Piše: Franc Bešter
Marsikdo se ob tej vojni v Ukrajini sprašuje, kako je mogoče, da se to dogaja v 21. stoletju. Ob tem se ne morem znebiti občutka, da v mnogih še vedno živi mit vsesplošnega in neomejenega napredka človeštva, tako tudi duhovnega in moralnega napredka, in se zato take vojne ne bi smele več dogajati.
Vojne: vzrokov zanje je vedno več, veliko, ta problematika je mnogoplastna, a eden od močnih vzrokov zanje je gotovo tudi moralni propad družbe. Ko se v nekem času in prostoru srečajo ti vzroki, začnejo tleti in zoreti pogoji za vojno, do točke, ko le-ta dokončno izbruhne. Vojna je odraz nekega kriznega stanja, podobno kot je bolezen v organizmu odraz nekega neravnovesja v njem.
Putina je proizvedla ruska družba po koncu komunizma in razpadu SZ: vsesplošen kaos in velika revščina. Putin, ko je prišel na oblast, je revščino v veliki meri odpravil in si s tem na svojo stran pridobil večino naroda. Podobnost s Hitlerjem: njega je spravila na oblast velika gospodarska kriza, on je veliko revščino odpravil (z oboroževanjem) in si s tem pridobil nemški narod. Putin je to naredil s prodajo energentov Zahodu, mislim, da je načrtno spravil Zahod v odvisnost od tega, zato pa sedaj Zahod, ki se je ujel v to past, mora (so)financirati ukrajinsko vojno, sicer s stisnjenimi zobmi, pa vendar. Putina je opogumila tudi šibkost Zahoda: njegov notranji razkroj in njegovi šibki voditelji. Prej sem omenil moralni propad. Ta propad Zahoda je velik, in če izhajamo iz Svetega pisma, Bog v tem primeru pošilja nad ljudstvo razne kazni in tudi vojne: »Tvoje sovražnike vzbudim proti tebi, bal se jih boš in popadal pred njimi. Če se ne boš držal mojih zapovedi, hitro izgineš iz dežele, ki sem ti jo dal«. Moralni propad družbe, ki je eden od vzrokov za vojno, je po mojem v naših časih večji kot je bil npr. v 18. in 19. stoletju, in še celo v prejšnjem stoletju, glavni vzrok vidim v racionalizmu in materializmu, ki sta povzročila masovni ateizem in s tem zrušenje etičnih temeljev. Posledica je kaos, ki tudi vodi v vojno.
Človeška narava je nagnjena k padcu, svet se po nekem trajanju pokvari, kar vedno znova kaže zgodovina. Nekoliko sem preučil npr. delovanje srednjeveških samostanov v Evropi, kjer je šlo za razmeroma majhne skupnosti, in to ljudi, ki so poklicno zavezani k rafinirani osebni morali: skoraj redno je vsaka skupnost po kakšnem stoletju ali dveh, zaradi notranjega razkroja ali slabega vodstva, razpadla. Samostan so morali ukiniti in nekje drugje začeti vse na novo. Kako šele se lahko pokvarijo države kot večmilijonske človeške skupnosti!
Sicer pa mi, ljudje, izhajamo iz živalskega carstva, in smo, kot takšni, v svojem delovanju še močno pogojeni z nagoni, čustvi in strastmi, kar se odraža tudi v delovanju človeka kot političnega bitja. In to, kar danes gledamo v Ukrajini, ta zverstva: v vsakem od nas se pod patino civilizacije skriva primitivni, agresivni pripadnik horde. V kakšnih izrednih razmerah, kakršno je npr. vojno stanje, patina civilizacije odpade in agresivec v človeku z vso silo plane na dan. Pomislimo, da so najstarejše civilizacije na Zemlji stare kvečjemu kakšnih 10 000 let, prej je homo sapiens 200 000 let živel v hordah, in njegova agresivnost je imela svojo vlogo: pomagala mu je preživeti v nenehnem boju s surovo naravo in z drugimi hordami.
Agresivno pa se lahko obnaša tudi politična elita nekega naroda, kar se sedaj dogaja v Rusiji. Politika: urejanje skupnih zadev, te zadeva je vedno treba urejati, zato je neka politika nujna. Vendar, te zadeve se lahko urejajo v dobro ali v škodo naroda, zato je čim višja etična zavest elit nujna. A tudi elite se lahko pokvarijo in lahko zlorabijo vzvode politične moči in oblasti. Zato je eden od namenov demokracije kot sistema tudi, da ljudstvo (z volitvami) svoje elite lahko zamenja. Pomembna pridobitev, saj zgodovina kaže, da elito oblast (skoraj) redno pokvari: »Oblast je krčma, iz katere še nihče ni prišel trezen«. To gotovo velja tudi za Putina, ki je tudi že lep čas na Oblasti. Formalno imajo sicer tam demokracijo, in sprva (po koncu komunizma) je tudi kazalo, da se bo Rusija razvijala v smeri normalne evropske demokracije, a Putin je poskrbel, da ga z volitvami ne bi bilo več mogoče zamenjati: krčil je svobodo medijev, svobodo govora in onemogočal opozicijo, tudi tako, da je nasprotnike likvidiral, in Rusija je pristala v današnjem totalitarizmu.
Franc Bešter, Zg. Besnica