Piše: Franc Bešter
Ta pojav je še razmeroma slabo raziskan, kljub temu, da je na svetu povzročil sto milijonov smrti, vsekakor gre za zelo kompleksen, mnogoplasten pojav, a enega glavnih vzrokov zanj vidim v negativnih učinkih znanosti in tehnike na družbo, skušal bom utemeljiti, zakaj.
Nanj je treba pogledati civilizacijsko: je produkt razsvetljenske, racionalistične, industrijske civilizacije. Najprej racionalizem: okuženost ljudi z racionalističnimi znanji povzroča bolezen, ki je racionalizem, in racionalizem pomeni, med drugim, postavljanje Razuma in Človeka na prvo mesto – na mesto Boga. Komunisti so se res imeli za nekakšne bogove ali so to vsaj hoteli postati. Nadalje postavljanje Znanosti na to mesto, spomnimo se, da se ima marksizem za znanost (edino pravilna, znanstvena razlaga družbe in napoved njenega razvoja!), spomnimo se na naš »znanstveni socializem«. Znanosti so komunisti pripisovali stvari, ki jih v resnici ne zmore, da bo npr. rešila vse naše probleme, da bo šel njen napredek nekam v neskončnost in bo nazadnje ustvarila komunistično (brezrazredno) družbo, nekakšen raj na Zemlji. Torej: eden od nosilnih stebrov komunistične ideologije je razsvetljenski racionalizem.
Tehnika kot hčerka Znanosti: tehnika je dala tovarne in z njimi nov, delavski razred, ki je bil izkoriščan, logično je, da so se pojavile ideje po osvoboditvi od izkoriščanja, tak poskus je bil tudi marksizem, ki uči, da mora delavski razred nasilno (z revolucijo) prevzeti oblast. In pojavila se je komunistična stranka kot »avantgarda delavskega razreda«, ki se je čutila poklicano, da izpelje to zgodovinsko nalogo in poslanstvo. In spet naj bi bila tehnika tista, ki naj bi odločilno pomagala zgraditi komunizem – družbo brez izkoriščanja, kjer bo vsak »delal po svojih zmožnostih in vsak jemal po svojih potrebah«, to naj bi zagotovile dovolj visoko razvite proizvajalne sile, torej tehnika. Ob vsem tem je treba opozoriti na to, da so bili to časi (19. stol.), ko sta bili znanost in tehnika v velikem vzponu in razmahu in ko okoljski problemi še niso pritiskali.
Težko je reči, koliko je komunistom, ki so izvedli revolucijo, najprej v Rusiji in potem še drugod, v resnici šlo za blagor delavskega razreda, in koliko le za Oblast in privilegije, ki iz tega sledijo. Iz njihovih kasnejših delovanj, ko so bili na Oblasti, lahko sklepamo bolj na slednje, oblikoval se je »novi razred« privilegiranih. Nekaj pa je gotovo: kapitalizem kot sistem, a tudi znanost in tehnika, so ustvarili tisto ugodno podlago (pri množicah), na katero so se potem dobro prijemale komunistične ideje.
Komunizem se je pokazal za smrtonosen režim, a tak je bil zato, ker je v temelju te ideologije smrtonosni racionalizem. Ob njem se je pokazalo, da ne vodi le v duhovno smrt, povzročil je tudi milijone fizičnih smrti. Zakaj? Človek, okužen z njim se začne postavljati na mesto Boga, in človek na oblasti postane nekakšen bog, zato je komunistom Oblast tako sveta in boj zanjo posvečuje sredstva, in racionalizem vodi tudi v ateizem, če ni Boga, pa kaj hitro postane vse dovoljeno, tudi masovno ubijanje, v permanentnem boju za sveto Oblast. Zaradi tega in na ta način je komunizem, v svojem pohodu na Oblast, med vojno tudi na naših tleh povzročil ogromno zla.
Ob tem skušajmo na ta pojav pogledati še skozi prizmo Svetega pisma. S tega vidika »se vse dogaja po božji volji«, zato se nam je po tej volji zgodil tudi komunizem, in vsaka oblast je »od zgoraj«, torej od Boga. Bog je torej to dovolil, dopustil. Zakaj? To je skrivnost, a menim, da del odgovora vseeno poznam: Bog človeka poučuje, oblikuje in vzgaja tudi skozi dogodke sveta in tudi skozi neko dogajanje v zgodovini, On nas je, med drugim, s tem hotel opozoriti na smrtonosnost racionalizma.
Franc Bešter, Zg. Besnica