Piše: T. B. (Nova 24TV)
Rusija je iz noči na četrtek napadla ukrajinska skladišča za žito. Kontejnerska ladja je uspela zapustiti črnomorsko pristanišče Odesa kljub grožnji Moskve, da bo napadla ladijski promet. Združene države so ob tem sporočile, da sodelujejo s partnerji pri iskanju alternativnih možnosti za zagotovitev ukrajinskega izvoza žita ob nenehnih ruskih napadih.
Ruska brezpilotna letala so napadla skladišča žita in pristanišča vzdolž reke Donave, na katere se Ukrajina vse bolj zanaša kot na alternativno transportno pot v Evropo, potem ko je Moskva prekinila ključni vojni sporazum o ladijskem prometu po Črnem morju. Istočasno je natovorjena kontejnerska ladja, ki je obstala v črnomorskem pristanišču Odesa od ruske obsežne invazije pred več kot 17 meseci, odplula po začasnem koridorju, ki ga je Ukrajina vzpostavila za trgovske ladje. Ukrajinsko gospodarstvo, ki ga je skrhala vojna, je močno odvisno od kmetijstva. Njen kmetijski izvoz je tako kot ruski izvoz ključen tudi za svetovno oskrbo s pšenico, ječmenom, sončničnim oljem in drugo hrano, od katere so odvisne države v razvoju.
Pred mesecem dni je Kremelj razdrl sporazum, sklenjen lani poleti s posredovanjem ZN in Turčije, da bi zagotovil varen ukrajinski izvoz žita prek Črnega morja. Od takrat si Kijev prizadeva za preusmeritev prometa prek Donave ter cestnih in železniških povezav v Evropo. Vendar so stroški transporta na ta način veliko višji, nekatere evropske države so se odrekle posledicam za lokalne cene žita, pristanišča na Donavi pa ne morejo prenesti enake količine kot morska pristanišča. Primarni cilji ruskega nočnega bombardiranja z brezpilotnimi letali so bili po besedah guvernerja Odese Oleha Kiperja pristaniški terminali in žitni silosi, vključno s pristanišči v delti Donave. Zračna obramba je uspela prestreči 13 brezpilotnih letal nad regijama Odese in Mikolajeva, poroča jutranje poročilo ukrajinskih letalskih sil.
Kljub grožnjam je Ukrajina prejšnji teden napovedala “humanitarni koridor” v Črnem morju za izpustitev tovornih ladij, ki so bile ujete v njenih pristaniščih zaradi de facto ruske blokade, in se zavezala, da bo jasno pokazala, da ne služijo vojaškemu namenu. Kot poročajo tuji mediji je prvo plovilo uporabilo začasni koridor za trgovske ladje v/iz pristanišč Velike Odese, kitajska ladja pa je bila namenjena v Istanbul. Moskva ni navedla, ali bo spoštovala ladijski koridor, ladijski in zavarovalniški viri pa so izrazili zaskrbljenost glede varnosti.
Ukrajina je velika izvoznica žita in oljnic, Združeni narodi pa trdijo, da so njene zaloge ključnega pomena za države v razvoju, kjer je lakota vse večja skrb. Napadi na ukrajinsko žito so sledili začetku protiofenzive s podporo Zahoda v začetku junija, da bi poskušali pregnati ruske sile z ozemlja, ki ga zasedajo na jugu in vzhodu.
Ukrajina se je obrnila na svoja rečna pristanišča na Donavi, potem ko je Rusija izstopila iz mednarodnega sporazuma, ki je Ukrajini dovoljeval izvoz žita prek Črnega morja, in iskala boljše pogoje za izvoz lastne hrane in gnojil. Rečna pristanišča, ki so predstavljala približno četrtino izvoza žita, so od takrat postala glavna pot za ukrajinsko žito, ki ga na baržah pošiljajo tudi v romunsko črnomorsko pristanišče Constanta za nadaljnje pošiljanje. V začetku tega meseca je Rusija napadla Izmail – glavno ukrajinsko celinsko pristanišče čez reko Donavo iz Romunije, zaradi česar so se svetovne cene hrane zvišale, saj je povečala uporabo sile, da bi Ukrajini preprečila izvoz žita.
Turčija, ki je skupaj z Združenimi narodi posredovala pri dogovoru o žitu, je izrazila upanje, da se mu bo ta mesec ponovno pridružila Rusija, Združeni narodi pa so ob tem poudarili, da je dogovor ključnega pomena za stabilizacijo cen hrane na svetovnih trgih, da bi zaščitili najbolj ranljive, in dejal, da so vloženi vsi napori za ponovni zagon. “Težko je,” je na tiskovni konferenci v Nairobiju povedala Rebeca Grynspan, generalna sekretarka Konference Združenih narodov za trgovino in razvoj. “In bombardiranje ali obstreljevanje žitne infrastrukture ne pomaga trgom.”