Piše: Peter Jančič (Spletni časopis)
Upravno in finančno poslanci na predlog vlade po tihem “razbremenjujejo” največjo sončno elektrarno Roberta Goloba na Ptuju, katere vrednost je javnosti že zdaj prikrita.
Golobovim zasebnim poslom poskušajo pomagati s spremembo zakona o množičnem vrednotenju nepremičnin, ki ga je predlagala vlada, državni zbor pa je na zahtevo SDS, ki spremembi nasprotuje, doslej opravil prvo razpravo. S spremembo bi dodatno otežili tudi javni dostop do podatkov o nepremičninah, zaradi tega imajo pomisleke celo v vladnih strankah, denimo v SD. V petek, ko se bo končala seja parlamenta, na kateri bo Golob po vrnitvi iz ZDA odgovarjal na vprašanja poslancev, je sprememba zakona o množičnem vrednotenju nepremičnin, ki bi koristil podjetniškim interesom našega premiera in poslabšala transparentnost na področju nepremičnin, na dnevnem redu odbora za finance, ki ga vodi poslanka Svobode Andreja Kert.
V državni aplikaciji, ki poskusno pokaže vrednosti nepremičnin, že zdaj ne morete ugotoviti, koliko je vredna sončna elektrarna Star Solarja, ki je v lasti Goloba na Ptuju. Tam, kjer bi morala biti vrednost, piše: zakrito. Na Ptuju ima Golob od leta 2012 sončno elektrarno z nazivno močjo okoli 700 kW, v Rušah in Mariboru pa še tri manjše, ki so vse tik pod 50 KW. Za elektrarne pod 50 KW je za podjetnike manj obveznosti. In pri tem zdaj vlada predlaga spremembo. Mejo bi povišali za dvajsetkrat na 1 MW. Torej toliko, da bi bila tudi Golobova elektrarna na Ptuju med “ugodnejšimi”. Med kritiki novosti je slišati, da bi po tem vzorcu lahko za množično vrednotenje na novo definirali tudi stanovanjsko hišo in sicer, da je stanovanjska hiša le tisto, kar ima več kot 1000 m2 uporabne stanovanjske površine. Tolikšna kvadratura je pod Golobovi objektom na Ptuju. Uradno so tisto hlevi Perutnine Ptuj, v katerih pa bi naj, po podatkih državnega registra, ne bilo ne vode in ne kanalizacije.
Iz vlade so predlagano spremembo v delu, ki bi koristil Golobovemu Star Solarju, pojasnili tako: “Nadalje je cilj zakona tudi poenostavitev nekaterih modelov vrednotenja, konkretneje modela za elektrarne, kjer se s strožjim merilom, kaj se za potrebe ZMVN-1 šteje za elektrarno (tj. moč, od katere se objekti in spremljajoči objekti za proizvodnjo električne energije po tem modelu vrednotijo), upravno in finančno razbremenjujejo lastnike majhnih elektrarn. Večina elektrarn pod 1 MW namreč niso samostojne nepremičnine, ampak samo dodatna namestitev na strehah objektov. S predlagano poenostavitvijo organu vrednotenja lastnikom majhnih elektrarn ne bo več treba pošiljati in obdelovati podatkov velikega števila elektrarn, lastnikom majhnih elektrarn pa vsako leto izpolnjevati in pošiljati vprašalnikov, ki zanje pomenijo dodatno breme.”
V prvem branju v parlamentu je zeleno luč, da bodo nadaljevali uzakonjanje teh za Goloba koristnih novosti, izglasovalo 52 pretežno vladnih poslancev. Proti so bili opozicijski.
Spremembo, tudi ko gre za dodatno ugodnost za Star Solar, je v prvem branju podprl v imenu Levice Milan Jakopovič: “Predlog zakona prinaša kar nekaj praktičnih rešitev na področjih povezanih z vrednotenjem nepremičnin, poenostavlja se model vrednotenja za objekte in spremljajoče objekte za proizvodnjo električne energije na način, da se zvišuje meja moči, nad katero se objekti in spremljajoči objekti za proizvodnjo električne energije vrednotijo na vsaj en megavat moči, kar v praksi pomeni manj pošiljanja podatkov s strani lastnikov majhnih elektrarn. Predlog zakona predvideva ukinitev poskusnega izračuna posplošene vrednosti, saj se je v praksi izkazal za skoraj neuporabnega. Prav tako se poenostavlja javna razgrnitev modelov vrednotenja nepremičnin z namenom izboljšanja učinkovitosti teh modelov vrednotenja. Ukinja se pošiljanje zbirnih potrdil o podatkih evidence vrednotenja, ki jih trenutna ureditev predvideva ob vsakem ciklu vrednotenja.”
Veliko bolj kritičen je bil Jernej Vrtovec (NSi): “Ta predlog zakonodaje dejansko zapira vpogled v evidenco trga nepremičnin in na ta način zmanjšuje samo transparentnost, transparentnost v sami osnovi. Poleg tega tudi lastnikom nalaga nekatera dodatna bremena pri postopku, pri postopku ugotavljanja posebnih okoliščin. To je tisti ključen argument, zakaj bomo mi temu nasprotovali, se pravi zakaj zapiramo evidence, ki so bile do zdaj v bistvu, v bistvu javne.”
Presenetljivo kritičen je bil iz SD Soniboj Knežak: “Izpostavljamo, da so vse pravice omejene s pravicami drugih, zato menimo, da gre vlada z zakonskim določilom, ki javnosti jemlje dostop do identifikacijskih podatkov o nepremičninah in njihovih lastnikih predaleč.”
Rado Gladek pa je za SDS podobno kot Knežak opozoril: “Izstopa tudi določba glede evidenc s trga nepremičnin, saj se predlaga sprememba, da identifikacijska oznaka nepremičnin ni javni podatek. Vlada Roberta Goloba to zagovarja pod pretvezo varovanja osebnih podatkov prodajalcev nepremičnin, zato po novem splošni javnosti ne bo več omogočeno povezovanje podatkov posamezne transakcije v evidenci trga nepremičnin s podatki o konkretnem prodajalcu nepremičnine. Sprašujemo se, zakaj? Ali želi vlada doktor Roberta Goloba kaj prikriti? Ali je to podlaga za nove afere, kot na primer Litijska, ali pa se želi prikriti nepremičninske posle predstavnikom podpornikov in sodelavcev vladne koalicije? Zaradi vsega navedenega v slovenski demokratski stranki menimo, da zakon ni primeren za nadaljnjo obravnavo.”