4.6 C
Ljubljana
sobota, 20 aprila, 2024

STA soočenje: Pri upravljanju državnih naložb morda spremembe, najtrši oreh NLB

Upravljanje državnega premoženja je kljub sprejetju strategije in postavitvi Slovenskega državnega holdinga še vedno vprašanje, ki pogosto deli vladajočo politiko. Sodeč po stališčih strank bi v novem mandatu lahko prišlo do nekaterih sprememb na tem področju, že takoj na začetku pa bo verjetno najtrši oreh prodaja NLB, poroča Sta.

Najbolj ambiciozne napovedi imajo v SDS, kjer so v volilnem programu zapisali, da bodo pripravili novo strategijo upravljanja državnega premoženja, saj je trenutna pomanjkljiva, institucije, ki se ukvarjajo z upravljanjem državnega premoženja, SDH, DUTB in DSU, pa bi združili.

Tudi v NSi podpirajo spremembo strategije, saj se zavzemajo za bolj korenit umik države in politike iz gospodarstva ob ohranitvi večinskega lastništva v strateških podjetjih na področju infrastrukture in energetike.

Na drugi strani se Levica za novo strategijo zavzema iz povsem drugačnih vzgibov. Radi bi namreč ustavili privatizacijo in tako državne naložbe razglasili za strateške ter spremenili način njihovega upravljanja.

Strategijo bi v luči razmisleka o klasifikaciji naložb proučili v SD, v Listi Marjana Šarca bi pred odločitvijo ocenili uspešnost trenutne, v SMC in DeSUS strategije ne bi spreminjali.

Glede najbolj izpostavljenega privatizacijskega postopka v zadnjih mesecih, enkrat že neuspele prodaje NLB, stranke prav tako nimajo enotnih mnenj.

V SDS, NSi in Listi Marjana Šarca pravijo, da bodo spoštovali zavezo o prodaji 75 odstotkov minus ene delnice NLB, ki jo je Slovenija dala Evropski komisiji v zameno za soglasje k obsežni sanaciji bank iz leta 2013, ker pa do konca leta 2017 skladno z njo ni prodala vsaj 50 odstotkov banke, je komisija proti njej sprožila postopke.

V SD pravijo, da je dane zaveze treba spoštovati, a hkrati s tem upoštevati takratne in sedanje razmere, v SMC pri izpolnitvi prodajne zaveze izpostavljajo maksimalno povrnitev davkoplačevalskih sredstev za sanacijo banke, tako kot v DeSUS pa se zavzemajo, da je treba pred privatizacijo NLB nujno rešiti vprašanje prenesenih vlog hrvaških varčevalcev, ki je bilo tudi uradni razlog za lanski neuspeli poskus prodaje.

V Levici jasno nasprotujejo prodaji NLB, saj se na splošno zavzemajo za razvojno naravnano državno premoženje pod demokratičnim nadzorom.

V vsakem primeru novo vlado čaka nadaljevanje pogovorov z Evropsko komisijo na temo spremembe prodajnih zavez za NLB, do zdaj pa so bili v Bruslju pri tem neomajni. V skrajni fazi bi Sloveniji lahko grozil ukrep, ko bi NLB morala vračati prejeto milijardno državno pomoč, to pa bi največjo banko v državi močno zamajalo.

Kandidatne liste so za STA odgovorile na naslednja vprašanja:

  1. 1. Ali zagovarjate prodajo NLB skladno z zavezo, ki jo je Slovenija dala Evropski komisiji?
    2. Ali podpirate spremembe strategije upravljanja kapitalskih naložb RS – če da, ali v smeri večje privatizacije ali več strateških naložb?
    3. Je po vašem mnenju SDH kot upravljalec upravičil vaša pričakovanja ali podpirate spremenjen model upravljanja z več politične odgovornosti?

Andrej Čuš in Zeleni Slovenije
NLB lahko po njihovem mnenju prodamo takrat, ko banka povrne znesek dokapitalizacije. Zavzemajo se za več strateških naložb. Pri upravljanju kapitalskih naložb podpirajo model z več politične odgovornosti.

