Piše: C. R.
Nemčija je na splošno znana po svoji učinkovitosti, natančnosti in zanesljivosti. Vendar pa letošnje evropsko prvenstvo kaže, da to ne drži več nujno, vsaj ne v vseh pogledih. Organizatorji imajo namreč težave z nadzorom množic zunaj stadionov. Navijači se na poti na tekme in z njih soočajo s slabimi razmerami. Metro in železniške storitve v mestih gostiteljicah zaradi povečanega povpraševanja niso zmožne zagotoviti vsega potrebnega.
Euro 2024 se je začel v Münchnu. Mesto je navajeno na velike nogometne množice, saj Bayern München leto za letom polni svojo Allianz Areno z 80.000 sedeži. Pot iz središča mesta je navadno dovolj preprosta, saj se navijači z vlakom podzemne železnice (U-Bahn), ki vozi proti severu, zapeljejo do postaje Frottmaning, ki je od stadiona oddaljena 10 minut hoje. Na velikih tekmah je lahko zelo prometno. Toda zunaj stadiona, na tekmah Bundeslige in Lige prvakov, vse deluje dovolj dobro in navijači najdejo območja, kamor so namenjeni. No, ob začetku prvenstva je bila situacija precej drugačna. Linija, ki vodi iz Münchna do Frottmaninga, se je ustavila. Vlaki so se dolgo ustavljali na peronih in v predorih ter postajali vse bolj polni. V Münchnu je zlasti junija precej vroče, in navijači Nemčije in Škotske so imeli veliko zaslugo, da je razpoloženje ostalo mirno, čeprav so bili stisnjeni drug ob drugega in niso imeli prostora za gibanje.
Organizacija tekem Bundeslige je na splošno odlična po vsej državi. Številni navijači, zlasti nemški, so že imeli izkušnje z Allianz Areno, vendar je bilo tokrat vse drugače. Prva tekma velikega turnirja pogosto prinese težave, a to, kar se je zgodilo v Münchnu, je bilo le uvod v nadaljnje težave in zaplete.
V nedeljo zvečer je Anglija v Gelsenkirchnu igrala s Srbijo. Pred tekmo in po njej je prišlo do številnih težav. Na tramvaju, ki vozi od postaje do Arene AufSchalke, stadiona izven mesta, so bili zastoji in gneča, tako da so se nekateri navijači raje odločili za pešačenje, ki traja približno uro in pol od glavne mestne postaje. Zmago Anglije z 1:0 so na koncu zasenčile pritožbe in novice o splošni zmedi.
Steve Grant, angleški navijač, ki zvesto spremlja svoje moštvo doma in v tujini, se je na tekmo odpravil z javnim prevozom in povedal, da je bila prenatrpanost na postaji tako “nevarna”, da “če si stal na robu perona, si moral uporabiti celotno težo svojega telesa, da te ni potisnilo na progo”. Dejal je, da “ni bilo nobenih ukrepov za nadzor množic”. Po tekmi se je nered stopnjeval. Še en navijač Anglije, Alex, je prizore na glavni železniški postaji opisal kot “čisti kaos “, ki je trajal več ur po koncu tekme. Odločil se je, da se bo vrnil z javnim prevozom, medtem ko je drug prijatelj šel peš. Slednji je prišel je pol ure pred njim. “Nisem mogel verjeti, kako polna je bila glavna postaja,” je dejal. “Ko smo slišali obvestilo o prihodu našega vlaka, so ljudje tekli, da bi prišli do njega. Ne morem si predstavljati, kako bi bilo, če bi na tekmo peljali otroke. Ko smo prišli na peron, vlaka ni bilo. Nazadnje smo se v Düsseldorf vrnili šele po drugi uri zjutraj.”
Gelsenkirchen je eno najmanjših mest, ki gostijo Euro 2024. Je industrijsko mesto z razmeroma malo nočnega življenja ali privlačnosti za potujoče navijače in manj hotelskih sob kot večina drugih mest. Seveda je bil zato na dan tekme mestni promet močno obremenjen.
Deutsche Bahn (DB) upravlja nemško privatno železniško omrežje, ki ga financira država. Nekoč je veljalozlati standard železniškega prometa v Evropi, danes pa že dolgo ni več tako. Medtem ko so tujci zgroženi nad zamudami, pa Nemci še predobro poznajo težave z DB. Vlaki zamujajo ali sploh ne pripeljejo. Zgodi se, da brez obvestila spremenijo končno destinacijo. Storitve, ki jih zagotavlja DB, so zapisane v nemški ustavi. Zvezna vlada je odgovorna za vzdrževanje storitev, ki služijo skupnemu dobremu, kar se nanaša tako na stroške kot na zanesljivost.
Sicer so trendi zadnjih let precej zaskrbljujoči. Leta 2020 je več kot 80 odstotkov vlakov prispelo pravočasno. Leta 2021 pa 75 odstotkov. Do poletja 2023 je stopnja točnosti padla pod 60 odstotkov, kar je pod ciljem 70 odstotkov, h kateremu se je družba DB javno zavezala. Ena najbolj znanih statistik, ki jo nemški mediji najpogosteje izpostavljajo je, da je leta 2022 več kot 33 odstotkov vseh vlakov na dolge proge prispelo z zamudo vsaj šestih minut.
Sabrina Wendling iz združenja Pro Rail Alliance, neprofitne organizacije za spodbujanje in izboljšanje železniškega prometa, pravi, da so težave, ki smo jim priča, posledica prenizkih finančnih sredstev, namenjenih za to področje, kar traja že 30 let. “Danes doživljamo posledice dolgega zanemarjanja železnice in obenem povišanega prometa”, je dejala za ameriški medij New York Times.
Razložila je, da so prejšnje vlade vedno dajale prednost cestam, v katere so vložile največ državnih sredstev. Čeprav naj bi se sedaj to spremenilo, bo trajalo več let, da se infrastruktura izboljša. Prav tako primanjkuje voznikov, za vlake avtobuse in tovornjake. Pomanjkanje voznikov pa pogosto pomeni nezadostno število prevozov, kar se pozna predvsem, ko javni prevoz uporablja več ljudi kot običajno, kot se dogaja v času evropskega prvenstva.