnika DZ, danes pa smo prišli tako daleč, da predsednica na seji DZ reče: Kar je, pač je. Kar je odločeno na odboru, je pač odločeno in mi nič ne moremo pomagati.” Na sejah, ki jih vodijo predvsem predsedniki iz Svobode, po njenih besedah prihaja do kršenja Poslovnika DZ, predvsem takrat, kadar določene predloge poda poslanska skupina SDS. “Prišli smo tako daleč, da je predsednica odbora za notranje zadeve celo omejila razpravo o našem predlogu sklepa, ko so predlagali določeni sklep, kjer je bila beseda pozivamo vlado. Predsednica je odločila, da takšen sklep ne bo dala na glasovanje, še več, glasovalo se je celo o tem, da se nam ne da niti besede, da bi o tem razpravljali. Torej ali bomo prišli tako daleč, da bodo s sklepi predsedniki matičnih delovnih teles, mogoče tudi Predsednica DZ na sami seji, opoziciji v državnem zboru onemogoči razpravljanje. Povedala je, da so že opozarjali, da ko sklicujejo nujne seje odborov, da se ne povabi na sejo odborov tistih, katere sami želimo, ampak tiste, ki jih oni želijo. “Predsedniki odborov torej samovoljno odločajo. Več je torej primerov, ki dokazujejo, da je v državnem zboru umrla pravna država.”
DZ mora brez glasovanja ustanoviti parlamentarno preiskavo
Dotaknila se je tudi zadnjega primera, ki še ni rešen- ustanovitev parlamentarne preiskave za ugotavljanje nepravilnosti v Gen-I in pa Star Solar, oziroma povezava Svobode in predsednika vlade s tema podjetjema. Državni svet RS je namreč sprejel akt o ustanovitvi parlamentarne preiskave, ga posredoval DZ in po poslovniku in zakonu o parlamentarni preiskavi mora DZ brez glasovanja ustanoviti parlamentarno preiskavo. “Predsednica Državnega zbora RS je preden je bila zadeva vložena v DZ napovedala, da bo pozvala Zakonodajno-pravno službo DZ, da se opredeli do samega akta in če bo v aktu prišlo do protiustavnih zapisov oziroma besedila, bo zahtevala popravke oziroma te parlamentarne preiskave ne bo dovolila, da se ustanovi”, je povedala poslanka in dodala, da gre tukaj še za eno kršenje zakonodaje in Poslovnika DZ. Predsednica DZ te točke ni dala na sejo, po vseh poslovniških rokih bi morala biti na aprilski seji.
Vodenje komisij so dali najmanjši opozicijski stranki
“S kršenjem poslovnika, delno tudi duha ustave, pa seveda dosedanje parlamentarne prakse, smo se srečali že na začetku tega mandata, takrat ko je bilo SDS, ki je daleč največja opozicijska stranka v tem sklicu DZ, vzeta možnost vodenja dveh nadzornih komisij (Komisije za nadzor javnih financ in Komisije za nadzor nad tajnimi službami)”, je spomnil Janez Janša in dodal, da je bilo z glasovi vladne koalicije vodenje obeh komisij dano v roke najmanjši opozicijski stranki. “To se doslej še nikoli ni zgodilo”, je poudaril in spomnil, da podobna situacija, kar se tiče razmerja sil med opozicijskimi strankami je bila tudi v enem izmed prejšnjih mandatov.
“Takrat smo mi sami odstopili vodenje ene izmed komisij drugi opozicijski stranki. Tako, da kakršenkoli očitki, da se je to zgodilo zato, da si SDS ne bi prilastila vseh nadzornih funkcij, so glede na dosedanjo prakso prazni. Kako poteka nadzor nad javnimi financami in tajnimi službami v zadnjih dveh letih pa je najbrž vsem jasno”, je izpostavil.
Redna srečanja med premierjem in Jankovićem pripeljala do vse več posnemanj
Kar se tiče spoštovanja Poslovnika DZ in procedur v slovenskem parlamentu je bilo po besedah Janše v zadnjih 30ih letih večkrat kar nekaj razhajanj, pa različnih tolmačenj, ki so se tako ali drugače na dokaj civiliziran način razrešila. “Imamo Poslovniško komisijo in nenazadnje tudi možnost posvetovanja na kolegijih in delovnih sestankov tistih, ki DZ vodijo. Nikoli doslej pa se še ni zgodilo, da bi se te kršitve koncentrirale, osredotočile pri bistvenih stvareh v tako kratkem času”, je izpostavil in dodal, da se trenutno srečujemo s štirimi oziroma petimi tovrstnimi kršitvami, manipulacijami, ki se jih zelo težko pripiše zgolj neznanju pa nepoznavanju tistih, ki tokrat prvič sedijo v klopeh DZ.
