16 C
Ljubljana
sreda, 12 maja, 2021

Poslanka SDS Alenka Jeraj za Demokracijo: Sedaj je Šarec na poziciji, da zadeve uredi. Če jih ne more in ne zna, za to ni kriva opozicija!

Pogovarjali smo se s poslanko Slovenske demokratske stranke Alenko Jeraj. Vprašali smo jo, kako gleda na enoletno delovanje socialistične Šarčeve vlade, ki jo sestavljajo levičarske stranke LMŠ, SD, SMC, SAB in DeSUS s podporo Levice.

V petek, 13. septembra 2018, je prisegla 13. slovenska vlada, to je koalicijska vlada med LMŠ, SD, SMC, SAB in DeSUS, ki jo vodi predsednik LMŠ Marjan Šarec, podpira pa jo tudi ekstremistična Levica. Za začetek bi vas vprašal, vas je lani presenetilo, da je Šarcu uspelo sestaviti t. i. manjšinsko vlado, čeprav ni zmagal in je s svojo LMŠ močno zaostal za zmagovalko lanskih državnozborskih volitev SDS.

Že pred volitvami se je nakazovalo, da bi lahko prišlo do takšne situacije, ko so predsedniki strank vsi po vrsti zatrjevali, da v vlado s SDS ne bodo šli. Glede na rezultat, ko je stranka LMŠ dobila bistveno manj, kot so ji napovedovale ankete in kot so kreatorji nove stranke najverjetneje pričakovali, je bilo zanimivo, da je Marjanu Šarcu uspelo sestaviti vlado. Je pa bilo ob tem tudi takoj jasno, da bomo s to vlado šli nazaj in da bo državo vodila ekipa, podobna tisti, ki je Slovenijo žal neuspešno vodila tudi zadnja štiri leta.

Kako pa gledate na to, da iz opozicije Šarčevo vlado podpira Levica? In da ima podpisan poseben sporazum z vlado …

Ko so zložili skupaj vse glasove strank, ki so vstopile v koalicijo, je bilo jasno, da glasov za vladanje ni dovolj, zato so morali pridobiti rezervo. Ker o veliko stvareh razmišljajo podobno, po socialistično, to niti ni bilo tako težko. Je pa to slabo za Slovenijo.

Kako pa kot poslanka vidite delovanje vladajoče koalicije v državnem zboru?

Pretekla štiri leta nisem bila poslanka in vrnila sem se z velikimi pričakovanji. Običajno gredo ljudje na volitve polni idej, kaj vse bodo naredili, in energije, da to tudi naredijo. Pri poslancih koalicije pa je očitno, da idej nimajo, ne vedo, kaj bi bilo treba narediti, in nimajo kakšnih visokih ciljev pred sabo. Še več; očitno mislijo, da bodo problemi izginili, če jih ne bomo reševali. Ne bodo. Samo kopičijo se. Pogovarjamo se o istih stvareh kot pred leti, a so stvari še bolj v razsulu (zdravstvo, pravosodje …)

In na drugi strani vas, ki ste v opoziciji?

V SDS smo vedno znali analizirati situacijo in izvesti potrebne ukrepe. V naši stranki sodelujejo strokovnjaki z različnih področij in se odzivamo na dogodke in težave, ki pestijo ljudi. Takoj reagiramo in ne čakamo, da majhen problem postane velik. Čim prej rešiš problem, tem bolje je. Ker smo že dolgo časa v politiki, tudi poznamo zgodovino oziroma vemo, kaj vse se je na določenem področju že dogajalo, kateri ukrepi so delovali, kateri ne, in predlagamo tiste ukrepe, ki delujejo. Se pa z drugimi strankami razlikujemo v osnovnih pogledih na našo prihodnost. Mi vemo, da se lahko denar troši, če ga prej ustvariš oz. zaslužiš. Ustvarjajo pa ga gospodarstvo in podjetniki, zato mora država za te ustvariti dobre pogoje; nižje davke, učinkovit servis, pošten in delujoč plačni sistem … Nekateri v koaliciji pa bi samo privijali podjetja, jim predpisovali nove davke in jih dodatno bremenili. Če gospodarstvo ne raste, ni zaposlitev, ni sredstev za izobraževanje, raziskave, varovanje narave, kulturo …

Dotakniva se še poslanskih vprašanj. Enkrat na mesec na ta odgovarja tudi predsednik vlade Marjan Šarec. Kako bi ocenili njegove odgovore glede na njegove predhodnike?

