Piše: Franc Bešter
Moderni dobi se čas izteka, znanost in tehnika, ki sta jo ustvarili, sta zastali v svojem razvoju, in človeštvo ne bo več moglo nadaljevati po poti, po kateri hodi sedaj, na tej poti se bo propadanje narave in družbe samo še nadaljevalo in stopnjevalo, in človek bo s tem tudi sebe vedno bolj ogrožal.
Treba bo radikalno spremeniti način mišljenja in življenja, začeti sredi tega sveta nekaj bistveno novega, zato pa moramo okoliščine, v katerih bomo začeli, čim bolje razumeti, v ta namen pa moramo poznati razvoj, ki je privedel do njih. O teh problematikah sem tu že precej pisal, zato jih bom tu le na kratko preletel, tudi zato, da bi bile stvari bolj pregledne, čeprav bom morda kaj preveč poenostavil in kakšno stvar morda nevede izpustil. Gre za probleme okrog zadnje revolucije v razvoju orodij, za visoko razvita orodja (v nadaljevanju VRO), sedaj, ko se ta razvoj zaključuje, bo treba oceniti, kaj je človek z njimi pridobil, kaj zaradi tega razvoja izgubil, in kakšne so tudi negativne posledice le-tega.
VRO in ekonomija
Preobrazba orodij v VRO se je začela v 16. stoletju, takrat so bili položeni teoretski temelji za to revolucijo, pogoji zanjo so dozoreli v Evropi, v bazenu Sredozemlja, k temu je prispeval splet okoliščin. Da, človeški razvoj ni potekal povsod enako hitro. Zakaj so npr. Evropejci prišli v Ameriko, podjarmili staroselce in tam zavladali, zakaj se ni zgodilo obratno? Te stvari so v glavnem znane, v to se tu ne bom spuščal.
Skupni imenovalec VRO, v odnosu na vsa prejšnja orodja je, da so izumljena in razvita s pomočjo izkustev znanosti (fizika, kemija) z metodo eksperimenta in merjenja, in da jih poganja neka oblika energije, ne sila mišic (tu so bili predhodniki mlini – na vodo, na veter). Vse skupaj omogoča njihovo raznovrstnost in učinkovitost. Zato so ona brez izvora energije mrtva, neuporabna, v tem je neka slabost (ranljivost) te civilizacije, delujoče na njih: postala je silno odvisna od energentov, kar na svetu povzroča vedno nove probleme v zvezi s tem (pomislimo na Bližnji vzhod in sedaj na Rusijo). In tisto, kar VRO ključno omogoča (energija), je začelo pregrevati planet, s tem spreminjati vreme.
Človek se je na pot razvoja VRO podal vsekakor z namenom, da bi si olajšal življenje, učinkoviteje zadovoljeval svoje telesne potrebe. Pri tem se ljudje dolgo niso kaj dosti spraševali glede možnih negativnih posledic za naravo in družbo, sicer jih pa večino, vsaj par stoletij, tudi ni bilo mogoče predvideti. In treba je priznati: po zaslugi VRO danes lahko na Zemlji živi toliko milijard, in večini od teh so ona prinesla tudi več udobja, blaginjo. Nujen negativni efekt od tega pa je seveda veliko izčrpavanje narave in njeno onesnaževanje, in tu smo se dolgo obnašali kot da je svet neomejen. Danes nas to že močno pritiska, a premalo se še zavedamo negativnih posledic za družbo, sicer so pa le-te manj merljive, manj dokazljive, in predvsem na te bi želel tukaj opozoriti.
Tehnika, stroji: tu je bil začetek parni stroj, ki je z izumom raznih motorjev postal zastarel, osebno sem prepričan, da se razvoj VRO z izumom umetne inteligence zaključuje, najviše razviti stroji bodo roboti, natančneje, humanoidni robot. VRO so na področju, kjer so bila najprej izumljena (Evropa, ZDA), omogočila velik gospodarski razcvet, rast blaginje in neslutene udobnosti. A lastnost tega »napredka« je tudi, da je neogibno časovno omejen, ni težko videti, zakaj: velikih izumov ni več, tehniko dobijo tudi drugi narodi, druge države (takšna je npr. zgodba s Kitajsko), začnejo konkurirati, trgi se zasitijo, pojavljajo se problemi s surovinami in zlasti z energijo, in na Zahod se masovno priseljujejo migranti, ta pritisk na »obljubljeno deželo« pa je spet posledica razvoja VRO: »Tretji svet« je v razvoju zaostal, odtod revščina, a ta je tudi posledica podnebnih sprememb, le-te pa spet posledica učinka VRO na naravo. Vse to so razlogi, da je tudi »razviti Zahod« zašel v gospodarske težave, in revščina se pojavlja tudi v Evropi.
