Piše: Ana Horvat (Nova24tv.si)
Slovenija bo čez nekaj dni praznovala dan samostojnosti in enotnosti – dan, ki ga tri desetletja po razglasitvi zgodovinskih referendumskih rezultatov obhajamo z državno proslavo. Po pravilu bi to morali obeležiti z najvišjim, kar Slovenija premore, tudi v smislu kulture in nastopajočih. In kaj bomo dobili? Med glavnimi nastopajočimi bo nastopil prav tisti, ki se je javno hvalil, da je na plebiscitu o samostojnosti glasoval proti.
Verjetno ni potrebno posebej poudarjati, kakšen pogrom bi doživeli organizatorji dogodka, ki bi kot glavnega nastopajočega ob dnevu samostojnosti države povabili tistega, ki je javno izjavil, da je glasoval proti samostojnosti te države. Kaj takega se ne more zgoditi, bi si mislili. Pa vendar smo tukaj – ob dnevu samostojnosti in enotnosti Slovenije bo na proslavi nastopil nihče drug kot – Magnifico.
Po lanskoletni državni proslavi ob dnevu samostojnosti, ki je zaradi ekscentričnosti predsednice Državnega zbora dvignila veliko prahu, je pred nami letošnja predstava, ki bo sodeč po seznamu nastopajočih še ena provokacija s strani vlade. Kako bi si sicer lahko razlagali, da je vlada med nastopajoče povabila tudi Roberta Pešuta. Od toliko ostalih glasbenikov in kulturnikov, ki so dejansko ponosni na svoje korenine, slovensko glasbo in jim dan osamosvojitve pomeni veliko, je vlada izbrala človeka, ki se je javno norčeval iz slovenske narodnozabavne glasbe in javno pohvalil, da je na plebiscitu o samostojnosti glasoval “proti”.
Glede na to, da se na proslavi dneva samostojnosti hkrati slavijo tudi slovenski kulturni zakladi, pomeni, da se slavi tudi slovenska narodna glasba. Avsenikova Golica velja za eno najprepoznavnejših polk ter za največkrat predvajano instrumentalno skladbo na svetu. Ne glede na glasbene okuse jo moramo spoštovati in ohranjati njeno tradicijo. Zato je še toliko bolj sramotno, da na proslavi nastopa Magnifico, ki je o tem, kako nizko mnenje ima o slovenski narodnozabavni glasbi, v preteklosti že povedal za televizijo Al Jazeera.
Že Magnificova javna kritika slovenske narodne glasbe je bila nedopustna. Njegovo cinično norčevanje in spakovanje ob navideznem igranju harmonike je dobesedna žalitev za vse izvajalce te glasbene zvrsti. Ponosna slovenska čustva je Magnifico dokazal tudi na eni izmed proslav za Prešernov praznik. “Blestel” je s pevskim nastopom, v katerem je prepeval o tem, češ da se “nunam trebuhi redé, ker se farjem porivat pusté” itn. Trdil je, da so bili to Prešernovi verzi, vendar je avtorstvo teh verzov zanikal in se o tem, da mu jih lažno pripisujejo, ogorčeno potožil celo Ani Jelovškovi. Pa četudi bi bili njegovi, je to res spadalo na proslavo za Prešernov praznik? Izbira pesmi je med delom občinstva izzvala val zgražanja, oglasil se je tudi prvak SDS Janez Janša in zapisal: “Nacionalni praznik kulture je namenjen zahvali vsem, ki bogatijo našo kulturno izročilo ali skrbijo zanj. Zlonamerna provokacija nekoga, ki se javno hvali, da je glasoval proti osamosvojitvi Slovenije, ne sodi v praznik. Prav tako ne aplavz občinstva za žalitev svojih rojakov.”
Kot je bilo pričakovano takrat, je po njegovem nastopu dobesedno eksplodiralo na družabnem omrežju Twitter, kjer smo lahko brali, da državna proslava ob za Slovence tako pomembnem prazniku zagotovo ni ne prostor ne čas za takšno izzivanje, da osrednje proslave ne bi smeli zlorabljati za domnevno kaznovanje kristjanov in duhovnikov, da proslava pač res ne more biti namenjena samodestruktivni delitvi slovenskega naroda, da je povsem nedopustno, da osrednja proslava ob kulturnem prazniku nekaterim služi za zajedljivo ali celo žaljivo norčevanje iz Slovenije, Slovencev, slovenske besede in Franceta Prešerna, da osrednja državna proslava nikakor ne bi smela biti pretveza za politično in politikantsko ali celo protislovensko provociranje itd. To je bilo mnenje ljudi takrat in to je mnenje ljudi še danes, vendar aktualne oblasti to ne zanima, nasprotno – zdi se, da gre za namerno provokacijo.
Odgovore na vprašanja objavimo, ko jih prejmemo.