DeSUS
Niso za prodajo NLB, pričakujejo, da se bo vlada z EK dogovorila za razumen zamik privatizacije, vsaj dokler se ne reši vprašanje s Hrvaško. Zavzemajo se za ohranitev strateških naložb ali prenos nekaterih družb na demografski sklad. Predlagajo poseben zakon o lustraciji bančnih vodstev.

Dobra država
So za prodajo NLB, vendar zaradi nespoštovanja zavez drugih držav (Hrvaška), ki vplivajo na ceno banke, ne moremo spoštovati rokov in ne smemo biti kaznovani. Strategijo bi spremenili, saj je nekonsistentna. SDH po njihovem mnenju ni izpolnil pričakovanj in je le krinka za politično upravljanje podjetij in poligon za sistemsko ter položajsko korupcijo.

Kangler in Primc – Združena desnica
So za prodajo NLB. Spremembe strategije upravljanja podpirajo v smeri večje privatizacije. SDH po njihovem mnenju ni upravičil pričakovanj, podpirajo model upravljanja z več materialne in kazenske odgovornosti.

Levica
Ne podpirajo prodaje NLB, saj EU za njeno sanacijo ni prispevala niti centa, zato nima pravice postavljati takšnih pogojev. Zavzemajo se za ustavitev privatizacije, zato bi bilo treba strategijo zastaviti na novo. SDH pa je po njihovem mnenju ravnal kot razprodajalec javnega premoženja in podaljšana roka za kadrovanje po meri vladajočih strank.

Lista Marjana Šarca
Napovedujejo, da bodo poskušali doseči dogovor z EK, če jim ne bo uspelo, bodo zavezo spoštovali in prodali NLB 75 odstotkov minus eno delnico, država pa obdrži 25 odstotkov plus eno delnico. Glede strategije upravljanja so bolj naklonjeni temu, da ima država več strateških naložb. So za to, da je SDH most med vlado in državnimi podjetji in da je treba povečati odgovornost vodstva in politično odgovornost.

Naprej Slovenija
NLB je treba po njihovem mnenju takoj prodati in poslati v zapor vse tiste, ki so do sedaj gospodarili z banko. So za spremembe strategije upravljanja v smeri večje privatizacije. SDH bi bilo treba po njihovem mnenju takoj ukiniti, tiste, ki so ga ustanovili in do sedaj vodili, pa takoj zapreti.

NSi
Zavzemajo se za takojšnjo prodajo NLB, pri čemer glavni razlog po njihovem mnenju ni zaveza EK, pač pa to, da je država neodgovoren lastnik. So za spremembe strategije, pri čemer naj država obdrži večinsko lastništvo v strateških podjetjih. SDH nikakor ni upravičil njihovih pričakovanj, vendar pa opozarjajo, da tudi vlada kot skupščina ni dobro opravila svoje vloge.

Piratska stranka Slovenije
Menijo, da je poglavitno vprašanje, kako bo zaživel evropski mehanizem za reševanje bank in kako bo prodaja ali neprodaja NLB vplivala na zmožnost črpanja tega denarja. Privatizaciji ne nasprotujejo, se pa zavzemajo, da infrastrukturna in strateško pomembna podjetja ostanejo. Podpirajo spremenjen model upravljanja, v katerem nosijo vodilni kadri večjo odgovornost.

ReSET
So za prodajo NLB. Menijo, da mora država obdržati deleže v strateških naložbah in tistih družbah, ki poslujejo z dobičkom. Prepričani so, da SDH ni upravičil pričakovanj, zato podpirajo spremenjen model z več politične odgovornosti.

SD
Menijo, da je dane zaveze treba spoštovati, a hkrati s tem upoštevati takratne in sedanje razmere, vložke države v sanacijo bančnega sistema in sprejeto strategijo, ki predvideva, da država v NLB ostane največji delničar. Menijo, da je potrebno predvsem spoštovanje in izpolnjevanje sprejete strategije. SDH pa po njihovem mnenju ni upravičil vseh pričakovanj, zavzemajo se za več politične odgovornosti pri upravljanju.

SDS
So za prodajo NLB, saj je treba ravnati zakonito in dane zaveze uresničevati. Strategija upravljanje je po njihovem mnenju neustrezna, na kar so opozarjali že ob njenem sprejemu. SDH po njihovem mnenju ni upravičil pričakovanj, saj sedanje upravljanje državnega premoženja bistveno odstopa od določil strategije upravljanja kapitalskih naložb države in načel korporativnega upravljanja.