Tehnika in ekonomski sistemi: v tej civilizaciji je človek ustanovil dva ekonomska sistema, tržnega in planskega. Zadnji je značilen za totalitarne režime, a Kitajska je bila sposobna ustvariti nekaj povsem novega: totalitarni sistem s tržnim gospodarstvom. Za tržni sistem je značilno, da vzpodbuja tehnološki razvoj, saj se tu zahteva ne le masovna, ampak tudi kvalitetna proizvodnja, in po možnosti vedno nove stvari. Komunizem s planskim gospodarstvom in poleg tega še s politično nesvobodo tega ni vzpodbujal, je bil ne-razvojen, in to je bil glavni vzrok njegovega propada (razpada SZ). S tem pa smo prišli tudi do odnosa med VRO in politiko. Sicer sta pa ekonomija in politika neogibno dve tesno povezani in globinsko soodvisni stvari.
VRO in politika
Politika: urejanje skupnih zadev. V namen tega urejanja sta se v tej novoveški civilizaciji pojavila dva politična koncepta: demokracija in totalitarizem, in med njima je prišlo (in še prihaja) tudi do velikih vojn. Vojne: zanje je potrebno orožje, orožja so tudi orodja – za ubijanje (ljudi), v namen napada ali obrambe. In ko se je človek podal na pot izumljanja VRO, je seveda začel razvijati tudi orožja (pomislimo na Leonarda!), tudi orožja so postala VRO – za ubijanje, kar je nujno spremenilo tudi značaj vojn, ki so postale »totalne«, dogajajo se na vsem ozemlju, ne le na frontah, zato v njih trpijo tudi civilisti. Najbolj učinkovito orožje je atomska bomba (z njo se danes spet rožlja), ki je VRO za trenutno pretvorbo jedrske energije v toplotno.
Vojna: nadaljevanje politike z nasilnimi sredstvi. VRO so ne le močno povečala učinkovitost vojskovanja, sprožila in ojačala so tudi vzroke za vojne, tu vidim dva glavna vzroka: boj za surovine (vire) in za trge (1. svetovna vojna – vojna za kolonije), in znanstveno-tehnični »napredek« je povzročil tudi veliko degradacijo moralno-etičnih vrednot v tej civilizaciji. Zaradi tega propada in učinkovitih orožij so časi postali negotovi in nevarni.
VRO in demokracija: zaradi njih je ona postala še slabši sistem kot sicer. Za dobro delovanje namreč zahteva čim višjo etično raven ljudi, a znanost in tehnika, ki pogojujeta njihov način mišljenja in življenja, povzročata racionalizem in materializem, ki vodita v ateizem, ta pa v razkroj etičnih vrednot. In informacijska tehnika, ki zahteva veliko denarja in brez katere ni mogoče zmagovati na volitvah, je omogočila stalno vladavino bogatih, se pravi: VRO so jo preobrazila v totalno oblast Kapitala.
VRO in komunizem
Komunizem je dokaj neraziskan pojav in obenem dokaj kompleksen, soodgovornost zanj nosi kapitalizem, saj le-tega brez tovarn ni in teh ne brez tehnike, tovarne pa so proizvedle tudi nov družbeni razred, delavce, ki so bili v kapitalizmu vedno izkoriščani, še najbolj v 19. stoletju. V tem stoletju je prišlo tudi do velikega vzpona empiričnih znanosti, le-te so postale neka nova religija, ta (racionalistična) znanost je postala tudi osnova komunistične ideologije, komunisti (najbolj dosledni racionalisti) so imeli za svoje zgodovinsko poslanstvo osvoboditi delavski razred izkoriščanja in ustvariti brezrazredno družbo, nekakšen raj na Zemlji, in to ravno s pomočjo nenehnega razvoja proizvajalnih sil (torej VRO!). Del te ideologije je tudi, da delavski razred, s komunisti kot svojo avantgardo, lahko izkoristi neke izredne razmere, npr. vojno, za nasilen prevzem oblasti, se pravi za revolucijo, in to se je res zgodilo, tako v Rusiji kot pri nas. Glavni vzrok za obe svetovni vojni pa so bila spet VRO, in ona so tudi odločilno pogojevala njen potek.
