7.8 C
Ljubljana
petek, 19 aprila, 2024

Izčrpavanje Adrie Airways: Počivalšek zatrdil, da ob takšni lastniški strukturi družba ne dobi niti evra, SD pa želi, da bi država družbo kar odkupila

Z Adrio Airways, ki je v torek skoraj popolnoma prekinila z letenjem, je, kot kaže, konec in le vprašanje ur je, kdaj bo družba, ki nima več niti za plačilo kerozina, uradno oznanila svoj stečaj. V tem času so se začeli krepiti pritiski, da naj država na tak ali drugačen način pomaga družbi, pri čemer pa idejo pričakovano podpirajo režimski mediji, ki v svoje najbolj gledane oddaje vabijo socialističnega kapitana. Počivalšek je napovedal, da družba pod takšnimi lastniki ne bo dobila niti evra, stranka SD bi ji dala v lastniški delež konvertibilno poroštvo, Bratuškova pa ne skriva, kako bi razmetavala s subvencijami. Tako se lahko v primeru stečaja zgodi, da bodo tudi tuji prevozniki, ki bi sicer takoj vzpostavili linije, zdaj čakali, da dobijo subvencijo!

Letalska družba Adria Airways je v torek prekinila z letenjem, odpovedali so namreč skoraj vse svoje polete za torek in sredo; kot so sporočili, je razlog ne zagotovljen dostop do svežega denarja, ki so ga nekompetentni lastniki skušali izsiliti kar od države, kot je navajala Slovenska tiskovna agencija, pa so mediji poročali, da se je v ponedeljek ob 21. uri iztekel ultimat te družbe, da jim država da štiri milijone evrov premostitvenega posojila oziroma poroštva. Tekom torka so sicer napovedali, da bodo izvajali le nekatere polete v Frankfurt in nazaj, a še te z najetim letalom, saj očitno niso več zmožni zagotavljati varnosti, vsa njena letala pa ostajajo prizemljena. Kot so navedli pri Financah, Adria nima več niti denarja za kerozin, ki ga lahko od Petrola natoči le v primeru plačila avansa, odkar so hangar, ki je prej služil kot zavarovanje za plačilo kerozina, prenesli na družbo Adria Tehnika.

Adria celo poletje zamujala in odpovedovala lete, prejšnji teden je ostala brez dveh letal

Družba je sicer že celo poletje odpovedovala lete ali jih združevala, veliko poletov pa je bilo izvedenih z velikimi zamudami. Prejšnji teden je zaradi odpovedi pogodbe nato ostala brez dveh letal Bombarider CRJ 900 lizinške družbe Trident Aviation Leasing Service, ki sodi v skupino Falko, s končanjem sodelovanja pa grozi tudi ameriška družba Aero Century. Tej je, kot so navedli na svoji spletni strani, Adria v petek že vrnila eno od letal, v ponedeljek so Američani preklicali pogodbo še za dve letali in če Adria ne bo poravnala dolgov do petka, bodo odpovedali še najemno pogodbo za četrto od letal, ki jih je imela v najemu. Po sredini ustni obravnavi na Javni agenciji za civilno letalstvo so iz registra med drugim izbrisali tudi tri letala Airbus A319.

Vir: STA

Potnikom, ki so zaradi prekinitve letenja obtičali, Adria ni pomagala

Pred informacijskimi okenci Adrie Airways na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana so se v torek vile dolge vrste, potniki pa so bili zaradi odpovedi vseh Adriinih letov nejevoljni, še posebej zato, ker so za odpovedi večinoma izvedeli šele na letališču. Nekateri so bili kritični tudi, ker jim Adria ni pomagala pri reševanju nastalih težav. Osebje Fraporta Slovenija, ki upravlja z letališčem, jim je pomagalo z informacijami, že včeraj zjutraj pa je upravljavec letališča na svoje stroške za potnike organiziral tudi prevoz z letališča. Težave Adrie Airways vplivajo tudi na hotelirje, ki bodo v sredo na sestanku s Turizmom Ljubljana in prevoznikoma GoOpti in Nomago, ki povezujeta Ljubljano z letališči, iskali rešitve. “Samo pri nas, v hotelih Slon in City hotelu, imamo dnevno odpovedanih približno pet odstotkov rezervacij,” je pojasnil direktor teh hotelov Gregor Jamnik.

Foto: STA

Prizadete tudi partnerske letalske družbe

Kolaps Adrie Airways pa številne težave povzroča tudi partnerskim letalskim družbam, za katere je Adria izvajala polete na posameznih linijah. Tako so morali določene polete odpovedati tudi Austrian Airlines, Swiss International Air Lines in Luxair.

Update #2: Adria Airways will unfortunately again have to suspend its flight operations for Thursday and Friday. For tomorrow we were able to activate replacement aircraft and therefore do not have to cancel any flights in advance. An update on Friday’s schedule will follow. pic.twitter.com/Hbw61PRsY4

— Austrian Airlines (@_austrian) September 25, 2019

Adria Airways has announced the temporary suspension of its flight operations. SWISS flights to and from Lugano are affected. Find more information here: https://t.co/tS0qbCIDcc

— Swiss Intl Air Lines (@FlySWISS) September 24, 2019

#INFO Irregularities in the flight plan
Saarbrucken-Berlin.
Due to temporarily suspension of #AdriaAirways flight operations for the next 48 hours, Luxair has unfortunately had to cancel flights to/from Saarbrucken-Berlin. pic.twitter.com/YhlkS9BjYa

— Luxair Luxembourg Airlines (@LuxairAirlines) September 24, 2019

Režimski mediji podpirajo idejo, da bi država intervenirala 

Družba Adria Airways je bila sicer privatizirana leta 2016, preden jo je za simboličen znesek odkupil sklad 4K Invest, pa jo je država mastno dokapitalizirala. Zdaj se je izkazalo, da je lastnik družbo izčrpaval, a glede na to, da je prešla pod privatno lastništvo, so bili davkoplačevalcem prihranjeni mnogi milijoni – kot jih je država zmetala vanjo pred privatizacijo. Že nekaj časa se vrstijo pozivi, da bi družbo ponovno reševala država z denarjem davkoplačevalcev, čemur pa so naklonjeni tudi režimski mediji, ki so eden za drugim v svoje oddaje vabili kapitana Primoža Jovanovića, ki je med drugim gostoval v Odmevih na TV Slovenija, ki smo jo prisiljeni financirati z RTV-prispevkom, in v oddaji 24ur Zvečer na pajdaško-kapitalističnem POP TV. Ta je, kot se je kasneje ugotovilo, velik jugonostalgik in še danes oboževalec diktatorja in morilca Josipa Broza Tita, po pričakovanjih pa je skušal prepričati javnost v smiselnost državne intervencije v situacijo.

Kapitan Adrie Airways Primož Jovanović in Josip Broz Tito (Foto: Facebook)

Da bi država lahko pomagala, so jasno izrazili pričakovanje v Sindikatu prometnih pilotov Slovenije. “Zavedamo se nezavidljivega položaja, vendar verjamemo, da se lahko nastala situacija reši v sodelovanju z državo,” je zapisal predsednik sindikata Luka Radovic.

Sindikat, ki državo poziva, da ukrepa, ker je Adrio prodala; je to počel desetletje pred prodajo. In tako smo samo v 10 letih v tega večnega zgubaša zmetali 85 milijonov.

