0.3 C
Ljubljana
ponedeljek, 23 decembra, 2024

Nove zamude in tudi podražitve drugega tira – hvala, Alenka Bratušek!

Piše: Nova24tv.si

Dela pri gradnji drugega tira bi se morala končati do konca prihodnjega leta, a se bodo zaradi kraških jam, na katere so med gradnjo predorov naleteli, najverjetneje podaljšala za nekaj mesecev, poroča 24ur.

Projektanti železniške proge med Divačo in Koprom so na 37,4 kilometrih predorov pričakovali 100 manjših in 10 večjih kraških pojavov. “Podzemlje slovenskega krasa je izjemno bogato s kraškimi pojavi, med izkopom prvega predora Lokev in drugega predora Beka se je do sedaj odkrilo skoraj 90 kraških jam,” je za 24ur komentiral Mitja Prelovšek iz Inštituta za raziskovanje Krasa.

Pri tem v družbi 2TDK pričakujejo, da je bilo za “kraške pojave” rezerviranih približno 31 milijonov evrov, vendar se bo kljub temu časovni okvir podaljšal. Prav tako bomo za drugi tir plačali 400 milijonov evrov več, saj so poslanci podprli predlog ministrstva za infrastrukturo, da drugi tir postane dvotirna proga.

Pri tem se postavlja vprašanje, zakaj teh zamud niso upoštevali v prvotnih projekcijah, če pa so se finančno že zavarovali z našim denarjem.

Alenka Bratušek izbranka gradbenih baronov

Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je za slovenske gradbene barone že leta kot politična gos, ki leže zlata jajca – najprej kot premierka, zdaj pa že drugič kot ministrica za infrastrukturo. Ni naključje, da jo je vzporedni mehanizem postavil na čelo resorja, ki je tako kritično pomemben za črpanje javnega denarja v zasebne žepe bivših predstavnikov Kučanovega Foruma 21. Njen zadnji simbolni objem z gradbenim baronom Stojanom Petričem je zato zelo pomenljiv.

Spomnimo: ko je bila premierka, je bil drugi tir ena od prioritet njene vlade – takrat in kasneje se je borila za to, da iz potencialnih investitorjev izločijo tuje investitorje, čeprav so praktično vsi ekonomisti (razen “hišnih” levih, kot sta Kovač in Mencinger) trdili, da bo projekt brez tujih investitorjev za vse večne čase predstavljal luknjo v proračunu.

Mednarodni transportni forum (ITF) pri OECD je že leta 2015 objavil zelo temeljito analizo, ki je jasno pokazala, da gradnja drugega tira ekonomsko ni upravičena, učinki na Luko Koper gradnje ne upravičujejo, če bi dvignili še železniške pristojbine, ki bi pomagale financirati gradnjo (kar so predlagale leve koalicije), pa bi promet šel drugam.

Kraljica aneksov

Kaj se dogaja osem let kasneje? Alenka Bratušek je ministrica za infrastrukturo. Drugi tir se gradi s polno paro, ne glede na to, da se po hitrem postopku spreminja v novi TEŠ 6. V primerjavi z zadnjo oceno se je projekt podražil za 9,3 odstotka na vrtoglavih 1.027.000.000,00 evrov, zaključek gradbenih del pa je predviden sredi leta 2026, in ne konec leta 2025, kot so načrtovali. Nadaljnjih zapletov in zamikov časovnice niso izključili.

Foto: STA

Ocena izhaja iz druge novelacije investicijskega programa, ki jo je pripravila vlada. Spremenjena časovnica odraža tudi odločitev vlade, da bodo drugi tir gradili brez sodelovanja zaledne države. “Aktualna vlada ocenjuje, da je železnica eden od najpomembnejših infrastrukturnih sistemov, ki ne sme končati v tujih rokah,” so novembra poudarili na ministrstvu za infrastrukturo.

Na podlagi takšne iracionalne politike letijo novi aneksi. Bratuškova in Petrič se veselo objemata, vi pa boste projekt po novem preplačali za skoraj 10 odstotkov.

Za Bratuškovo vrnitev v dobre stare čase

Spomnimo, da tokrat Bratuškova ni prvič ministrica za infrastrukturo. Tudi v propadli Šarčevi vladi je opravljala isto nalogo. Takrat je bila ena njenih zadnjih potez – ko je opravljala le še tekoče posle – da je pred koncem svojega mandata, 26. 2. 2020, podarila novih 551 tisoč evrov družbi Kolektor z novim aneksom za obvozno pot, čeprav se je na začetku mandata, še prej pa kot predsednica vlade javno zaobljubila, da ne bo sklenila nobenih aneksov v izgradnji drugega tira med Divačo in Koprom, rekoč “da je aneks dala z mize.”

Kljub aneksom gradnje stagnirajo

Pri tem pa je najbolj v nebo vpijoče dejstvo, da same gradnje na terenu stagnirajo. Kot rečeno, se kljub aneksom zamika izgradnja drugega tira. O gradnji tretjega pasu avtoceste do ljubljanske vpadnice se sploh ne govori več niti kot o potencialni viziji, saj gradnji nasprotuje stranka Levica.

Zamika se izgradnja tretje razvojne osi – po tem, ko je Janševa vlada po desetletjih stagnacije končno zagnala projekt avtocestne povezave do Koroške, se je projekt pod trenutno vlado zopet ustavil. Kot je po srečanju sporočila Bratuškova, se gradnja zamika, natančna časovnica pa bo predvidoma znana komaj meseca aprila.

Foto: zajem zaslona Youtube

Govori se celo o zamiku dokončanja gradenj v naslednje desetletje (izvirna časovnica je predvidela dokončanje gradenj do 2027). Gradbinec bo spet nihče drug kot “hišni” izvajalec Kolektor CPG Stojana Petriča. Do zapletov je prišlo torej že pred samo gradnjo projektov. Petrič in Bratuškova bosta imela očitno še veliko razlogov za objemanje.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine