Piše: Petra Janša
Pogovarjali smo se z dr. Antonom Olajem o špekulativnih izjavah Boštjana Poklukarja, stanju v slovenski Policiji in njeni modernizaciji, Nacionalnem preiskovalnem uradu, padcu Slovenije na lestvici globalnega mirovnega indeksa in vzrokih za nazadovanje indeksa zaznavanja korupcije, o tajnemu sledenju brez sodnih odredb, aktualni azilni politiki in škandaloznem ukinjanju Muzeja slovenske osamosvojitve.
(…)
DEMOKRACIJA: Zakaj je po vašem mnenju potrebna ostrejša azilna politika in nadzor meja v EU?
Olaj: EU je mednarodna organizacija sui generis s prikrito ambicijo, da bo nekoč postala federalna država. Sleherna država po definiciji vključuje tri bistvene sestavine: ozemlje, prebivalstvo in prisiljujočo organizirano oblast. Ker pravo velja le na določenem prostoru, je dejstvo, da moramo vedeti, kje so meje države. Videti je, da obstaja opazna razlika pri razumevanju azilne politike med evropskimi birokrati in državami članicami EU. Evropsko birokracijo prežemajo ideje globalizma in »novega svetovnega reda« brez meja, s katerimi pa niso kompatibilna dejstva o obstoju nacionalnih držav. Namen azilne politike EU je vsem državljanom tretjih držav, ki potrebujejo mednarodno zaščito, ponuditi ustrezen status v eni od držav članic. Slovenija to poslanstvo odgovorno izvaja in daje azil tistim posameznikom, ki so v matični državi sistematično preganjani zaradi svojega političnega prepričanja ali zaradi svoje verske, rasne, narodnostne ali etnične pripadnosti. Očitno pa je, da se dobrota države zlorablja. Zajeti nezakoniti migranti predstavljajo mešanico beguncev in ekonomskih migrantov. Resnični begunci si pridobijo status begunca v prvi varni državi, ki je med njihovo domovino in Slovenijo, tisti drugi pa zasledujejo predvsem materialne koristi in ciljno želijo doseči državo s čim višjimi socialnimi transferji. Po uradnih podatkih iz novembra 2022 je razvidno, da je za azil v Sloveniji zaprosilo 14.981 od 15.590 oz. 96 odstotkov ilegalnih migrantov, medtem ko jih je praktično prav toliko Slovenijo zapustilo, preden je postopek o podelitvi azila sploh končan. Vse to je povezano z velikimi stroški in administracijo policije, ki ji posledično zmanjkuje časa za redno delo na terenu. Javno propagiranje odstranjevanja ograj na meji razumejo tihotapci ilegalnih migrantov kot vabilo, da spremenijo dotedanje tihotapske poti in jih preusmerijo skozi Slovenijo, kar so tudi storili. Vse to pomeni za Slovenijo čedalje večje varnostno tveganje in pišmeuhovski odnos do državljanov Slovenije, ki jih bodo prek dominantnih medijev pogosteje opozarjali na dolžnost solidarnosti, četudi na njihovo škodo.
DEMOKRACIJA: Ali imate radi filozofijo? Na Twitterju ste namreč razložili pomen sintagme »narodna samobitnost«. Zakaj? »Ko nam vzamejo jezik, nas več ne bo.« Tako ste zapisali.
Olaj: Descartes je zapisal, da pomeni živeti brez filozofiranja hoditi skozi življenje z zaprtimi očmi in jih niti ne poskušati odpreti. Na ministrstvu za notranje zadeve so pripravili novelo zakona o tujcih, s katero bi med drugim omilili pogoje glede znanja slovenskega jezika. Novela zakona je za Slovence škodljiva.
Prejšnja vlada je 2021 sprejela zdaj veljavni zakon o tujcih in zaostrila pogoje za bivanje tujcev ter med drugim uvedla pogoj znanja slovenskega jezika. Pomembno je vedeti, da preambula slovenske ustave navaja med štirimi temeljnimi izhodišči, ki so botrovala sprejetju nove in prve ustave samostojne Republike Slovenije, izoblikovano »narodno samobitnost« in posledično uveljavitev lastne državnosti. Pojem »samobitnost« je v slovensko filozofijo vnesel leta 1916 filozof in teolog Aleš Ušeničnik in pomeni nekaj, kar biva samo iz sebe. Pod vplivom nauka filozofskega gibanja sholastike je to lahko samo bog, prenos na narod pa je posledica njene sekularizacije. Sintagmo »narodna samobitnost« zato lahko enačimo z besedno zvezo »narodna identiteta«, katere bistveni člen pa je slovenski jezik, v katerem je oblikovana duhovna kultura Slovencev. Jezik je torej izhodišče in temelj nacionalne družbe in države. Če dovolimo razgradnjo duhovne kulture Slovencev z zanemarjanjem svojega jezika, izgubimo enega od postulatov slovenske ustave in države, zato je zamišljena sprememba zakona o tujcih izrazito škodljiva. Najmanj, kar bi bilo potrebno, je, da se o načrtovani spremembi izvede široka razprava v državnem zboru, kar pa se ne bo zgodilo, če bo zakon sprejet po hitrem postopku.
DEMOKRACIJA: Ste veteran vojne za Slovenijo. Kako vidite ukinitev Muzeja slovenske osamosvojitve? Ministrica za kulturo, ki ga je ukinila, je nedavno ploskala rdeči zvezdi na Prešernovi proslavi …
Olaj: Gre za licemerstvo ministrice, katere odločitev sta presenetljivo podprla tudi g. Lipič in g. Čas. Ne razpolagam z informacijo, da sta o tem vprašala svoje člane veteranskega združenja. Menim, da je takšna odločitev škodljiva in dreza v čustva vseh, ki so neposredno z orožjem sodelovali pri osamosvojitvi Slovenije. Strinjam se z besedami predsednika Združenja za vrednote slovenske osamosvojitve g. Peterleta, da je osamosvojitev dejstvo brez primere, ki si zasluži samostojno obravnavo, zato je tudi prav, da se podprejo prizadevanja za pravično ureditev tega vprašanja.
Celoten intervju si lahko preberete v novi številki Demokracije!
Tednik Demokracija – pravica vedeti več!