Očitno je Šarec navajen, da so vsi prijazni do njega. Ko dobi neprijetno vprašanje, se pretirano razburi in ga vzame kot napad nase. V odgovoru nato obtožuje svoje predhodnike, ki nečesa niso uredili, a po enem letu izgovorov ne more biti več. Sedaj je on na poziciji, da zadeve uredi. Če jih ne more in ne zna, za to ni kriva opozicija. Ko je prisegel, da bo delal v dobro ljudi, se je zavezal, da bo to počel. Torej naj to počne, ali pa gre delat kaj drugega.

Se strinjate s sociologom in publicistom dr. Bernardom Nežmahom, ki je pred časom za Demokracijo dejal, da je Šarčeva politična lastnost »nesposobnost soočiti se s kritiko, saj na kritična vprašanja reagira z osebnim napadom na kritika in mu ne odgovori na ravni vsebine, temveč mu očita moralno nedoslednost, češ, kaj vse je sam napravil pred petimi, pred dvajsetimi leti«?

Namesto da bi Šarec postregel z odgovorom, povedal, kaj bo naredil, je užaljen, ker ga nekdo nekaj sprašuje. Očitno je, da ima težave s kritiko. Kritika je običajno namenjena temu, da se izboljšaš, popraviš, če nekaj nisi naredil tako, kot bi bilo treba. Škoda, da ne zna prisluhniti dobrim predlogom, ki pridejo iz opozicijskih vrst. Marsikaj bi se hitreje uredilo, pa še laže bi mu bilo vladati. Dokler bo mislil, da samo on in njegovi nekaj znajo in vedo, bo imel težave. SDS je že vodila državo, tudi Evropsko unijo, in znanja, ki se ga je nabralo v stranki v tem času, je veliko.

Marjan Šarec veliko govori o »novih vzorcih« vladanja. So bile pogoste menjave ministrov v prvih mesecih vladanja rezultat teh »novih vzorcev«?

Hitre menjave so rezultat negativne selekcije zadnjih let. Najboljši odhajajo v tujino ali pa se raje umaknejo, ker ne želijo biti marionete v rokah omrežij. Zato ni prav velike izbire. Če bi Šarec vedel, kaj želi narediti na katerem področju, bi tudi vedel, kateri človek na ministrskem mestu bo to naredil. Tako pa je izbira potekala po ključu razdelitev po strankah in s skromnim kadrovskim bazenom, ki ga imajo novonastale strančice. V večini vladajočih strank, tudi v Šarčevi, so ljudje, ki so tja pribežali iz propadlih strank in v iskanju lastnih koristi.  Na podlagi takšne negativne selekcije ne more priti do drugega kot do povprečne ali celo podpovprečne ministrske ekipe, ko vsak gleda samo svoj vrtiček in pazi, da bo čim dlje zdržal na ministrskem mestu. Problemi Slovenije pridejo na vrsto, šele ko so zadovoljeni strankarski apetiti.

Je »nov vzorec vladanja« tudi kadrovanje à la Kralj?

Če želiš, da se izpolnjuje tvoj program in se realizirajo zaveze, moraš dati sposobnega človeka na pravo mesto. Za to moraš imeti najprej dobre in kompetentne ljudi, ki bodo kos tem nalogam. V primeru kadrovanja Kralja, ki je iskal službo nekomu, ki so mu volivci povedali, da ga nočejo v evropski politiki, ker se očitno ni izkazal, pa je šlo le za reševanje vnuka Edvarda Kardelja.

To pomeni, da se Šarčeva vlada drži načela: Samo da je naš, pa je dobro, kar se je pokazalo ne le pri Šoltesu, temveč tudi pri Ireni Majcen, Lilijani Kozlovič, Eriku Kerševanu in podobnih; pomeni samo to, da bo po teh »svojih« nastalo razsulo in kaos na večini področij.

Politični vdor Bratuškove v kadrovanje na SODO je bil brutalen, je pred dnevi zapisal Bojan Požar na svojem spletnem portalu Požareport. Pri tem je dodal, da se je Šarčev poskus zamenjave Alenke Bratušek končal tisti hip, ko mu je Bratuškova po izbruhu afere SODO vrgla v glavo, da »če gre ona ven iz te vlade, ta vlada pade«! Kako gledate na to zadevo in napihovanje Bratuškove, da bo »še naprej sekala lovke«?

Alenka Bratušek je v preteklosti naredila nekaj dobrih stvari, a neprimerljivo več škode. Za vse danes še niti ne vemo. Zato so jo volivci kaznovali, in čeprav je kandidirala celo v dveh okrajih, ni bila izvoljena za poslanko. V normalni državi ne bi mogla postati ministrica. Pri nas pa je drugače, saj kar 3 ali 4 ministri Šarčeve vlade niso bili izvoljeni v parlament. To jasno kaže, da ljudi s svojim delom niso prepričali, zato jih za njihovo delo niso nagradili in jih ne želijo več v politiki. A vztrajajo in Marjan Šarec je to »iztrošeno blago« vzel v svojo ekipo.

