3.7 C
Ljubljana
nedelja, 22 decembra, 2024

Slovensko znanje je šlo na Luno

Piše: M. Bo.

Po 50 letih gre spet zares. Cilj Nasinega programa Artemis je do leta 2026 spet popeljati ljudi na naš edini naravni satelit. Slovensko visokotehnološko podjetje Dewesoft, ki je član SBC – Kluba slovenskih podjetnikov, je s svojimi inovativnimi merilnimi sistemi del tega zahtevnega, a zgodovinskega trenutka.

Na izstrelišču Cape Canaveral v ameriški zvezni državi Florida stoji ta čas najmočnejša 98 metrov visoka Nasina raketa z imenom Space Launch System (SLS). Za njeno zgraditev so do zdaj porabili okoli 100 milijard ameriških dolarjev. V svoji tehnološki kompleksnosti nosi pomembno vizijo – začeti novo dobo potovanj človeka preko neba Zemlje. Artemis, kot se imenuje Nasin program, je v grški mitologiji boginja Lune, sestra dvojčica boga Apolona.

Do Lune in nazaj s slovenskim znanjem

Začetek poslovnega sodelovanja med Dewesoftom in Naso sega v leto 2003. Trboveljsko podjetje je takrat dobavilo programsko opremo za dekodiranje raketnih podatkov v okviru programa Space Shuttle, ki so ga kasneje pri Nasi uporabili za izdelavo Mednarodne vesoljske postaje. Ta čas se v programu Artemis strojna in programska oprema Dewesoft uporablja na Nasini izstrelitveni ploščadi (t. i. Launch Pad) in na prenosnem izstrelišču (t. i. Mobile Launcher).

Dewesoftovi merilni sistemi SIRIUS R8R

Programska oprema zajema in prikazuje telemetrijske podatke v Kennedyjevem vesoljskem centru, operaterji pa s pomočjo programa DewesoftX v živo analizirajo podatke z izstrelitvene ploščadi in tudi iz same rakete SLS. V programu Artemis se uporabljajo Dewesoftovi merilni sistemi SIRIUS R8R, ki glede na svojo zmogljivost spadajo v sam vrh merilnih sistemov na svetovnem trgu. Merilni sistemi SIRIUS R8R vsebujejo 64 analognih kanalov in industrijski računalnik. Dodatne mehanske ojačitve omogočajo normalno delovanje v zelo zahtevnih razmerah, kot so npr. vibracije na izstrelitveni ploščadi ob vzletu rakete. Zajema in analizira se skupaj več kot 200.000 različnih signalov, kar je zgovoren podatek, kako zahtevno je izvesti uspešno izstrelitev. »Rocket science oziroma raketna znanost« ni brez razloga sopomenka visoke zahtevnosti.

(Foto: SBC)

Cilj: stalna navzočnost na Luni

Dewesoftovi merilni sistemi v zgodovinskem Nasinem programu igrajo pomembno vlogo za uspešno izstrelitev rakete SLS in posledično celotno uspešnost novega luninega programa. Nasa želi v naslednjih dveh desetletjih vzpostaviti stalno navzočnost na Luni in jo uporabiti kot poligon za preizkušanje novih tehnologij, potrebnih za misijo na Mars.

Dewesoft je eno najhitreje rastočih podjetij

Dewesoft je multinacionalno podjetje, ki razvija visoko inovativne merilne inštrumente. Podjetje je bilo ustanovljeno leta 2000 in ima sedež v Trbovljah, 17 hčerinskih podjetij pa je po vsem svetu. Z več kot 20-odstotno stopnjo povprečne letne rasti ostaja eno najhitreje rastočih podjetij v svoji panogi in podjetje z eno najvišjih dodanih vrednosti, ki je v slovenski lasti. Dosega več kot 50 milijonov evrov prometa.

Glavne tri družine izdelkov podjetja so SIRIUS, IOLITE in KRYPTON. SIRIUS je »najsvetlejša zvezda«, saj predstavlja družino izdelkov, ki omogočajo najboljše merilne lastnosti in najvišje frekvence vzorčenja. IOLITE je namenjen za aplikacije z velikim številom kanalov na področju zajema podatkov in vodenja, KRYPTON pa predstavlja sisteme za zajem podatkov v najzahtevnejših okoljskih razmerah. Vse merilne sisteme povezuje večkrat nagrajena programska oprema DewesoftX.