Resnični problem Adrie je, da zasebnik dela s svojim denarjem. Ne z javnim, kot prejšnji lastnik. https://t.co/NB50G7p85L

— Libertarec (@Libertarec) September 24, 2019

Počivalšek zatrdil, da ob takšni lastniški strukturi družba ne dobi niti evra, SD pa želi, da bi država družbo kar odkupila
Minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek je ob dogajanju sicer poudaril, da država ob obstoječi lastniški strukturi v družbo ne bo vložila niti evra, saj meni, da je za slabe razmere v družbi kriv tudi lastnik, sklad 4K Invest. Po privatizaciji iz leta 2016 in napovedih, da bo novi lastnik družbo dokapitaliziral, naj bi rezultate popravljali s finančnimi manevri, prodajo blagovne znamke in letal, obljub pa ni izpolnil. Ni pa trajalo dolgo, da so se s svojimi škodljivimi ideološkimi idejami oglasili Socialni demokrati, ki so populistično izrazili solidarnost z zaposlenimi in bi očitno najraje videli, da bi država kar z davkoplačevalskim denarjem Adrio odkupila nazaj: “Morebitno državno poroštvo se lahko podjetju podeli ob jasnih pogojih: prenosu lastništva na državo. Šele ta korak omogoča izvedbo drugih potrebnih korakov za sanacijo Adrie Airways, s tem pa ohranitev povezanosti Slovenije s ključnimi destinacijami.”

Kdo je spet zamudil bit tih? SD, valjda pic.twitter.com/KMbplLik7G

— petra sovdat (@petrasovdat) September 24, 2019

Za prodajo Adrie družbi 4K Invest v veliki meri odgovorna Počivalškova SMC, pomisleke pred privatizacijo izrazil tudi Breznik
V času privatizacije družbe so vlado sestavljale Stranka modernega centra, Socialni demokrati in DeSUS, kot najbolj odgovorni pa so takratni predsednik vlade dr. Miro Cerar, minister za gospodarstvo Počivalšek in ministrica za finance Mateja Vraničar Erman, vsi iz kvote SMC. Upravo Slovenskega državnega holdinga so sestavljali kot predsednik Marko Jazbec in kot članici mag. Nada Drobne Popovič in mag. Anja Strojin Štampar. V nadzornem svetu SDH so bili predsednik Damjan Belič, njegov namestnik dr. Drago Ferfolja in člani Lidia Glavina, Duško Kos in dr. Barbara Smolnikar. Ob privatizaciji, do katere je prišlo prepozno in se je izkazala za polom, je svoje pomisleke v poslanskem vprašanju izrazil tudi poslanec Slovenske demokratske stranke Franc Breznik, ki je med drugim zapisal: “Glede posebne projektne družba 4K Invest ni veliko podatkov. Ukvarjali naj bi se s problematičnimi naložbami oziroma njihovim prestrukturiranjem, med sektorji, v katerih imajo naložbe, pa ni omenjenega letalskega. Po mojem mnenju potrebuje Adria lastnika, ki ima izkušnje z letalskimi prevozi in ki poseduje ustrezno znanje glede upravljanja, trženja in razvoja letalskih družb.” No, v odgovoru SDH, pod katerega sta bila podpisana Strojin Štamparjeva in Jazbec, sklada 4K Invest, ki do takrat ni imel nobenih izkušenj z letalsko industrijo, ki je ena najbolj specifičnih, kar niso mogli prehvaliti.

Zaradi stečaja Adrie Airways Slovenija ne bo v ničemer na slabšem

Politiki bodo sicer težko našli kakršenkoli racionalen izgovor za metanje davkoplačevalskega denarja v Adrio, v normalnem tržnem gospodarstvu namreč ni potrebe po državnem lastništvu letalske družbe, vse linije, ki so donosne, bodo namreč hitro nadomestile druge letalske družbe, prav tako pa naj bi družba Fraport Slovenija imela rezervni načrt v primeru stečaja Adrie, ki pa ga ne nameravajo razkriti.

Od subvencioniranih letalskih prevozov bo imel največ koristi upravljalec infrastrukture. Saj res … letališče smo prodali nemškemu Fraportu. Bravo, ta se nam je res posrečila! Odpirajo šampanjce na naše zdravje.