VRO in krščanstvo
Krščanska vera, prihajajoča z Bližnjega vzhoda, ki se je hitro širila v propadajočem rimskem imperiju, je položila temelje srednjemu veku. Poleg grško-rimske kulture je krščanstvo postalo eden od stebrov kulture Zahoda, temu se je kasneje pridružilo še razsvetljenstvo z vzponom empiričnih Znanosti in poveličevanjem Razuma, se pravi racionalizma. A ravno ta dejavnik v civilizaciji (razsvetljenski racionalizem) je začel rušiti »krščanski steber«. Ta Znanost, s svojimi miselnimi strukturami (spoznavna metoda, način mišljenja, podoba sveta in človeka), povzroča v človeku rušenje »verske stavbe«, če jo ima izgrajeno. Diametralno nasproten z miselnim svetom vere je tudi način mišljenja, ki ga razvija in zahteva življenje s tehniko, se pravi z VRO, saj gre pri VRO za svet dela, storilnosti, pri veri pa za svet meditacije in kontemplacije. Znanost in tehnika sta človeka tudi močno pozunanjili, usmerili v svet materije, pri veri pa gre za svet Duha, ki je svet notranjega. Tako sta v tej civilizaciji sprožili neke procese, ki pomenijo zaton krščanstva, zahodni človek pa je s tem začel izgubljati tisto, kar mu lahko da le vera, se pravi smisel, in ona je dejavnik, ki naj ustvarja urejeno družbo in neko ugodno duhovno stanje v človeku. Posledica sta kaos in odtujenost.
VRO in mladi
Na mladih se vse skupaj (pozunanjenost, odtujenost, zmaterializiranost) seveda še dosti bolj odraža, danes mladi trpijo pomanjkanje duhovnosti. A gre še za druge težke stvari, povezane z VRO. Izguba smisla (življenja, trpljenja), potem kriza okolja in nasploh negotovi svet (spet posledica VRO) – to povzroča nižjo nataliteto in brezumno razvajanje otrok (ker se staršem smilijo), posledice te permisivnosti pa so številne in hude, vseh tukaj ne bi našteval. In oni se novega in predvsem slabega (od sveta hude moralne krize) hitro učijo, in tehnika, televizija in sedaj še bolj internet, izvršuje nanje silen vpliv, ki je v glavnem močno negativen.
VRO in globalizem
Globalisti se kakšnih sto let sestajajo tajno, imajo ideologijo Kapitala, oni so proizvod kapitalizma, ker je ena od negativnosti tega sistema ustvarjaje velikih neenakosti, se pravi: gre za najbogatejše ljudi na planetu, in oni delujejo v smeri globalne Oblasti – nad svetom. Veliko koncentracijo kapitalske moči v rokah peščice so omogočila ravno VRO, in globalisti so to moč začeli izkoriščati tudi za pridobivanje politične moči – s pomočjo medijev, se pravi spet VRO. Tehnika je nadalje svet spremenila v veliko globalno vas, ne le informacijska, gre tudi za lažje in hitrejše premagovanje razdalj, in tu ne gre samo za potovanja, gre tudi za prevoz surovin in izdelkov – surovin za tovarne in izdelkov iz njih, za logistiko, pri tem pa je postala razdrobljenost sveta na države z mejami, na narode z različnimi jeziki, valutami, sistemi, politikami, nek moteč element, in tudi v tej luči je treba razumeti prizadevanja globalistov za eno svetovno Vlado, vojsko in valuto, ker pa zaradi tega načrtujejo odpravo nacionalnih držav ( tudi zato vzpodbujajo priseljevanje migrantov), jim je njihova kultura moteča, moteče jim je tudi krščanstvo, zato je danes vse tisto, kar so npr. evropski narodi ustvarjali, gradili tisoč let, ogroženo, zato je ogrožena njihova identiteta in identitete konkretnih posameznikov, ki naj jih kultura notranje izgrajuje. Globalisti torej ogrožajo civilizacijo Zahoda, kakršno poznamo. Pra-vzrok za vse skupaj pa je spet pri VRO.