Kakšno legitimnost sploh še ima vladna koalicija, ki eklatantno krši pravila?
“To se je prvič zgodilo v DZ. Že prej je bilo nekaj poskusov, ko so predsedujoči, predvsem iz stranke Gibanja Svoboda poskušali preprečiti razpravo, več ali manj smo to obravnavali kot neizkušenost, tukaj pa gre za eklatantno kršitev tako poslovnika kot dosedanje parlamentarne prakse, ki je nevarna”, je prepričan Janša, ki pojasnjuje, da je demokracija vladavine večine, ki pa je omejena z nekimi pravili, ki morajo veljati za vse enako. “Kot je bilo že rečeno, smo doživeli, da je bil na istem odboru enkrat amandma dopusten, naslednjič pa ni bil dopusten pri isti zadevi. To praktično v istem tednu, v isti sestavi odbora in istem mandatu DZ. Ta zadeva je na robu tega, da se sprašujemo, koliko ima takšno ravnanje vladne koalicije sploh še neko legitimnost, ker gre za eklatantno kršenje pravil.”
Janša se je obregnil tudi ob ignoriranje Državnega sveta RS, ki je ustavni organ, čigar ena od pristojnosti je tudi ta, da lahko zahteva parlamentarno preiskavo vezano na sume kaznivih dejanj predsednika vlade in DZ jo mora odrediti. “Ne odredijo, sklicujejo se na neke nomotehnične popravke v besedilu teksta. Če greste prebrati akte, s katerimi so ustanovili dosedanje preiskovalne komisij, boste našli slovnične napake že v samem naslovu, pa je DZ takšne akte vseeno sprejel, tukaj se pa z votlim izgovorom preprečuje, ali vsaj zavlačuje ustanovitev parlamentarne preiskave, ki vladni koaliciji ni všeč”, je bil kritičen in pojasnil, da povsod po svetu parlamentarne komisije ne preiskujejo opozicije, ampak vladno koalicijo in dejanja povezana z njo.
Referendum o zakonu o pomoči pri končanju življenja je zavajanje volivcev
V zvezi z referendumom o Zakonu o pomoči pri končanju življenja zavajanje volivcev je Janša poudaril, da tega z zakonom ni mogoče urediti, ker bi bilo v nasprotju z ustavo, v kateri piše, da je človekovo življenje nedotakljivo. Lahko bi po njegovo vladna koalicija spraševala ljudstvo, ali ste zato, da se ta člen v ustavi spremeni. Tega pa v tem vprašanju ni. “Če bodo z glasovalnim strojem spravili čez to vprašanje, potem damo lahko na referendum katerokoli vprašanje, ki je v nasprotju s tem, kar piše v ustavi, denimo izvajanje smrtne kazni. Skratka gre tukaj za zavajanje volivcev, sprašuje se jih nekaj, kar ni možno implementirati, dokler imamo takšno ustavo.”
Posvetovalni referendumi bodo samo za vprašanja, ki jih bo izbrala vladna večina
Prav tako je Janša povedal, da so v SDS predlagali, da bi na volilni dan izpeljali tudi referendum o 2. bloku krške nuklearke, pa so jih v koaliciji prepričali, da tako pomembno odločanje zasluži svoj referendumski dan. “Malo poniglavo je, da najprej nekoga prepričaš, da nimamo referenduma o nečem, o čemer obstaja velika politična enotnost, hkrati z volitvami, potem pa sam predlagaš take referendume, za katere misliš, da bodo povečali udeležbo na volitvah in koristili tudi pri zbiranju glasov za kandidate za evropski parlament za vladne stranke,” je dejal Janša in dodal, da bi se to dalo sprejeti, če bi tukaj vladna večina dopustila, da se vse kar zakonite pride v proceduro in izpolni pogoje v poslovniku, uvrsti na glasovanje hkrati na isti dan z evropskimi volitvami.
“Glede na situacijo na delovnih telesih se to ne bo zgodilo. Posvetovalni referendumi bodo samo za vprašanja, ki jih bo izbrala vladna večina, za ostala pa ne. Protestiramo pa proti zlorabi glasovalne večine v DZ, da se s tem trikom skuša vplivati na odločanje volivcev o zadevah, ki niso povezane z evropskimi volitvami, in s tem kaj si slovensko volilno telo želi od tistih, ki se jih bo poslalo v Bruselj”, je bil jasen.
Na povezavi je posnetek novinarske konference:
https://www.facebook.com/slovenska.demokratska.stranka/videos