— Igor Masten (@IgorMasten) September 24, 2019

Povezavo z Brusljem, ki jo polnijo državni uradniki, bi tako lahko nadomestila družba Brussels Airlines, Lufthansa gotovo ne bo čakala dolgo, da v primeru Adriinega stečaja s svojimi letali poveže Ljubljano z vozlišči Frankfurtom in Műnchnom, kamor je Adria letela večkrat dnevno, saj bi v nasprotnem primeru izgubila dotok slovenskih potnikov, ki letijo prek omenjenih vozlišč na bolj oddaljene destinacije.

Nabral sem toliko milj, da me Lufthansa praktično zastonj pelje v ZDA. Zdaj samo še počakam, da mi država subvencionira karto do Frankfurta, in sem zmagal. #butale

— Igor Masten (@IgorMasten) September 24, 2019

Podobno bi za povezavo s Zürichom hitro poskrbela družba Swiss International Air Lines in za povezavo z Dunajem Austrian Airlines, dobro odzivni pa so tudi nizkocenovni prevozniki, s katerimi bi marsikatera povezava, ki jo je do zdaj izvajala Adria, postala še cenejša. Na Nova24TV smo sicer že poročali, da so za uničenje družbe krivi prav levičarji, ki so odlašali s privatizacijo tako dolgo, da Adrie ni bil pripravljen prevzeti noben strateški lastnik.

Lufthansa (Foto: Facebook)

Bratuškova lahko povzroči še več škode, tuji prevozniki bi lahko odlašali z uvajanjem linij, dokler ne dobijo subvencije

Ministrstvo za infrastrukturo pod vodstvom Alenke Bratušek je sicer pripravilo predlog zakona, ki bi, če bo to potrebno, omogočil subvencioniranje nekaterih letalskih linij. Predlog zakona je že medresorsko usklajen in ga bodo predvidoma še ta teden poslali v vladno obravnavo. O omenjenem predlogu zakona se je veliko govorilo tudi v medijih in v javnosti, tako da je gotovo prišlo na uho predstavnikom tujih letalskih družb. Te bi lahko zdaj odlašale z uvajanjem linij, ki bi bile sicer donosne, dokler od države z nekompetentnim vodstvom ne bi uspele uspešno izsiliti subvencije.

Kot izgovor za podeljevanje subvencij letalskim prevoznikom namerava vlada uporabiti obvezno gospodarsko javno službo (Public Service Obligation – PSO), ki je v skladu z zakonodajo Evropske unije namenjena zagotavljanju javnih storitev, ki jih trg ne zagotavlja. Primeri takšnih storitev so poleg letalstva poštne storitve, bančne storitve in energetika. Na področju letalstva tako države v okviru tega zagotavljajo subvencije tam, kjer je letalska povezava potrebna za omogočanje normalnega življenja, a v primeru Slovenije imamo alternative v letališčih v sosednjih državah, in to, da do želene destinacije pridemo s prestopanjem na katerem od letališč, ki je že povezano z Ljubljano. Alternativi sta seveda tudi železniški in cestni promet. Prav tako je izredno neobičajno, da bi bile kot gospodarska javna služba ponujene mednarodne letalske povezave.

Alenka Bratušek (Foto: STA)

Primeri, kjer delujejo gospodarske javne službe na področju letalstva, so povezave med grškimi otočki in celino, leti med italijanskima otokoma Sardinijo in Elbo ter celino, leti med Korziko in Francijo ter posamezni notranji leti na Švedskem in na Finskem, kjer so razdalje izredno velike, gostota poselitve prebivalstva pa nizka. Po vsej verjetnosti nas bo sicer pred takšnim poskusom zapravljanja davkoplačevalskega denarja rešila Evropska komisija, gre namreč za evidenten poskus izkrivljanja trga in zlorabe prava EU!

Rok Krajnc

 

PODPRITE DEMOKRACIJO!

Drage bralke, dragi bralci, donirajte Demokraciji in podprite pluralnost slovenskega medijskega prostora!

Sorodne vsebine