Bolj se zdi, da Alenka Bratušek služi tistim gospodarjem, ki so jo pred leti postavili na mesto predsednice vlade, in ne seka lovk. Sicer bi koga prijavila policiji, KPK, NPU. Ko je bila prejšnji mandat v opoziciji, je kritizirala nekatere, s katerimi sedaj sedi za isto vladno mizo. To je dvoličnost in reševanje svojega položaja, ne pa delo v dobro Slovenije.

So danes tudi vam odpisali kakšen dolg je v zadnjih dneh najpogostejše vprašanje na družbenih omrežjih. Nanaša se seveda na odpis skoraj 29 milijonov evrov dolga družini ljubljanskega župana in Kučanovega varovanca Zorana Jankovića. Nedvomno je ob tem mogoče reči, da pri nas obstajajo prvorazredni in drugorazredni državljani?

Drži in to je slabo. Dejstvo je, da pravosodni sistem ne deluje. Veliki kriminalci se prosto sprehajajo in se vsem smejijo, mali pa plačujejo za drobiž. Če bi sistem deloval, bi bilo v zaporu kar nekaj teh, ki so danes župani, direktorji, podjetniki in mečejo slabo luč na vse, čeprav velika večina dela dobro in pošteno. A to lahko delajo zato, ker imajo zaledje pri levi, rdeči oblasti najprej Bratuškove, Cerarja, sedaj očitno tudi Šarca. Vsi sistemi nam razpadajo pred očmi, in namesto da bi hitro ukrepali v pravo smer, prinašajo ministri predloge, ki zadeve še poslabšujejo. Poglejmo samo zadnji primer s srednjimi medicinskimi sestrami. 

Doma ste z Iga. Spet se govori o ustanovitvi pokrajin. Posebna strokovna skupina pri Državnem svetu Republike Slovenije je predstavila nov predlog razdelitve Slovenije na pokrajine. Kako vi gledate na ta predlog? So pokrajine sploh potrebne oziroma katere pristojnosti naj bi imele glede na občinsko in državno raven?

V roke bi morali vzeti predloge naše prve vlade iz leta 2007, ko je bilo že vse pripravljeno. Takrat smo tudi vedeli, kaj vse bodo naloge pokrajin, prerazporedili bi ljudi z ministrstev in iz drugih institucij, tako da ne bi bilo nobenega dodatnega zaposlovanja. Pokrajine je smiselno ustanoviti, če vemo, kakšne naloge bodo imele in kako bodo pospešile enakomeren razvoj. Meje pokrajin so zadnja stvar, ki bi jo morali narediti. Najprej jim je treba dati razvojno vsebino, šele potem lahko rišemo zemljevid. Pravzaprav bi se takrat narisal kar sam. 

In še za konec. Se strinjate s tistimi, ki pravijo, da imamo na oblasti garnituro, ki skrbi predvsem za svoje interese, ne pa za interese Slovenije in slovenskega naroda, zaradi česar so politične spremembe nujno potrebne?

To je več kot očitno! Vladne stranke nimajo idej, nobenih predlogov, vse, kar so naredili, je bilo na predlog Levice, kar na dolgi rok ustvarja nove težave. A tega ta trenutek ne vidijo, bodo pa čez nekaj časa tako kot poslanec SMC, ki mi je zadnjič rekel, da bi morali financiranje zasebnih šol urediti v prejšnjem mandatu. Res je, in to smo ves čas govorili, a pri SMC so to dojeli šele sedaj, ko jih namesto 32 v parlamentu sedi 10.

Biografija

Alenka Jeraj se je rodila leta 1973 v Ljubljani. OŠ je obiskovala na Igu, nato pa nadaljevala šolanje na Gimnaziji Poljane. Več let je delala na področju družbenih dejavnosti na občini Ig. Leta 2004 je bila prvič izvoljena za poslanko, nato pa še leta 2008 in 2011. V tistem času je vodila odmevno preiskovalno komisijo o poslih župana MOL Zorana Jankovića. Bila je predsednica odbora za delo, družino in socialne zadeve ter odbora za zdravstvo. Dolga leta je vodila podmladek SDS, Slovensko demokratsko mladino, kasneje pa Ženski odbor SDS. Bila je tudi podpredsednica SDS in generalna sekretarka stranke. Leta 2018 je bila znova izvoljena za poslanko in je podpredsednica odbora za kulturo. Že skoraj 20 let je predsednica Društva Fran Govekar Ig, kjer se ukvarja z gledališčem. Režirala je več predstav, s katerimi so gostovali po Sloveniji in v zamejstvu. Je avtorica dveh pesniških zbirk z naslovom Na poti do sebe in Pri tebi na gori.

 

 

Zadnje novice

Sorodne vsebine