Številne nagrade

Podjetje Dewesoft je prejelo številne nagrade, med njimi: podjetnik leta (2008), srebrna gazela (2009), nagrada NASA Tech Brief za prenosni DAQ sistem DEWE-43 (2009), zlata gazela (2012), nagrada Gospodarske zbornice Slovenije (2013), Delova podjetniška zvezda (2017), KRYPTON-1 izdelek meseca NASA Tech Briefs (2018), izvoznik leta (2020).

Podjetje, v katerem ustvarja več kot 300 ljudi, je posebno tudi v načinu lastništva. Ustanovitelja dr. Jure Knez in Andrej Orožen že od samega začetka spodbujata solastništvo zaposlenih, saj verjameta, da je to jamstvo za dolgoročni uspeh podjetja in njegovih ljudi. Dewesoft je ta čas v lasti že več kot 80 zaposlenih.

POSLOVNE NOVIČKE

»Samostojna pot in prodaja Lušta je bila najboljša odločitev v karieri«

Ustanovitelja blagovne znamke Lušt pravita, da bi se danes odločila enako. (Foto: SBC)

Kristjan Magdič in Martin Žigo iz podjetij Paradajz iz Renkovcev in Friško iz Male Polane, ki sta ustvarila najslavnejši slovenski paradižnik Lušt, pravita, da je bila odločitev za samostojno poslovno pot in prodajo paradižnika njuna najboljša odločitev v karieri. Če bi se znova odločala, bi se odločila enako, sta člana kluba SBC dejala za revijo SBC podjetnik. Paradajz in Friško sta 4. in 5. na lestvici najboljših malih in srednjih podjetij v dejavnosti prehrane, podjetnika pa poudarjata, da bi država morala podjetjem bolj prisluhniti in preprečiti beg možganov in kapitala.

Podjetje Siapro, član kluba SBC, je kupilo hrvaško podjetje Strojrem

Z nakupom hrvaškega podjetja so naredili pomemben korak v nadaljnjem razvoju podjetja. (Foto: SBC)

V mednarodno priznanem podjetju Siapro, d. o. o., ki ponuja inovativne inženirske storitve s proizvodnjo in z implementacijo za industrijo in posamezne investitorje, so letos realizirali več kot 2 milijona evrov vredno investicijo: zaradi širitve poslovanja so kupili podjetje Strojrem iz Hrvaške. Kot pravijo, jim zelo ustreza bližina zagrebškega letališča, poleg tega jim okrepljena strokovna ekipa in več pokritih proizvodnih površin omogoča najmanj podvojitev proizvodnih zmogljivosti v letu 2023. Razširili so tudi prodajni program na področju transporterjev, ki je bil doslej glavni program Strojrema.

Članica SBC okronana z nazivom digitalne agencije leta

Agencija 101 je prejela tudi zlati priznanji za projekt Glavni proti jutru za naročnika Burek Olimpija in za projekt Navijaški chatbot za naročnika Mastercard. (Foto: SBC)

Na festivalu inovativnih digitalnih komunikacij Websi 2022 so razglasili najodmevnejše digitalne komunikacijske projekte leta. Najpomembnejšo nagrado, ki vsako leto pripade najboljši agenciji leta na trgu, je prejela Agencija 101, članica SBC, ki se je podpisala tudi pod izvedbo najboljšega projekta leta, Merkurjeve komunikacije ob črnem petku. Kot je poudaril Dino Zupančič, direktor Agencije 101, ki je naziv agencije leta osvojila že tretjič, so takšna priznanja med najpomembnejšimi usmerjevalci razvoja komunikacijske industrije in digitalizacije poslovnega okolja.

»Leta 2030 se vidimo kot evropska multinacionalka«

Sabina Sobočan meni, da se bo leta 2030 Slovenija kot dežela vrhunskih inženirjev, podjetnikov in inovatorjev še bolj enakovredno kosala s tekmeci iz večjih držav. (Foto: SBC)

Sabina Sobočan, direktorica družinskega podjetja Varis Lendava, ki je eden od najboljših proizvajalcev gotovih kopalnic v Evropi, je za revijo SBC podjetnik razkrila, kako si podjetje predstavlja leta 2030. »Vidimo se kot evropska multinacionalka: vodilni evropski proizvajalec gotovih kopalnic za vse vrste uporabnikov. Varis leta 2030 ostaja inovativen: uresničuje in presega pričakovanja ter rešuje izzive pri projektiranju, izgradnji, obnovi in rekonstrukciji kopalnic. Blagovna znamka Varis bo sinonim za kakovost in soustvarjalca prihodnosti modularne graditve,« je dejala Sobočanova.

Najnovejše poslovne novice si lahko ogledate tukaj.

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine