Piše: Sara Bertoncelj (Nova24tv)
“Jaz mislim, da je to škandal v vseh pogledih,” je razmere na bencinskih črpalkah komentiral predsednik vlade Robert Golob. Poudaril je, da bi morali trgovci razmere predvideti in se nanje bolje pripraviti. “Tako samokritičnega predsednika vlade pa še nismo imeli,” so se vrstili komentarji, mnogi so bili kritični tudi do dejstva, da se je Golob oglasil šele danes. “Z rastjo cen in inflacijo najbolj služi država,” pa opozarjajo Finance – pri podražitvi goriva bo tako država deležna za več kot 200 milijonov več DDV-ja. Zdaj so tudi že znane cene, ki bodo veljale po začetku regulacije – za liter 95-oktanskega bencina zunaj avtocest bomo odšteli 1,755 evra, za liter dizelskega goriva pa 1,848 evra, cene bodo veljale do 4. julija. Politični analitik je Mitja Iršič opozoril, da ima vlada cel kup orodij, s katerimi bi lahko ceno goriva spustila na raven iz začetka leta – vendar pa bi ukrepi pomenili poseg v proračun, kar seveda ni po Golobovem okusu.
“Razumem na eni strani, da je bil pritisk pri ljudeh zaradi napovedane podražitve nekoliko večji, vendar je po drugi strani obveznost trgovcev zelo jasna – oni bi morali poskrbeti, da goriva ne bi zmanjkalo, zmanjkalo pa ga je v vsej državi naenkrat,” je dejal Robert Golob v izjavi po uvodnem pogovoru s sindikati javnega sektorja. “Nisem si mislil, da se bo kaj takega zgodilo, pa ne zaradi ljudi, ampak da se nekdo zaradi čiste špekulacije za par evrov ne pripravi bolje na takšne situacije,” je še dejal, ni pa komentiral, ali je do zaostrene situacije deloma morda prišlo tudi zato, ker je podražitev goriv napovedal že cel teden vnaprej. “Brez skrbi, jutri bo goriva dovolj. Po višji ceni, seveda. Trgovci se obnašajo tržno. Prav tako potrošniki. Povsod. Le svobodnjak v Vladi RS pa je sposoben napovedati višje cene teden dni vnaprej. In povzročiti vse ta cirkus in milijone potrošenih ur v prazno,” je komentiral Janez Janša.
Minister za gospodarstvo Matjaž Han je včeraj napovedal ceno litra dizla malo nad 1,8 evra – kar bi pomenilo približno devet evrov več za 50-litrski rezervoar goriva. “Ni skrbi, da bi kdo ostal brez in da bi goriva zmanjkalo, seveda če pustimo ob strani določene logistične težave,” je komentiral minister, čigar zasebno podjetje posluje z državnim Petrolom. Glede na to, da na marsikateri črpalki ni bilo možno natočiti goriva, “določene logistične težave” težko pustimo ob strani, sploh s praznim rezervoarjem. Zdaj je že znano, da bo s torkom zunaj avtocest najvišja dovoljena maloprodajna cena 95-oktanskega bencina 1,755 evra, dizelskega goriva pa 1,848 evra. Za koliko pa bo polnejša DDV blagajna? Finance ocenjujejo, da bo država deležna 74 milijonov evrov več pobranega DDV pri bencinu in 139 milijonov evrov več pobranega DDV pri dizlu – glede na objavljene cene bo ta številka verjetno še nekoliko višja. Pri tem lahko še omenimo, da bo država le zaradi podražitve kruha letos dobila 53 milijonov evrov več DDV.
Vlada bi se lahko odpovedala svojemu delu, a so breme raje preložili na druge
“Golobova vlada vedno znova dokazuje, da za reševanje prihajajoče krize nikoli ne bo posegla na prihodkovno stran proračuna, saj bi morala potem za lajšanja posledic poskrbeti tudi za optimizacijo državnega trošenja,” je za naš medij komentiral politični analitik Mitja Iršič, ki je pojasnil, da je navedeno dokazala tudi pri trenutni energetski krizi, ki predstavlja enega prvih vrhovih stagflacijske ledene gore, ki pluje proti nam. “Kot pred liberalizacijo cen goriv bo regulirala marže trgovcev, kar bo – kot je slikovito rekel Večer – prvi obliž na draginjo, čeprav se cene jutri dvigujejo za 20 centov na liter,” je dodal.
Iršič je v nadaljevanju povedal, da ima vlada na drugi strani cel kup orodij, s katerimi bi lahko ceno goriva spustila na raven iz začetka leta. Zmanjšala bi lahko vsebnost biogoriv v dizlu (cena kemikalij, potrebnih za predelavo, se je na svetovnem trgu povišala za trikrat). Odpravilo bi se lahko cel kup kreativnih okoljskih dajatev, ki predstavljajo pomemben del končne cene. “Nekatere od teh se sicer manjšajo oz. odpravljajo, a le kozmetično, zato da imajo na koncu kaj PR-ovskega za povedati,” je bil kritičen Iršič, ki je pripomnil, da na koncu ti odpustki niso vredni niti tri cente. Že sami – realistični – odpustki okoljskih dajatev bi lahko ceno znižali za vsaj 20 centov. “Vlada bi lahko znižala tudi DDV in trošarine. A vsi zgoraj omenjeni ukrepi bi pomenili poseg v proračun, ki je že zdaj, kljub dobri kondiciji, v kateri ga je pustila Janševa vlada, daleč prešibek, da bi izpolnil megalomanske socialistične obljube Golobove koalicije,” je še ocenil analitik.
Redukcije goriva požele pozornost tujine
“Slovenija se spopada z ozkimi grli pri gorivu, vse več je goljufij z gorivom,” pa poroča Kleine Zeitung in dodaja, da načrtovana podražitev goriva v Sloveniji trenutno povzroča prazne bencinske črpalke. Ob tem so še opisali prizore, ki spominjajo na neke druge čase: kolone avtomobilov, izpraznjene bencinske črpalke, ljudje pa na črpalke prihajajo s kanistri v prtljažnikih. Medtem je hrvaška vlada na današnji izredni seji zamrznila cene pogonskih goriv na bencinskih servisih zunaj avtocest. Nova cena bencina bo od torka 14,06 kune (1,87 evra) za liter, cena dizla pa 13,57 kune (1,81 evra). Cene pogonskih goriv na avtocestah bodo trgovci lahko določali sami, je sporočil hrvaški premier Andrej Plenković. Zaenkrat je torej videti, da se bo dizel bolj izplačalo natočiti na Hrvaškem.