SLS
Prodajo NLB podpirajo, ker je odločitev o tem že sprejeta in v fazi postopka pred EK. Terjajo pa odgovornost tistih, ki so poslovanje NLB pripeljali čez rob. Privatizacijo je treba po njihovem mnenju izvajati pospešeno, a transparentno. Podpirajo spremenjen model upravljanja po zgledu dobrega gospodarja, da je mandat uprav vezan na doseganje poslovnih ciljev.

SMC
Mednarodne zaveze je treba po njihovem mnenju spoštovati. Podpirajo pa pogajanja z EK, saj menijo, da bi bili sedaj davkoplačevalci pri privatizaciji oškodovani. Ne podpirajo spremembe strategije, saj ta prinaša rezultate. To dokazuje tudi donos na kapital, ki se je povečal iz 1,8 odstotka leta 2014 na 6,1 odstotka leta 2017. Ne podpirajo sprememb modela upravljanja, zlasti ne takih, ki bi upravljanje potisnile pod okrilje politike.

SNS
Ne podpirajo prodaje NLB. Spremembe strategije upravljanja podpirajo v kombinaciji večje privatizacije in več strateških naložb. SDH ni upravičil njihovih pričakovanj, zato podpirajo spremenjen model.

Socialistična partija Slovenije
Prodaje NLB ne podpirajo, ker menijo, da je potrebna za delovanje gospodarstva. Treba je zahtevati odgovornost in zahtevati nazaj premoženje od kreditov, ki niso bili pokriti in plačani, opozarjajo. So za več strateških naložb. Pri upravljanju naložb podpirajo model z več politične odgovornosti, ki bo varoval državno premoženje pred interesi politike in posameznikov.

Solidarnost
Zagovarjajo odvezo od prodaje NLB in suvereno odločitev brez bruseljskega diktata. Rešitev pri upravljanju kapitalskih naložb ni niti privatizacija niti apriorno nasprotovanje tujemu kapitalu. Menijo, da SDH ni upravičil pričakovanj, zahtevajo več osebne materialne in kazenske odgovornosti upravljalce, politična odgovornost pa je izkrivljanje pravne države.

Stranka Alenke Bratušek
Podpirajo prodajo NLB, saj je to po njihovem mnenju najbolje za banko, državo in državljane. Vsekakor pa bi banki poiskali strateškega partnerja. Menijo, da morajo v državni lasti ostati podjetja, ki imajo strateški pomen za državo. SDH pa ni mogel upravičiti pričakovanj, saj je že vse od leta 2014 brez popolne uprave in nadzornega sveta.

Stranka slovenskega naroda
Predlagajo delitev NLB na pet manjših bank, katerih lastniki bi ostali državljani preko lokalne skupnosti. Država pa bi ostala lastnik le ene banke. Po njihovem mnenju bistvo ni privatizacija, temveč kvalitetno in pošteno upravljanje banke. SDH označujejo kot leglo nepotizma in korupcije.

Za zdravo družbo
Prodaja NLB je po njihovem mnenju nujna, a ne zaradi zaveze EU. Spremembe strategije upravljanja kapitalskih naložb podpirajo, predvsem v smeri večje privatizacije. A ob tem opozarjajo, da je to odvisno od primera do primera. SDH je delno upravičil njihova pričakovanja.

ZL in Sloga
Prodaji NLB nasprotujejo, napovedujejo ustanovitev skupine strokovnjakov, ki bo EK dokazala, da v primeru NLB ni bilo nobene državne pomoči. Podpirajo spremembe strategije v smeri umnega upravljanja kapitalskih naložb v korist Slovenije. SDH po njihovem mnenju ni upravičil pričakovanj, spremembe so nujne predvsem v smeri doseganja večje profesionalne ravni upravljanja.

* Odgovori so navedeni po abecednem vrstnem redu strank oziroma list. Stranke Zedinjena Slovenija, Gospodarsko aktivna stranka, GibanjeSkupajNaprej in Lista novinarja Bojana Požarja na vprašanja niso odgovorile.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine