Piše: Sara Kovač (Nova24tv.si)
“Z Nemčijo smo dosegli dogovor o prihodnji uporabi e-goriva v avtomobilih,” je na Twitterju sporočil izvršni podpredsednik Evropske komisije Frans Timmermans. Nemški minister za promet Volker Wissing je dejal, da je “pot jasna” z dogovorom, doseženim pozno v petek. “Vozila z motorji z notranjim zgorevanjem je mogoče na novo registrirati tudi po letu 2035, če točijo izključno CO2 nevtralna goriva,” je dejal v objavi na Twitterju.
Prepoved prodaje avtomobilov z bencinskim ali dizelskim motorjem od leta 2035 je Evropski parlament potrdil sredi februarja. Potrditi bi jo moral še Svet EU, a so članice končno odločanje preložile. Komisija je pripravila kompromisni predlog, po katerem bi bila dovoljena uporaba vozil, ki bi uporabljala izključno sintetična goriva. Dogovor končuje spor o tem, ali bodo proizvajalci po letu 2035 še vedno lahko izdelovali avtomobile s tako imenovanimi e-gorivi. Omogočil bi registracijo avtomobilov po tem datumu, pod pogojem, da je vsako gorivo, ki ga uporabljajo, izključno ogljično nevtralno.
“Z Nemčijo smo dosegli dogovor o prihodnji uporabi e-goriv v avtomobilih,” je na Twitterju zapisal podpredsednik Evropske komisije Frans Timmermans. “Zdaj si bomo prizadevali za čimprejšnje sprejetje standardov CO2 za uredbo o avtomobilih, Komisija pa bo hitro ukrepala s potrebnimi pravnimi koraki,” je dodal. Nemški minister za promet Volker Wissing, ki se je zavzemal za spremembo, je zapisal, da je vozila z motorji z notranjim zgorevanjem mogoče na novo registrirati tudi po letu 2035, če točijo izključno CO2 nevtralna goriva.
Kaj je bilo v ozadju spora?
Nemčija je dom velikega avtomobilskega sektorja, ki bi moral izvajati zakonodajo EU. Načrte EU, da bi po letu 2035 dovoljevala samo proizvodnjo avtomobilov brez emisij, je bilo treba zavrniti, potem ko je Nemčija v zadnjem trenutku izrazila ugovore in si prizadevala za dovoljenje za registracijo vozil na e-gorivo. Wissing in njegovi neoliberalni Svobodni demokrati, mlajši partner v vladajoči koaliciji kanclerja Olafa Scholza, so vodili prizadevanja za revizijo dogovora in zavračali zahteve Bruslja po hitrem dogovoru. Nemško prometno ministrstvo in Evropska komisija naj bi še v petek izmenjevala pisma in predloge za dosego kompromisa. Scholz je po petkovem vrhu EU v Bruslju dejal, da bo “precej kmalu” dosežen dogovor o sporu. Kritiki predloga o e-gorivih so trdili, da je proizvodnja e-goriv zelo draga in energetsko intenzivna. Uporaba takšnih goriv v avtomobilu z motorjem z notranjim zgorevanjem zahteva približno petkrat več obnovljive električne energije kot pogon električnega vozila na baterije.
Premier Robert Golob je v četrtek ob prihodu na vrh EU dejal, da je ta predlog komisije za Slovenijo sprejemljiv. “Stališče Slovenije je, da kar je dobro za avtomobilsko industrijo Nemčije, je načeloma vedno dobro tudi za avtomobilsko industrijo Slovenije, in avtomobilska industrija Slovenije je zelo pomemben delež naše industrijske proizvodnje ter tudi izvoza,” STA navaja njegove besede.
Izrazito sporno uredbo je pred tedni za naš medij komentiral evropski poslanec Milan Zver, ki je pojasnil, da če bo uredba, ki po letu 2035 prepoveduje kakršnekoli Co2 izpuste po letu 2035 (in tako efektivno prepoveduje avtomobile s tovrstnimi motorji), sprejeta, bo to pomenilo na milijone izgubljenih mest. Kasneje so države iskale obvod, s katerim bi omogočili, da se tovrstni motorji vendarle ohranijo in se spremeni le gorivo, na takšno, ki bo ogljično nevtralno.
Eden izmed največjih proponentov klimatske pravičnosti v Evropski uniji je prav Frans Timmermans. Zver je za naš medij pred časom pojasnil, da se v Evropski uniji sprejema vse več politik z ideološkim predznakom levice.