Piše: Andrej Žitnik (Nova24tv)
Naslovnice o Venezueli so se v roku dobrega desetletja spremenile od “Venezuela, socialistična zgodba o uspehu?” do “Bo Venezuelce zajčje meso rešilo lakote?” Pri nas gre očitno vse malce hitreje. Šele slab mesec nazaj je premier Robert Golob trdil, da nimamo nobenih težav z dobavo energije, sploh električne, in se celo posmehoval neki novinarki, ki ga je vprašala, če bi morebitne cenovne kapice lahko povzročile dolgoročno pomanjkanje. No, danes je DARS napovedal, da bo zmanjšal osvetlitev avtocest. Slabo znamenje za t. i. “energetsko neodvisnost”.
Upravljalec avtocest v Sloveniji DARS bo na odsekih avtocest in hitrih cest, kjer je to zakonsko dopustno – na priključkih na avtoceste in hitre ceste ter na odprti trasi avtoceste –, z današnjim dnem začasno ugasnil cestno razsvetljavo, drugod jo bo prilagodil. Računajo, da bodo z ukrepi prihranili 2000 megavatnih ur (MWh) elektrike letno. Zveni kot naslov iz kakšnega distopičnega filma.
Z Darsa so sporočili, da so zaradi energetske krize sprejeli usmerjene ukrepe za njeno blažitev. “Do nadaljnjega tako ne bomo več razsvetljevali odsekov avtocest in hitrih cest, kjer je to dopustno. Sem sodijo priključki na avtoceste in hitre ceste ter odprta trasa avtoceste. Na ostalih odsekih, kjer je to predpisano (predori, avtocestni razcepi, kanalizirana križišča in počivališča), pa bomo razsvetljavo tako po moči kot času trajanja prilagodili minimalnim predpisanim zahtevam,” so pojasnili in dodali, da bodo osvetljevanje zunanjih površin na svojih avtocestnih vzdrževalnih bazah vklopili le po potrebi.
Z ukrepi, ki veljajo do preklica, bo Dars precej zmanjšal porabo električne energije in na letni ravni prihranil približno 2000 MWh električne energije, kar predstavlja desetino celotne porabe električne energije družbe, so še zapisali v družbi za avtoceste in dodali, da gre za približno toliko električne energije, kot je v povprečju porabi 600 gospodinjstev.
S sprejetimi ukrepi Dars sledi uredbi Sveta o nujnem posredovanju za obravnavo visokih cen energije, ki jo je Evropska unija sprejela z namenom ublažitve učinkov visokih cen energije in narekuje zmanjšanje bruto porabe električne energije za 10 odstotkov, so pojasnili v družbi.
Ob tem so v družbi zagotovili, da navedeni ukrepi, za katere so pridobili tudi predhodno pozitivno mnenje ministrstva za infrastrukturo, “ne bodo v ničemer vplivali na zagotavljanje osvetlitve cestne infrastrukture, ki jo določajo področni predpisi”. DARS bo tako tudi z izvajanjem predstavljenih ukrepov še naprej zadostil vsem zakonskim predpisom glede osvetljevanja cestne infrastrukture, so še zagotovili. Povejmo, da so v tujini avtoceste razsvetljene še veliko bolj kot v Sloveniji in da tujci, ki pridejo v Slovenijo, pogosto tožijo, da so naše ceste preveč temne. Zdaj bodo očitno v popolni temi. Kaj bo to pomenilo za množico romunskih in bolgarskih avtomobilov, ki čez državo vozijo z eno kratko lučjo, lahko le ugibamo. Vsekakor ne bo pripomoglo k varnosti.
Kaj se dogaja z našo elektriko?
Na drugi strani pa se je seveda treba tudi vprašati, kaj se sploh dogaja z našo energetiko, da državne družbe tako drastično omejujejo porabo. Še malo pa bomo na ravni nemških mest s socialističnimi župani, kjer so prebivalcem zapovedali hladne prhe in stanovanja ogreta na le 18 stopinj Celzija. Spomnimo, da so Termoelektrarno Šoštanj (Teš) na začudenje mnogih iz stroke začasno izklopili iz omrežja. V Holdingu Slovenske elektrarne (HSE), katerega del je Teš, so namreč presodili, da lahko trenutno proizvedejo dovolj elektrike in da je smotrno s premogom varčevati za zimske mesece. Niso pa pojasnili, da bomo morali večino elektrike uvoziti. Vse to v državi, ki se že dolgo hvali s svojo energetsko neodvisnostjo.
V Tešu so takrat pojasnili, da Premogovnik Velenje zaradi tehničnih težav ne zagotavlja dovolj premoga. “Gre za preventivni izklop, da se kopiči energent. Premogovnik Velenje nam v tem trenutku ne zagotavlja pogodbenih obveznosti. Elektriko, ki bi jo sicer proizvedli, bo treba nadomestiti na trgu, trenutno so cene relativno ugodne. Če bodo ugodne razmere na trgu, bo izklop trajal dlje,” so dodali.
Teš bi moral imeti pri domači oskrbi z elektriko v času remonta Nuklearne elektrarne Krško (Nek) od 1. oktobra do 2. novembra osrednjo vlogo. Finance so ob izklopu navajale, da bo treba v času, ko ne bosta delovali ne Teš ne Nek, približno 75 odstotkov elektrike uvoziti. Minister Kumer in premier Golob sta takrat dejala, da panike ni. Potem je odstopil direktor Teš Matjaž Vodušek. Takoj, ko so dejali, da težav z oskrbo z električno energijo ni. Zdaj pa DARS “izklaplja” avtoceste. Smo le še korak pred pravimi električnimi mrki?