Piše: Slovensko zdravniško društvo
Slovensko zdravniško društvo pozdravlja ureditev osnovnih pravno-formalnih okvirjev za zagotavljanje kakovosti in varnosti v zdravstvu. Zakon predstavlja pomemben korak k izboljšanju sistemskih pogojev, vendar kljub upoštevanju nekaterih naših pripomb izražamo resne pomisleke glede njegove izvedljivosti in dolgoročnih učinkov.
Menimo, da zakon v sedanji obliki ne bo v celoti dosegel svojega namena, saj temelji predvsem na regulativnih zahtevah, nadzoru in kaznovanju. Nekatere zakonske zahteve niso dovolj jasno opredeljene in dopuščajo različne razlage, kar lahko povzroči nejasnosti pri izvajanju.
Pogrešamo vzpostavitev nujnih sistemskih pogojev za izvajalce zdravstvenih storitev, in sicer:
- jasna opredelitev finančnih in kadrovskih virov za izvajanje vseh določenih nalog,
- nacionalno informacijsko podporo za zbiranje kazalnikov kakovosti, odklonov in tveganj,
- svetovanje in podporo izvajalcem pri vzpostavitvi in razvoju sistema vodenja kakovosti.
Nekatere zakonske zahteve ne spodbujajo zaupanja, kulture varnosti in vestnega poročanja varnostnih incidentov. Med najbolj problematičnimi ukrepi izpostavljamo:
- kazenske sankcije za neizvajanje vseh zakonskih zahtev za pravne in fizične osebe,
- poimensko vodenje evidenc vseh vpletenih v varnostni incident in njihovo trajno hrambo,
- neustrezno terminološko opredelitev varnostnih incidentov (napaka – malomarnost), ki ni usklajena s kazenskim zakonom in predstavlja tveganje za kazenski pregon,
- prenos ureditve nekrivdne odškodnine za paciente na druge zakone, kljub ključnemu pomenu za gradnjo kulture varnosti in zaupanja pri poročanju incidentov.
Poleg tega prenos zunanjih strokovnih nadzorov iz zdravniške in zdravstvene zbornice na Javno agencijo za kakovost zdravstva jemlje zbornicama osnovno orodje za nadzor nad strokovnostjo licenciranih poklicev. Ni jasne razmejitve med strokovnimi nadzori obeh zbornic, ki so usmerjeni na posameznega izvajalca, in vlogo strokovnih nadzorov Javne agencije za kakovost v okviru sistemskih nadzorov.
Opozarjamo tudi na pomanjkljivo opredeljene kadrovske vire Javne agencije za kakovost, ki bo prevzela številne naloge. Za njeno uspešno delovanje so nujne strokovne kompetence na posameznih področjih, ki jih pri nas primanjkuje.
Menimo, da bo zakon o kakovosti potrebno nenehno dopolnjevati na ključnih področjih, ki se bodo v praksi izkazala za pomanjkljiva. Le tako bodo zakonske zahteve dosegle pričakovan učinek in spodbudile izvajalce k stalnemu razvoju kakovosti ter kulturi varnosti v zdravstvu.