Povzetek
Visoko razvito orodje: za to gre pri moderni tehniki, tehniko je sicer človek poznal in uporabljal že tisočletja prej, a pri tem je šlo za niže razvita orodja, ki pa so tudi bolj enostavna, medtem ko so VRO tudi bolj kompleksna, zapletena, zato je tudi civilizacija, delujoča na njih, veliko bolj zapletena kot vse prejšnje. Moderna doba, ki jo ta Orodja ustvarjajo, je izpeljala ta razvoj: enostavna orodja je razvila v kompleksna (primer: voz v avto) in iznašla številna povsem nova Orodja. In pri tem ne gre za več (industrijskih) revolucij, gre za eno, zadnjo revolucijo v razvoju orodij. Tu je bila tehnika močno odvisna od dosežkov empiričnih znanosti (od njihovih spoznanj o materiji), a tudi te znanosti so bile odvisne od napredka tehnike (naprave za eksperimente, meritve). Osebno pa sem prepričan, da se ta razvoj v naših časih postopno zaključuje, ker je metoda te znanosti izčrpana. Moderna doba je mrtva, pri koncu, a to tudi zaradi negativnih pojavov in procesov, ki jih je ta razvoj sprožil v naravi in družbi. Ker sem o tem tukaj že precej pisal, sem tokrat te stvari, tudi zaradi večje preglednosti, skušal navesti čim bolj na kratko. To civilizacijo moramo imeti za propadlo, treba bo začeti graditi novo obliko kulture, za kar pa je potrebno poznati okoliščine, v katerih začenjamo, le-te pa so posledica nekega razvoja v preteklosti. Treba je poznati vzroke, ki so generirali ta razvoj, tu sem skušal nakazati, kako je ta (znanstveno – tehnični) »napredek«, se pravi razvoj Orodij, privedel do pojavov in procesov, ki so uničevali civilizacijo (in jo še uničujejo), kot so svetovne vojne, revolucije, komunizem, nacizem, fašizem, globalizem, kako je vse skupaj preobrazilo demokracijo in povzročilo zaton krščanstva. V zadnjem času so zanjo najbolj nevarni globalisti, ki z masovnim uvažanjem migrantov nameravajo uničiti tradicije in kulture narodov, s tem odpraviti razlike med njimi. A tudi migranti so proizvod »napredka«: ker je Zahod razvil Orodja, si je zagotovil blagostanje, v katerega sedaj oni hočejo. Bežijo pa tudi pred revščino in lakoto, ki sta mnogokje že tudi posledica tega razvoja: suša zaradi podnebnih sprememb.
Živimo v poslednjih časih moderne, in našo dobo zaradi negativnih učinkov razvoja označuje veliko slabih stvari, kot racionalizem, materializem, brezboštvo, sebičnost, nemoralnost, neurejena spolnost, nečimrnost, pomanjkanje vere, ljubezni, izguba vseh duhovnih vrednot in ravnodušnost do vsega, kar prihaja od Duha. Nek razvoj je v kulturi Zahoda (Evropa, ZDA) povzročil razcep v družbi, razkol med konzervativci in progresivci. Med obojimi obstajajo globoke razlike v pojmovanju civilizacije, za konzervativce, za katere je civilizacija nek red, urejenost, vera, duhovni napredek človeka, kultura, bodo hoteli ohraniti vse tisto, kar se je ustvarjalo in gradilo v tisoč letih, progresivci (liberalci, kulturni marksisti, globalisti…), ki jih je proizvedla moderna, pa pojmujejo civilizacijo bistveno drugače, oni na prvo mesto postavljajo telesne potrebe in udobnosti, zanje je svoboda in življenje v nebrzdanem zabavanju in uživanju. Jasno je, da imajo zato oboji povsem različne vizije nadaljnjega razvoja. Za konzervativce je npr. tisto, kar hočejo globalisti, uničenje civilizacije, za progresivce pa so konzervativci nazadnjaki in mračnjaki ter ovira za nadaljnji razvoj. Ovira temu razvoju je zanje razdrobljenost sveta na narode in države, različnost kultur, jezikov in političnih sistemov… . Globalisti stremijo k poenotenju, k eni Oblasti za ves svet, zato z vidika konzervativcev predstavljajo največjo nevarnost za nadaljnji obstoj narodov in njihovih specifičnih kultur.
Tu sem skušal prikazati, kaj je v temelju (kaj je pra-vzrok) tega stanja, ki ga živimo danes, da gre za posledice razvoja Orodij v civilizaciji, zaradi negativnih posledic le-tega za naravo in družbo pa bo ta civilizacija delovala vedno teže, treba bo začeti graditi nekaj bistveno novega, kar pa bo zahtevalo globinsko preobrazbo v načinu mišljenja in življenja.